Mörrumspinnaren ingår ju fortfarande i ABU:s sortiment. Finessen med den lär vara att den börjar spinna redan när den sjunker (som en sten, som du skriver). Ett bra bete för gädda som inspirerat till Svartzonkers Mörrum giant spinner och Mörrum spinnerbait.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybliven fiskare tar hjärtligt emot tips och trix
Collapse
X
-
Har nu införskaffat en liten mix av alla de drag som ni rekommenderat samt tafsar med kraftigare betelås. Det hela gick på drygt 800 kr men det var värt extra slit i tvättstugan framöver.
Allroundfiskaren -
Hur tar man reda på kastvikten? Så fort någon förklarat hur man kan få reda på det kan du få veta kastvikten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av blackyellow Visa inläggHej!
Jag är en tonåring som precis hittat glädjen med att fiska. Precis som för många så började det med metfiske, jag ville dock utvecklas som fiskare och börja kasta.
Min familj har ett sommarställe strax vid Mälaren och där brukar jag fiska ungefär varje helg. Det finns två ställen som de lite mer erfarna fiskarna pratar om, båtbryggan samt en udde. Jag har försökt flera gånger utan någon som helst framgång. Ska även tillägga att jag har tillgång till båt fast ingen ekolod.
Då jag tycker att det är extremt kul att kasta vill jag inte sluta, samtidigt börjar jag tröttna på att stå och trampa i vattnet. Vill jag gärna få alla möjliga tips, ju mer jag får veta desto bättre.
Jag vet att det finns gädda, gös och abborre här ute och det är väl det jag är ute efter mest. Vad ska jag använda mig av för drag samt tekniker för att få dessa? Hur mycket påverkar vattentemperatur respektive väder? Vilka förutsättningar (grunt, djupt, grynna eller sandbank osv..) gillar de respektive fiskarna? Hur känns spöet när de nafsar/hugger? När ska jag göra ett mothugg?
Många frågor men noll svar, uppskattar all hjälp enormt mycket och att ni vill ödsla tid på att bidra med erfarenheter och kunskaper.
Om jag placerat denna tråd fel får mod gärna flytta den till sin rätta plats för att få bättre svar. Är ju trots allt mitt första inlägg här.
2. Man kan få gädda vid alla slags väderförhållanden och vattentemperaturer, men det är störst chans att få gädda vid en temperatur på ca 12-18 grader och vädret skall helst ha varit konstant (inte så mycket väderomslag) under några dagar. Det skall heller inte vara helt spegelblankt, helst 3m/s - 6m/s. Vid fiske efter abborre så skall det helst stå 1020 eller mer på barometern, dvs det ska vara Högtryck, oftast inga moln på himmelen och varmt skall det vara! Är lite osäker på vilket slags väder det ska vara vid fiske efter gös.
3. Vart någonstans man skall fiska beror på vilken årstid det är, nu t.ex. så kan man åka ut på grynnorna och få gädda men gäddorna finns fortfarande kvar i vassvikarna! Vid fiske efter gös så skall man helst kasta vid djupkanter, eftersom det är där gösarna oftast finns men det beror på vilken årstid det är. Nu t.ex. så finns dem bland annat vid djupkanterna!
4. Man känner direkt när en gädda hugger, och det gör man när de andra fiskarna hugger också. Gösen har en hårdare mun än de andra fiskarna och då kan hugget ibland kännas lite kraftigare, medan abborrens hugg inte är lika kraftigt eftersom den oftast är betydligt mindre. Ju större fisken är desto kraftigare är hugget, kan man ungefär säga!
5. Du gör ett mothugg när fisken har huggit på betet, för i bästa fall så åker krokarna då längre in i fisken!
Skitfiske![FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av blackyellow Visa inläggPIKE -
Tusen tack för dina tips, ang zalt wobblern: vilken vikt menar du då med "medelstora"? 20g? 40g? eller tom 60g?
Kommentera
-
Lägg upp en bild på allt du köpte så vi kan peppa dig inför nationaldagsgäddan! Sydostlig vind på fredag, halvklart och mellan 15-20 grader. Det är helt OK väder för sommargäddan. Blåst ostliga vindar hela veckan så testa att fiska av vikarna där vinden blåst under veckan.
Ett annat tips är att kolla sjökort på eniro.se och satellitbilder på hitta.se. Kan hjälpa dig med att hitta ställen(som jag hade fiskat på utifrån sjökort/satellit) om du ger mig koordinater. Du behöver självklart inte ge ut din adress utan området i stort.
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 024 visningar
1 gilla
|