Gigant åter i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gigant åter i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gigant åter i Mälaren

Från SR. Litet kul notiser kan ju vara trevligt!
    /****
    2005-10-03 11:55:00
    Gigant åter i Mälaren

Europas största insjöfisk malen är tillbaka i Mälaren. Den fridlysta fiskarten utrotades i Mälaren tidigt på 1900-talet. Men under sommaren har flera malar fångats i sjön.

Fiskarna har försetts med märkning och DNA-testats. Nu är testen klara och de pekar på att malarna har planterats ut i västmanländska Emån.

Med märkningen ska man försöka ta reda på hur många malar som finns i sjön, det här rapporterar Radio västmanland.

Malen är Europas största insjöfisk. Den kan bli fem meter lång och väga över 300 kilo. De fiskar som nu hittats i Mälaren är dock betydligt mindre, närmare bestämt kring 5 kilo.
    ****/

Har någon planterat ut Mal i privat regi ?
    Dvs, har någon tagit fridlyst fisk och flyttat?

Sökte litet mer och fick upp detta:
    /****

Malen är tillbaka i Mälaren
    Foto: Folke Hellberg/Pressens bild

Yrkesfiskare nära Kvicksund har fångat flera exemplar av mal, en fisk som inte finns dokumenterad i sjön sedan tidigt 1900-tal.

Tommy Berglund hade under trettio år som fiskare aldrig sett mal, men nu har han fått åtta stycken i näten, i förra veckan fick han fyra i samma fångst.

- Jag hade hoppats att jag under min aktiva tid som fiskare skulle få se en mal. När man minst anar det, då händer det, säger han.

Den tidigare sista fångsten av mal skedde i Mälaren 1916 och den fisken vägde 120 kg. Fiskarna som Tommy Berglund dragit upp har alla vägt under 5 kg.

Till att börja med sattes inga sändare på fiskarna, men när Tommy Berglund drog upp fyra malar i en och samma fångst i förra veckan, då märktes de med datachips för framtida spårning.

Malen är Europas största insjöfisk. Den kan bli fem meter lång och väga över 300 kilo. Här i Sverige är den fridlyst. Den blir inte alls lika stor och finns bara i Emån och Helgeån, och i sjöarna Båven och Möckeln, och nu som sagt i Mälaren igen.

Tommy Berglund fick fyra malar i samma fångst i förra veckan. De försågs med märkning, för framtida spårning.

Ansvarig för märkningen är Jan-Erik Natansson på fiskeriverket. Han säger att allt tyder på att de här fiskarna planterats ut olagligt, och nu görs DNA-test för att hitta deras ursprung.

Malen i Sverige är fridlyst och akut hotad, därför ska man avvakta effekterna av malarna i Mälaren.

Att fisken kan vara tillbaka för att stanna tycker Tommy Berglund mest är positivt.

- Jag kan inte se några nackdelar. Den har sitt berättigande att finnas den också, säger han.

****/
    Senast ändrad av esobus; 2005-10-03, 12:46.

Faan vad skönt och kul..
    Har sett ett par småmalar själv också, när vi letat lake.

Kommentera

Ligger inte Emån i småland???

Kommentera

Emån ligger klart utanför förväntad naturlig förlyttning.

+ att Malen klarar sig i Mälaren.
        - att någon fångar och flyttar fridlysta firrar under olagliga former och utan möjlighet till kontroll och uppföljning.

Kommentera

Ursprungligen postat av RobRaven
          Ligger inte Emån i småland???
          Det stog Västmanlänska Emån.
          kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
            Det stog Västmanlänska Emån.
            Att det stod så åter litet mysko, Emån (den med känd mal) ligger förvisso i småland. Kollade i mina atlaser efter emåar men hittade bara en.

Dessutom kan inte en DNA-test tala om var en firre planterats ut, det kollar man med fångst. Ursprunget det kan man kolla...

Men om kalleh kan hitta en emå i västmanland, så blir ingen gladare än jag.

Två Emåar med mal, trevligt!

Kommentera

OMG! Finns det mal i sverige?
              100kg?!!!1111ettettett Det är ju ett satans monster!
              I svenska vatten? Fy fan...
              Mer information? Jag har aldrig hört talas om detta? Ja...jäklar...ja...
              Kan inte sluta chockas..

Kommentera

Hoppas bara inte någon idiot får för sig att utföra ett "provfiske" på arten nu bara ! Typ som att dom har 3provfisken på Rödingen i Vättern när den redan är allvarligt hotad. Helt sjukt, bättre att låta den vara !
                sigpic

Kommentera

Några lösa spekulationer.

Att det fångats mal i Mälaren tycks vara bekräftat.
                  Kan det vara så att malens återkomst till Mälaren har en officiell sanktion men hållits hemlig för att inte locka nyfikna fiskare. ”Emån i Västmanland” kan vara ett täcknamn och den mal som använts kan ha sitt genetiska ursprung i Emån, Småland. Jag har lite suddiga minnen om att jag läst något om att ett sådant projekt skulle prövas men minns inte när eller var jag läste det.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det brukar fångas mal runt flera platser i Mälaren varje år. Det brukar vara en eller 2 st/år man hör talas om, bl a väl dokumenterat av yrkesfiskare. Dessa är oftast inte större än 1-4 kg så visst lär nån utplantera. Frågan är om inte lite av detta kan ha samband med malprojektet, ett samarbete mellan Sötvattenslab och Vattenfall (odling i Älvkarleby)?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 010 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art