jag har nyss kommit hem efter en fisketur med båten. Jag åkte ut vid 5 tiden för att försöka lura upp en havsöring. Vädret va underbart och varmt. Vatten tempen va 6 grader. Så nu till saken. Ankrade upp uranför en udde och började kasta. På första kastet hade jag ett påslag som släppte, kastade igen och då fick jag en liten rackare på ca kilot. Krokade av den och släppte tillbaka den igen. Fortsatte och kasta ett tag och efter ca en kvart så fick jag en till. Denna va betydligt större och det va bra böj på spöt. och när man är som gladast och tycker livet inte är annat än jävligt bra så händer det som inte får hända. Det slutar dra i spöt och jag känner att även draget är borta. Fan tänker jag och vevar in igen. Svär för mig själv lite och knyter på ett nytt drag. men linan går av när man ska dra åt knuten. Knyter om igen i tron att det blev något fel, men icke, samma sak igen och igen.. Så till min fråga kan det vara fel på linan då jag aldrig varit med om något liknade förut. Jag köpte linan för ett tag sedan och idag va det första gången jag la på denna spole på rullen. Någon som varit med om liknade med FIRELINE XDS ????
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fireline XDS problem.
Collapse
X
-
Dom har/har haft problem med den linan...Ursprungligen postat av utter72jag har nyss kommit hem efter en fisketur med båten. Jag åkte ut vid 5 tiden för att försöka lura upp en havsöring. Vädret va underbart och varmt. Vatten tempen va 6 grader. Så nu till saken. Ankrade upp uranför en udde och började kasta. På första kastet hade jag ett påslag som släppte, kastade igen och då fick jag en liten rackare på ca kilot. Krokade av den och släppte tillbaka den igen. Fortsatte och kasta ett tag och efter ca en kvart så fick jag en till. Denna va betydligt större och det va bra böj på spöt. och när man är som gladast och tycker livet inte är annat än jävligt bra så händer det som inte får hända. Det slutar dra i spöt och jag känner att även draget är borta. Fan tänker jag och vevar in igen. Svär för mig själv lite och knyter på ett nytt drag. men linan går av när man ska dra åt knuten. Knyter om igen i tron att det blev något fel, men icke, samma sak igen och igen.. Så till min fråga kan det vara fel på linan då jag aldrig varit med om något liknade förut. Jag köpte linan för ett tag sedan och idag va det första gången jag la på denna spole på rullen. Någon som varit med om liknade med FIRELINE XDS ????sigpic
-
Grejjen med fireline XDS är att dom har försökt skära ner på ytcoatingen för att den ska kasta längre samt försökt göra den rundare. Resultatet visar att dom tydligen inte kan det. Många spolar av denna rulle har blivit tillbaka skickade för att den är skör som smör.
Gå tillbaka dit du köpte den och förklara problemet. Be att få vanlig fireline eller PP.
Kommentera
-
Grejen är att dom har tagit för tunna grundfibrer att tvinnaUrsprungligen postat av Johannes RGrejjen med fireline XDS är att dom har försökt skära ner på ytcoatingen för att den ska kasta längre samt försökt göra den rundare. Resultatet visar att dom tydligen inte kan det. Många spolar av denna rulle har blivit tillbaka skickade för att den är skör som smör.
Gå tillbaka dit du köpte den och förklara problemet. Be att få vanlig fireline eller PP.
sigpic
Kommentera
-
Linan är ganska skön att fiska med, men jag råkade också ut för att en del av linan var så svag att den gick av när jag drog åt knuten (efter ett tappat drag). Sen har jag provdragit resten av linan och det håller måttet.Ursprungligen postat av utter72Ja det är surt. Men flätlinor är det så otroligt delade åsikter om va som anses bra/dåligt. Minns inte va den kostade utan ville bara ha en bra lina när jag va in på butiken.
En kompis till mig råkade också ut för samma sak, tyvärr...
/D
Kommentera
-
Jag drog ut ca 10 meter lina och provade knyta.. Där höll den men jag valde endå att kasta bort den. Åkte till butiken jag köpte den i och la på en pp 0,15 istället. man kastar inte lika långt med denna lina märkte jag men den verkar hålla i alla fall. Blev dock utan fisk idagUrsprungligen postat av Danne67Linan är ganska skön att fiska med, men jag råkade också ut för att en del av linan var så svag att den gick av när jag drog åt knuten (efter ett tappat drag). Sen har jag provdragit resten av linan och det håller måttet.
En kompis till mig råkade också ut för samma sak, tyvärr...
/D
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 524 visningar