Gigant åter i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gigant åter i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Eftersom det var publicerat bla av radio västmanland kan det ju ha blivit något misstag. However, det nämndes att det fångades 4 malar som fick chip. Tror inte att man skulle testat något sånt här från seriöst håll utan chip och utan att ha stenkoll på ursprunget.

Men oavsett detta vore det ju kul om malen hittade hem till mälaren, jag skulle bli klart glad om det blev så. Risken är ju att om det sker i privat regi så tas inte hänsyn till genpooler och risker för inavel och alla därmed länkade problem ökar.

Så gärna mer mal i mälaren men med massa mycket kompetenta ekologer i bakgrunden, tack.

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
      Att det stod så åter litet mysko, Emån (den med känd mal) ligger förvisso i småland. Kollade i mina atlaser efter emåar men hittade bara en.

Dessutom kan inte en DNA-test tala om var en firre planterats ut, det kollar man med fångst. Ursprunget det kan man kolla...

Men om kalleh kan hitta en emå i västmanland, så blir ingen gladare än jag.

Två Emåar med mal, trevligt!
      Finns åtminstonde en Emån till, i Dalarna (tror jag, kan vara Härjedalen också). Åker över den när jag åker till Östersund(från Örebro). Men den hyser nog inga malar.
      Senast ändrad av hermelin; 2005-10-03, 23:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av hermelin
        Finns åtminstonde en Emån till, i Dalarna (tror jag, kan vara Härjedalen också). Åker över den när jag åker till Östersund(från Örebro). Men den hyser nog inga malar.
        Farsan sa att han hade hittat emån i dalarna och han trode det var den kända emån med mal i och jag bara skakade på huvudet det är inte emån i dalarna utan emån i småland det finns mal i. Farsor alltså

Kommentera

Är det inte i nästa nummer av FFA (fiske för alla) som det ska handla om just mal.....hmmm......mycket mystiskt. Någon som försöker kränga lösnummer....hmmm
          Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

vet polare som kör inriktat "gösfiske" e en sjö men gott resultat....;O).Fiska varje gång, finns väldigt mk mal men på få platser, behandlar man dom rätt så varför inte, men när en svensson kommer o råkar meta upp en så kan det ju bli bekymmer...
            Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Team glory

Emån i dalarna ligger på gränsen till härje och den rinnerförbi bland annat noppikoski som tillhör orsa kommun.

Kommentera

Emån i dalarna startar i emånsjön och rinner sedan ut i oreälven vid Fredshammar. ni har åkt över den i emådalen ca 2 mil norr om Orsa.
                "Det är inte farten som dödar, det är sättet man stannar på !"

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus Visa inlägg
                  Malen är Europas största insjöfisk. Den kan bli fem meter lång och väga över 300 kilo. Här i Sverige är den fridlyst. Den blir inte alls lika stor och finns bara i Emån och Helgeån, och i sjöarna Båven och Möckeln, och nu som sagt i Mälaren igen.
                  Är det någon som vet vilken Möckeln som håller mal? kollade på eniro och verkar finnas minst 3-4 olika sjöar med det namnet, varav den största i Karlskoga. Anledningen till att jag fråga är att en kompis har stuga vid en av dom.

Kommentera

Vilken dröm om man kunde utöva riktat malfiske om en 20 år eller så
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Det handlar inte om någon skum Emån, det är bara journalisten som fått det om bakfoten. Testerna visade att malarna med största sannolikhet kommer från Emån (den där malar brukar finnas). Undrar ifall de lyckats säkra DNA från Mälar-malar så att de har något att jämföra med, annars kan det ju vara svårt att säga att de INTE är mälarmalar - även om de har liknande DNA som de från Em.

"Fiskarna har försetts med märkning och DNA-testats. Nu är testen klara och de pekar på att malarna har planterats ut i västmanländska Emån."
                      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 010 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art