vilken takbåt ska man välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken takbåt ska man välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
    Jag hade valt Alumacraft, lite bredare och tjockare aluplåt bör innebära stabilare och bättre livslängd. Även om det för min del blev till att bygga en egen budgetmodell.
    din budgetmodell blir troligen en bättre båt med den ökade vikten...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      din budgetmodell blir troligen en bättre båt med den ökade vikten...
      Hehe! Jag hoppas på det. Sen gick farsan och köpte ett släp att frakta byggmaterial på så nu slipper jag till och med baxa upp den på taket. Bara lyfta den i och ur vattnet. Ska hårdtestas på småsjöarna i sommar.

Kommentera

Har letat utan resultat men,har inte någon av fisketidningarna testat dessa farkoster?
        Har för mig det..

Kommentera

Har haft en Zegul i ett antal år och tycker att det på många sätt är en kanonbåt, ohyggligt stabil och funkar att lasta på en person. Till nackdelarna hör att det tar lite tid att skruva ihop. Jag har dock nyss sålt den ( inte hunnit ta bort annonsen från blocket än ) eftersom jag numera mest försöker klämma in korta pass i en hektisk tillvaro och då tar skruvandet för lång tid.
          Så även om jag tycker att Zegulen var bra på många sätt kommer att satsa på en jonboat framöver, ju lättare desto bättre. För mig personligen gör alumacraftens vikt att den går bort då dom extra kilona förtar en del av mitt syfte att välja den här typen av båt. Tror dock att den förmodligen är en av de bättre i vattnet när det gäller den här typen av båtar men man måste välja lite efter sina individuella önskemål och begränsningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            hmmm...är nog böjd att hålla med vanheden....dessa jonboats funkar bara på nästintill spegelblanka vatten....Quintrex har en modell som jag möjligen skulle kunna tänka mig som biltaksbåt....http://www.quintrex.com.au/Aluminium...40%20Cartopper

1,2mm alu i hela skrovet verkar dock inte sååå stabilt...
            Klart att de går stenhårt i sjön när de är helt platta i botten, men skulle jag köpa en jonboat så är det just för att ha i små, svårtillgängliga vatten.
            Det borde vara där de kommer till sin rätt.

Är det någon som vet hur kurs-stabila de är vid enklare trolling?

Kommentera

Hej. Fiskefeber testade Alumacraft, Tracker och Oskwig i nr 6 2013. Jag har haft en Oskwig 330 ett år, och det stämmer INTE att båten inte klarar lite sjö. Inget för öppna Vänern, men med lite koll på väder och vind hittar man enkelt vettiga vatten för dagen. Sthlms innerskärgård och sex ms., inga problem alls. Lite stampig vid förflyttning, men mycket stabil att fiska ifrån. För mig är det också helt ovärderligt att komma åt precis alla vatten. I nästa Fiskefeber redogör Renz för sina erfarenheter, bland annat från havet...
              Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Tracker och alumnacraft 1236 är väl typ identiska. Lika breda, 36 (tum) är ju bredden och 12 längden (fot). Har en tracker 1232.a stabil båt och går stå två och fiska utan problem så länge båda är vana fiskare och inte går för mycket vågor. Har varit ute när det går gäss på sjön och även parerat vågorna från vaxholmsbåtarna men då är man inte kaxig. Bra båtar för skyddade vattendrag. Funkar bra med elmotor som drivmedel. Kommer dock byta ut min mot en större biltaksbåt så jag kan ha en större bensinmotor på.

Kommentera

Skitbåtar = skitsnack

Älskar min 1436:a.

Lite sunt förnuft, kanske inte blåsa fullt över svallvågor från halvplanande storbåtar o.s.v. I lugna vatten/älvar är dom överlägsna i stabilitet och durkyta. Optimal transporthastighet ca 13knop med en 6hk och då drar den knappt någon bensin alls.

Peter

Click image for larger version

Name:	2014-04-26-1370.jpg
Views:	3
Size:	682,7 KB
ID:	1773460

Kommentera

Ursprungligen postat av asgunn Visa inlägg
                    Ja det lutar nog åt en alumacraft men det tar emot att inte köpa av mina vänner på mojoboots :-) Men man måste ju se till sitt eget bästa. Att det skulle va skitbåtar har jag väldigt svårt att tro. Ska ju ha båten till sjöar där det inte finns iläggningsplats och då är dom ju grymma!
                    Vem i Hultsfred är det som har?
                    David heter han... Jag jobbar ihop med en kompis till honom.

Kommentera

För alumacraft 1236an (3.70m lång & 1.40m bred)

http://larrysfriends.blogspot.se/p/blog-page_9.html - samma recension som i fiskefeber. Kört den ett och ett halvt år nu och är helnöjd. Priva om du har några frågor.

Hörde att westgear.se fick in en container med dessa för någon dag sedan!

Ha de gött,
                      //olle
                      Senast ändrad av waide; 2014-05-12, 08:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art