Vertias 6'9" Medium Heavy (fråga om viktklassning) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertias 6'9" Medium Heavy (fråga om viktklassning)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertias 6'9" Medium Heavy (fråga om viktklassning)

Tjabba!
    Var inne i en etablerad sportfiskebutik idag för att köpa ett vertikalspö med lite mer ryggrad. Behöver ett spö för beten upp till 60 gr. I butiken vurmade man för Abu's Veritasspön och det slutade med att jag köpte ett Veritas 6'9" Medium Heavy. Det skulle enligt dem var för vikter upp till 60 gr. När jag kom hem och kollade lite närmare så ser jag att det står 1/4-1 OZ. Och 1 OZ är väl 28 gr va? Ringde tillbaka till butiken men de menar att isf är spöt felmärkt. De säljer även ett som bara heter meduim, och det står 1/4-1 OZ på det också.
    Jag har ringt ABU garcia men de kan inte ge mig något vettigt svar. Det enda jag fick veta var att de har sålt det här 2-delade spöt i ett "kit" tidigare, men inte längre.

Någon som vet något om det här? Tycker det känns lite fishy och lurar på att lämna tillbaka det. Det känns skönt, och det känns att det är lite mer ryggrad i det än mitt Vertical Pelagio 5'9" 30 gr, men jag vet inte om man vågar lita på sin "känsla" i det här fallet? Jag BEHÖVER ett spö som pallar upp till 60 gr. Jag antar att jag egentligen redan har svaret på vad jag ska göra -lämna tillbaka och köpa ett annat. Men ändå, lite nyfiken! Blev jag lite uppkörd!?

Tack på förand / Mattias
    Senast ändrad av elfving73; 2014-05-23, 12:54. Anledning: Dan
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Vertias 6'9" Medium Heavy (fråga om viktklassning)

När Veritas började säljas i Sverige via Abu så har jag för mig att det stog i Napp o Nytt medium på ena och medium/heavy på andra.
    I butik så var kastvikten angiven i amerikanskt mått och jag frågade samma sak som dig då jag tyckte 60gr var fel översatt på det styvare. På "alla" amerikanska spön verkar angivna max kastvikt vara där spöt jobbar bäst, till skillnad på Europeiska spön där verkar max kastvikt vara absolut det tyngsta man ska kasta.

Mao, amerikanska spön tex Veritas, är ofta rejält underklassade !

Kommentera

Jag tror inte du behöver lämna tillbaka spöt. Du har absolut inte blivit lurad, men ABU har heller inte felmärkt det.
      Låter konstigt, men det är sant. De Veritas-spöna är tillverkade för den amerikanska marknaden och specifikt bass-fisket. Och i USA klassar man spöna på ett lite annat sätt än här, vilket gör att vi tycker att de är väldigt överklassade med våra mått mätt. Jag har själv ett Veritas 7,6 medium heavy, klassat till 1 1/4 oz, och det kastar utan problem 50-60g. Så en 6,9 borde klara 60g vartikalt utan några som helst problem. Det enda ABU i Sverige "ljugit" om är att det skulle vara ett utpekat vertikalspö. Det är ett bassfiskespö som råkar fungera alldeles utmärkt till tyngre vertikalfiske

Kommentera

Tjena Henke! Tack för ditt svar! Ja, men det verkar ju ligga något i det du skriver, och det överensstämmer ju också med det som Emil (Fogeljazz) skriver. Som sagt, jag klämde, kände, böjde och bände på spöt och jag kunde iaf konstatera att det var mer ryggrad i detta spö än i mitt Verical Pelagio, och det är ju klassat för upp till 30 gr. Jag ska ut och testköra det imorn, ska bli intressant! Jag har bommat många riktigt tunga fiskar pga att mitt Vertical Pelagio inte har ryggrad nog att driva in krokarna.

Thanx / Mattias
        -Visa hänsyn
        -Skräpa inte ner
        -Hantera fisken varsamt
        -Ha kul!

Kommentera

Tack för svar, Emil!
          Du och Henke är ju inne på samma spår och det låter ju logiskt! När jag kände på spöt så kände jag ju iaf direkt att det är mer ryggrad i det än i mitt BFT VP 30 gr. Så att det bara skulle klara upp till 28 gr verkar ju lite märkligt.
          Jag behöver ett spö med lite mer ompf i. Kör oftast med 30-35 gr jiggskallar och jag har bommat alldeles för många tunga fiskar eftersom mitt Vertical Pelagio inte har pallat driva in krokarna. Slut med det nu, hoppas jag!
          Ska testköra det imorn! Ska bli spännande!

Mvh / Mattias
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Ha kul!

Kommentera

Ett spö i samma serie kan ha klassning M och MH men med samma betes klassning. medium/heavy har med kraften i klingan att göra och inte kast vikten. tror abu har gjort en liten fuling och satt upp kastvikten i gram på MH spöt pga mer kraft i botten av klingan alltså där du ska drilla fisken. ett spö som veritas med snabb action kastar med toppdelen av spöt. Ett spö med m m/h eller H kan ha samma topp men olika botten sektioner så du kan fighta större fisk men kasta små beten..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 123 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uditsen
            av uditsen