Nybliven fiskare tar hjärtligt emot tips och trix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybliven fiskare tar hjärtligt emot tips och trix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybliven fiskare tar hjärtligt emot tips och trix

Hej!

Jag är en tonåring som precis hittat glädjen med att fiska. Precis som för många så började det med metfiske, jag ville dock utvecklas som fiskare och börja kasta.

Min familj har ett sommarställe strax vid Mälaren och där brukar jag fiska ungefär varje helg. Det finns två ställen som de lite mer erfarna fiskarna pratar om, båtbryggan samt en udde. Jag har försökt flera gånger utan någon som helst framgång. Ska även tillägga att jag har tillgång till båt fast ingen ekolod.

Då jag tycker att det är extremt kul att kasta vill jag inte sluta, samtidigt börjar jag tröttna på att stå och trampa i vattnet. Vill jag gärna få alla möjliga tips, ju mer jag får veta desto bättre.

Jag vet att det finns gädda, gös och abborre här ute och det är väl det jag är ute efter mest. Vad ska jag använda mig av för drag samt tekniker för att få dessa? Hur mycket påverkar vattentemperatur respektive väder? Vilka förutsättningar (grunt, djupt, grynna eller sandbank osv..) gillar de respektive fiskarna? Hur känns spöet när de nafsar/hugger? När ska jag göra ett mothugg?

Många frågor men noll svar, uppskattar all hjälp enormt mycket och att ni vill ödsla tid på att bidra med erfarenheter och kunskaper.

Om jag placerat denna tråd fel får mod gärna flytta den till sin rätta plats för att få bättre svar. Är ju trots allt mitt första inlägg här.

Svårt att ge tips på just den fiskeplatsen men det kan absolut vara en ide för dig att komma ut med någon som fiskar i det området!
    Så snacka lite med någon granne som fiskar eller någon annan bekant till familjen som fiskar där.

Erfarenhet är A och O och särskilt när det gäller en specifik plats !

Gädda hittar du vid närmaste vassrugg förmodligen. Kan vara snipor som hänger där men det är alltid en början!

Abborre håller gärna till vid djupbranter (ekolod är här en fördel) eller tex vid stora stenar/grund, vilket är lättare att hitta utan ekolod såklart.

Gös är förmodligen den svåraste fisken att hitta så rikta in dig på Borre och Gädda i första hand!

Använder du en helt normal haspelutrustning så är följande beten bra att ha:
    Till Borre: Reflex 12gr, Myran Wipp 10-15gr, Relaxjigg 2,5-3tum, Bomber B14 vobbler.

Till Gädda: Reflex 18gr, Wipp 15gr, 20-30gr Abu Atom, Bomber B16A/J, Relaxjigg 6tum.

Till Borre kan du köra med en tafs i Flourcarbon i dim 0.3 - 0,4mm samt ett litet smidigt beteslås. Då klarar du även den flesta gäddor utan linbrott!
    Till Gädda bör du ha någon typ av vajer eller liknande för att klara större påfrestningar samt grövre beteslås.

Vad har du för spö och rulle idag ?

Mvh. HenkeW

Kommentera

Henke -
      Tack för introduktionen, jo problemet är att de äldre här ute är antingen väldigt hemlighetsfulla om pärlorna. Annars genomgår det en generationsväxling och de flesta är mer måna om solbränna än fisk.

Jag känner igen de flesta av de dragen, visst är de rätt gamla? Har nämligen fått "ärva" både morfars och pappas gamla drag. Funderar dock på att förnya lite i lådan. Därför kom dina rekommendationer väldigt lämpligt! Spelar färger stor roll?

Jo, jag känner det också att abborre och gädda blir lättast. Vid båtbryggan kan man nästan varje dag se gäddor vid vassen, jag kan dock inte få de nappa! Om det beror på mig (novisen) eller fel teknik/drag det vet jag inte. Abborrar får man lättast genom att meta men vill kunna fånga någon på kast också. Jag vet inte hur bara - abborrarna gillar fundamenten på båtbryggan väldigt mycket, om vattnet är klart kan man se ett par abborrar leta föda mellan springorna. Om jag kastar kommer jag bort från bryggan och stimmet, det är väldigt sällan som jag/någon annan sett/fått abborrar utanför bryggan här.

Ang gösen är det i princip bara trolling och fusk (nät) som fångat här ute. Varken hört om kvantitet eller kvalitet på de tyvärr. Är dock jäkligt sugen på att jigga (?) där de flesta lägger sina nät och se om det är möjligt. Kanske borde vänta lite med det tills jag fått lite mer kött på benen så att säga?

Ja, jag är ganska säker på att det är ett haspelspö. Det är en Abu Garcia brillance med lila inslag, ingen aning om vad det är för rulle kan kolla upp det imorgon! Dock tycker jag inte att spöet är helt hundra, speciellt rullen som sällan samarbetar med mig. Kan du rekommendera någon rulle som passar mig och spöet?

Tusen tack att du annars lägger ner tid på att hjälpa mig så här en fredagskväll!

Leon -
      Tack ska genast kolla igenom klippen!

** Edit: det är en (i)Cardinal 103 till rulle, jag gillar den till och från. Ibland känns det som att den slutar mata ut lina, kan dock också vara linan. Såg att den började bli lite nött och ska därför byta. Jag tror att linan heter fireline (smoke smoke), det är den svarta iallafall. Jag är sugen på ett linbyte av ovanstående anledningar, någon som kan rekommendera en hållbar lina som inte trasslar?
      Senast ändrad av blackyellow; 2014-05-31, 14:54.

Kommentera

Det är bara att nöta.
        Olika färger på samma drag kan vara bra att ha.
        Lottospinnare i olika storlekar/färger älskar både abborre och gäddor, ABU's Toby i olika storlekar/färger.

På ovan nämnda blir det oftast inga större gäddor, men jag tycker napp som napp och grinar inte efter ett bompass

Peter

Kommentera

Tack wolw!

Nu har jag nog fått tillräckligt med kött på benen för att åka ut och nöta imorgon.

Jag har dock en fråga som kan vara självklar för de flesta - hur känner jag skillnaden mellan bottennapp och eventuell fisk? Hur ska jag som fiskare göra, mothugg? Släppa ut lina? Trötta ut fisken?

Återigen tusen tack till er alla som hjälper mig, ni är guld värda!

Kommentera

Ursprungligen postat av blackyellow Visa inlägg
            Tack wolw!

Nu har jag nog fått tillräckligt med kött på benen för att åka ut och nöta imorgon.

Jag har dock en fråga som kan vara självklar för de flesta - hur känner jag skillnaden mellan bottennapp och eventuell fisk? Hur ska jag som fiskare göra, mothugg? Släppa ut lina? Trötta ut fisken?

Återigen tusen tack till er alla som hjälper mig, ni är guld värda!
            Ett bottennapp känns direkt, du sitter helt enkelt fast och kan inte röra grejjerna alls !
            Denna tiden på året när det börjar bli lite varmare i vattnet då brukar Fiskar generellt hugga hårdare, dvs de krokar ofta sig själv.
            Du kommer även att känna detta i ditt spö!

Ut och nöt vid första bästa vassrugge, storsten, udde eller liknande så borde inte årets första Borre och Gädda vara allt för långt borta!

Jag kan tycka att spinnare på typ 15-18gr funkar ypperligt på både Borre och Gädda och de är oftast väldigt lättkastade också så börja med sådana så får du säkert fisk!
            Nått att tänka på vid fiske med spinnare är att använda en tafs om du satsar på att få gädda samt att tafsen har ett bra lekande/beteslås som snurrar lätt för annars kommer din haspelrulle att tvinna linan.
            Vilket ovillkorligen kommer att leda till trassel !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Om du har svårt att avgöra om det är sjögräs el liknande eller fisk på kroken så brukar jag alltid rekommendera att hålla spöt still. Är spöt still känner du direkt om det är någon som rör sig i andra ändan av linan. Vevar du kan din egen rörelse göra att det känns som att det rycker.

Mothugg bör du alltid göra. Fiskar du abborre kan det vara en bra idé att ha ganska lös slirbroms. Då kan du göra rejäla mothugg utan att riskera att 1. Skada fiskens mun eller 2. dra av linan om det är en sten som du tror hugger.

När du väl konstaterat att det är fisk på kroken så ge aldrig slacklina, dvs håll linan spänd hela tiden.

Drag som funkar bra på gädda och som du säkert har i någon låda är: atom, abu highlow och tex mörrumspinnare.
              Vill du ha tips på abborrdrag så har jag listat mina favoriter på bloggen som du ser i signaturen.

En sak som abborrarna brukar gilla är en ganska rytmisk intagning med vevstopp ex. vevvevvevvevSTOPPvevvevvevvevSTOPPvevvevvevvevSTOP PpvevvevvevvevSTOPP-FISK!-slackaintepålinan->SEGER.. Abborren hugger gärna i vevstoppet!

Rapportera gärna hur det går för dig!
              Senast ändrad av Gurchan; 2014-05-31, 21:06.
              Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Röd Reflex 18 gram(alla färger på skeden) fungerar utmärkt för Mälarens gäddor och abborrar, gula twin tailjiggar med röd skalle är också sjukt bra. På eniro.se finns sjökort över Mälaren och tittar du noga där hittar du säkert spännande ställen nära er stuga. Tänk också på vädret, vindstilla och 25 grader är skönt om man vill bli solbränd men det är svårt att få fisk. Tänk dig molnighet och lite vind om du fiskar på dagen. Bäst fiske tycker jag på Mälaren är efter klockan sex till solnedgång.

Kommentera

Med lite nyvunnen motivation gav jag ut mig vid sexsnåret på morgonen. I min fiskeväska packade jag ner både lunch och middag, mina nygamla drag samt regnkläder. Det kom (tyvärr) några, läs: kraftiga, regnskurar med jämna mellanrum. Samtidigt som jag betade av i princip alla drag. Inget funkade för mig, jag tog vår motorbåt och utforskade en ny plats men fiskaktiviteten var i princip med noll. Jag ankrade båten och intog en lunch innan nästa regnskur kom och skulle blöta ner mig än en gång.

Jag kan erkänna att under dessa regntimmar kändes det väldigt hopplöst, bottennapp efter bottennapp. Jag fick cirkulera med båten för att kunna ta loss dragen. När jag såg att soppan till båten började ta slut fick jag ro hem, satan vilken träningsvärk jag kommer få av det. Haha.

Jag lade till vår båt vid bryggan runt 17-snåret och började kasta från fast mark, det kändes så mycket bättre! Precis som dr.kitch här ovan nämner vaknade fiskarna runt 18-19 och började jaga fisk. Jag blev väldigt snopen när jag såg en liten gädda äta "småfisk" precis framför mig.

Pappa hade under gårdagens kväll pratat om hans favoritdrag från hans ungdom, jag kan lägga upp bild imorgon. Jag tänkte att nu får den göra rättvisa för sitt rykte och bytte drag. 10-20 drag senare tror jag att jag får bottennapp, skillnaden var att slirbromsen ljöd och lina matades ut!

Jag stod på bryggan med adrenalinet pumpades i varje ådra, euforisk över att äntligen fått min första fisk! Efter ett par minuter krusade vattnet sig på ytan och jag såg en stjärtfena sticka upp, ögonen tårades och jag böjde mig ner för att försiktigt lyfta upp den.

Jag hade fångat en liten fin gädda på max 1,5 kg om ens det? Jag var så lycklig! Ett obligatorisk kort tog för att bevisa att jag faktiskt fått en fisk, gladast blir nog pappa när han får höra att det "moderna skitet" inte funkade medan hans gamla grejer minsann fungerar tipp-topp!

Gäddan släpptes tillbaks och jag har numera fått min första fisk, mest tack vare era tips! Nu är jag fast, på riktigt! Nu jävlar är det tyngre och större gäddor som ska upp samt min första abborre på kast.

Bilder på gäddan samt draget (vid intresse?) läggs upp imorgon då jag är riktigt utmattad nu. Nu ska jag somna med gäddan på näthinnan.

Skitfiske, eller vad brukar ni säga?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 087 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art