Nybliven fiskare tar hjärtligt emot tips och trix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybliven fiskare tar hjärtligt emot tips och trix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av blackyellow Visa inlägg
    Med lite nyvunnen motivation gav jag ut mig vid sexsnåret på morgonen. I min fiskeväska packade jag ner både lunch och middag, mina nygamla drag samt regnkläder. Det kom (tyvärr) några, läs: kraftiga, regnskurar med jämna mellanrum. Samtidigt som jag betade av i princip alla drag. Inget funkade för mig, jag tog vår motorbåt och utforskade en ny plats men fiskaktiviteten var i princip med noll. Jag ankrade båten och intog en lunch innan nästa regnskur kom och skulle blöta ner mig än en gång.

Jag kan erkänna att under dessa regntimmar kändes det väldigt hopplöst, bottennapp efter bottennapp. Jag fick cirkulera med båten för att kunna ta loss dragen. När jag såg att soppan till båten började ta slut fick jag ro hem, satan vilken träningsvärk jag kommer få av det. Haha.

Jag lade till vår båt vid bryggan runt 17-snåret och började kasta från fast mark, det kändes så mycket bättre! Precis som dr.kitch här ovan nämner vaknade fiskarna runt 18-19 och började jaga fisk. Jag blev väldigt snopen när jag såg en liten gädda äta "småfisk" precis framför mig.

Pappa hade under gårdagens kväll pratat om hans favoritdrag från hans ungdom, jag kan lägga upp bild imorgon. Jag tänkte att nu får den göra rättvisa för sitt rykte och bytte drag. 10-20 drag senare tror jag att jag får bottennapp, skillnaden var att slirbromsen ljöd och lina matades ut!

Jag stod på bryggan med adrenalinet pumpades i varje ådra, euforisk över att äntligen fått min första fisk! Efter ett par minuter krusade vattnet sig på ytan och jag såg en stjärtfena sticka upp, ögonen tårades och jag böjde mig ner för att försiktigt lyfta upp den.

Jag hade fångat en liten fin gädda på max 1,5 kg om ens det? Jag var så lycklig! Ett obligatorisk kort tog för att bevisa att jag faktiskt fått en fisk, gladast blir nog pappa när han får höra att det "moderna skitet" inte funkade medan hans gamla grejer minsann fungerar tipp-topp!

Gäddan släpptes tillbaks och jag har numera fått min första fisk, mest tack vare era tips! Nu är jag fast, på riktigt! Nu jävlar är det tyngre och större gäddor som ska upp samt min första abborre på kast.

Bilder på gäddan samt draget (vid intresse?) läggs upp imorgon då jag är riktigt utmattad nu. Nu ska jag somna med gäddan på näthinnan.

Skitfiske, eller vad brukar ni säga?
    Grattis!!! ...och välkommen ner i träsket!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Härlig story! Och grattis till första firren

Kommentera

Här kommer bilderna, det är en mörrum spinnare från tidigt 80-tal, sjunker som en sten men fungerar uppenbarligen bra här ute!
        Nu har jag en riktig absintens på att få komma ut igen och fiska lite, fira nationaldagen i huvudstaden som gemene svensk? Nja, jag kommer spendera den på sjön!

Click image for larger version

Name:	IMG_1321.jpg
Views:	1
Size:	238,7 KB
ID:	1773688Click image for larger version

Name:	IMG_1333_edited.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	1773689

Kommentera

Grattis, härlig historia!
          Det där är ett riktigt kanondrag, men kom ihåg att slipa krokarna så nästa gädda också fastnar på kroken. De brukar kunna bli lite slöa, särskilt om draget är 20 år gammalt

Skitfiske!

Kommentera

marsv981 -
            Jo, jag tänkte faktiskt på det, kolla noga så ser du att kroken är rostig.. Finns det någon guide till hur man smidigast byter trekrok? Vet att jag har några i lådan men vet inte hur man byter? Om det ens går att byta?

Kommentera

Om du vill byta krok så får du klippa loss den krok som sitter där nu. Använd avbitartång och klipp i krokens ögla (inte i dragets ögla). Därefter får du fästa en ny krok med en liten fjäderring (finns i fiskebutiekrna) på 4 mm ungefär.
              Dock gillar ja den orange fjädern på originalkroken så om jag var du skulle jag bara slipa krokspetsarna med ett litet bryne så att de blir vassa.
              Sök på Google eller Youtube hur man slipar/vässar krokar så ska det gå alldeles utmärkt. När jag själv skulle vässa krokar för första gången (20 år sedan) så kom far min och undrade vad fan jag hade gjort med krokarna. Det fanns inget Google då :/

Kommentera

marsv981-
                Påverkar inte rostigheten? Blivit så nojig nu efter att ha läst om alla fiskar/drag som sumpats efter dålig skötsel? Jag ska annars sätta mig ner under kommande helg med nyinköpta drag samt gamla och putsa alla lite.

Alltid bra med lite olika åsikter och perspektiv på saker och ting -

Vilken "färg" passar bäst på drag för att fånga abborre/gädda? Har hört mycket om h-tiger? Även färgkod flash S/blue har det pratas flitigt om. Är dessa värda att införskaffas i olika drag? Finns det någon färgkod som passar bättre till ett visst drag än ett annat?

Kommentera

Jag är ingen fiskeguru direkt så du får ta mina råd med en nypa salt.
                  1. Huruvida man tappar mer fisk med rostiga krokar eller ej kan jag inte svara på, men är de vassa så tycker jag inte att det ska vara någon fara.
                  2. Det är bra att hålla sin utrustning i gott skick, men det måste vara i relation till hur mycket tid och pengar man vill lägga på fisket. För 5 år sedan hade jag bytt krok på din Mörrumspinnare om den var min. Kanske tillochmed bytt till originalkrok. Idag skulle jag ge bort den och köpa en ny när jag ändå var förbi fiskeaffären. Då hade jag tid. Nu har jag pengar.
                  3. Färger på drag är en evig gåta och tyvärr inget jag kan hjälpa dig med. Det allmänna tipset jag kan ge är grälla färger tidig vår och sen höst, naturliga färger under senvåren till tidig höst. Ljusa färger vid ljust väder, mörka färger vid mörkt/mulet väder. De färger och beten du ger mest tid i vattnet kommer ge mest fisk. Kanske finns det någon som fiskar i dina trakter som du kan fråga om några särskilda färger är heta just där. Sedan får du komma ihåg att det är olika från dag till dag på samma fiskeplatser också. Ibland hugger de bara på kopparfärgat. Ibland hugger de på allt. Ibland hugger de inte på något

Det är bara ut och nöta och se vilka mönster du hittar.
                  Skitfiske!

Kommentera

Grattis till första fisken! Nu väntas det större fiskar!

Angående färger för Mälaren, hade jag fått välja ett drag för gädda/borre i Mälaren hade jag valt en Reflex 18 gram.

Färg Z, SKB, YE, Silver

Nu sjunker ju Mörrum som en sten men får du bottennapp direkt så flytta till djupare vatten eller byt drag/veva snabbare.

Kommentera

Ursprungligen postat av blackyellow Visa inlägg
                      Här kommer bilderna, det är en mörrum spinnare från tidigt 80-tal, sjunker som en sten men fungerar uppenbarligen bra här ute!
                      Nu har jag en riktig absintens på att få komma ut igen och fiska lite, fira nationaldagen i huvudstaden som gemene svensk? Nja, jag kommer spendera den på sjön!

[ATTACH=CONFIG]68680[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68681[/ATTACH]
                      Den där är riktigt giftig. Vill minnas att den ingick i ABU's kit med det gröna glasfiberspöt på 70-talet, mitt första fiskeset.

Peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 029 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art