Spö till Havsöringsfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Havsöringsfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till Havsöringsfiske?

Min gamla trotjänare har börjat ge upp. Har länge kört med ett D.A.M. 9 fot kastvikt 10-40 gram. Underbart spö så länge man håller sig till beten mellan 15 och 30 gram. Ibland har jag tyckt att det är lite styvt, särskilt på vintern/våren när man vill köra med små beten men överlag har jag varit nöjd. Det är inget dyrt spö men som sagt, jag tycker det varit bra.

Nu har limningarna av spöringarna börjat ge med sig och det är dags att börja leta efter ett alternativ. Naturligtvis ska jag laga limningarna och ha kvar spöt, men är sugen på ett nytt ändå.

Jag vill ha ett spö som kastar bra från 8-10 g och upp till ca 25 g. Funderar på om jag kanske ska upp på 10-11 fot istället för nio då en hel del fiske sker från land, fast å andra sidan fiskar jag ju även mycket från båt.... Jag kör enbart med haspelrulle.

Budget? Vad tror ni man ska lägga ner för att få ett riktigt bra spö som jag kan leva med i många år? Räcker 1500 som budget?

Vad använder ni andra för spön till HÖ-fisket och vad tycker ni om dom?

Ursprungligen postat av Christofer
    Min gamla trotjänare har börjat ge upp. Har länge kört med ett D.A.M. 9 fot kastvikt 10-40 gram. Underbart spö så länge man håller sig till beten mellan 15 och 30 gram. Ibland har jag tyckt att det är lite styvt, särskilt på vintern/våren när man vill köra med små beten men överlag har jag varit nöjd. Det är inget dyrt spö men som sagt, jag tycker det varit bra.

Nu har limningarna av spöringarna börjat ge med sig och det är dags att börja leta efter ett alternativ. Naturligtvis ska jag laga limningarna och ha kvar spöt, men är sugen på ett nytt ändå.

Jag vill ha ett spö som kastar bra från 8-10 g och upp till ca 25 g. Funderar på om jag kanske ska upp på 10-11 fot istället för nio då en hel del fiske sker från land, fast å andra sidan fiskar jag ju även mycket från båt.... Jag kör enbart med haspelrulle.

Budget? Vad tror ni man ska lägga ner för att få ett riktigt bra spö som jag kan leva med i många år? Räcker 1500 som budget?

Vad använder ni andra för spön till HÖ-fisket och vad tycker ni om dom?
    Själv kör jag med spö på 9 fot för kastvikter på upp till 30 gram både för både land- och båtfiske. Kör mest med bete på 15-25 gram. Ett par spön som jag kan rekommendera är Team Dragon Pro Selection 9 fot 5-25 gram (1300:-) och Series One 9 fot 8-28 gram (ca 1500:-).

Kommentera

Jag har ett Ron Thompson som tjänstgjort i snart 2 år, härligt och skönt spö...

Har införskaffat ett nytt spö nu som snart ska förlora sin oskuld, ett Scierra EDP 9'3"

Kommentera

Om man ändå ska prenumerera på ännu en fiskeblaska!

Om man ändå ska skaffar sig en prenumeration på sportfisketidningen fiske feber, kan man välja en prenumeration med olika prylpacket. Bland annat haspelspöt Watermark, 9 fot, 10 – 35 g.

Tycker att detta spö är riktigt bra att fiska efter havsöring med och det blir rätt billigt om man ändå ska prenumerera på ännu en fiskeblaska.

//Ivman

Kommentera

Jag har redan en prenumeration på Fiske-feber, så erbjudandet kan jag inte hänga på. Men hur är spöt, Watermark, 9 fot, 10 – 35 g? Vad kostar det? Fattade jag det rätt att du, Ivman, hade ett sånt och var nöjd med det?

Kommentera

Jag har ett sånt spö. Tycker det är ett bra spö till det mesta men det känns lite spretigt till abborre där jag föredrar ett lite mjukare spö Detta spö kastar långt och fungerar utmärkt med beten från strax under 10g upp mot 40g. Lite smalt handtag tycker jag och funderar på att limma fast lite isolering vid rullfästet. Tänkte använda remsor av den typ som man använder under golvlaminat. Snyggt blir det nog inte men kanske lite mindre kallt i höstrusket.

Kan du hitta detta spö i butik så är det inget att tveka över. Har du en polare kan du ju beställa en prenumeration till denne och själv ta spöet. För mig är spöet värt mera än FF.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Christofer
              Jag har redan en prenumeration på Fiske-feber, så erbjudandet kan jag inte hänga på. Men hur är spöt, Watermark, 9 fot, 10 – 35 g? Vad kostar det? Fattade jag det rätt att du, Ivman, hade ett sånt och var nöjd med det?
              När går din prenumeration ut? När den går ut så kan du ju ta ett pryl prenumeratio istället för att bara förlängaden du har. Men du vill nog inte vänta.

Själv har jag varit så egoistisk som BEBEST föreslår, alltid är det någon släkting som fyller år eller julklappar ska köpas. "OCH ALLA VILL VÄL HA EN PRENUMERATION PÅ EN FISKETIDNING" å så tar du hem spöt till dig för att testa det.

Vad jag har hört "osäker skröna" så säljs spöt under annat namn i sverige och kostar en slant, typ som Absolut och Kronvodka.

4 nr + spö går på 399 kr + 129 kr = 518 spänn.

Själv har jag 2 stycken och tycker att spöna är bra för havsöring och att jigga gös med, det finns roligare och bättre spön för att fiska abbore om man ska fiska art riktat.

Jag har tydligen små händer för jag tycker om det smala spöskaftet, om man vill ha ett tjockare skaft så tycker jag att det går rätt bra att linda det med sån där "innebandy grepp tejp"

//Ivman
              Senast ändrad av Ivman; 2005-10-05, 15:43.

Kommentera

Jag kör med ett Abu Suverän 9 fot 10-30 g. Det är sjukt skönt, dock kanske det är lite dyrt.
                Innan körde jag med ett Zebco Snapshot 9 fot 10-30 g. Var också enormt skönt. Tyvärr gick det sönder då jag stängde garderoben.
                Men jag tycker att ett 9-fots spö med 10-30 g kastvikt är det ultimata både från land och båt.

Kommentera

Sjösländan SS 9' 5-30g. Det ända spöt du behöver till havsöringsfiske, särskilt från båt då det är riktigt följsamt. Kostar 1195 hos flyfisherman.
                  Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Jag är sugen på Guideline WTR 9,6 fot, fast den kostar 2å7 se http://www.guidelineflyfish.com/
                    Bästa spöt jag haft för HÖ var mitt fireflex 10-fotare, dock lite för glatt i holken annars perfekt för haspelfiske med fireline.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 060 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art