Erfaren spöbyggare med tips ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfaren spöbyggare med tips ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfaren spöbyggare med tips ?

Hej alla,

Det är som så att jag köpt mig ett D.A.M Futron N3 det är 7,33 fot och kastar 15-50 gram enligt spec.

Jag gillar klingan skarpt fin aktion och härlig att drilla med, men jag skulle önska att bakhandtaget var en 5 cm längre.

Så nu funderar jag på att förlänga det,

Min tanke för att undvika för stora ingrepp är att skära bort butten lite snyggt och sätta en spigot och sedan föränga handtaget.

Men jag är tveksam till att jag kommer få tag på EVA foam för att göra handtaget längre ?

Alternativ två är väl att dela mellan handtagen och sätta en spigot där, men tveksam till att det går att göra snyggt ?

Någon med erfarenhet som kan tipsa om bästa lösning ? Kanske finns en bra spöbyggare som vill ta sig an ett projekt som detta ?

En bild på spöet,

Click image for larger version

Name:	2210_190_Futron_Spinning_large.jpg
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	1829868

Tjääna
    Vill du bara ha handtaget 5cm längre och helst inte göra någon åverkan så finns det ett sätt. Det blir inte snyggt men funkar klockrent. Jag har gjort det på fler spön som jag tycker har ett för kort bakhandtag. Trä på en bit styv slang. Det är bäst om den är lite grövre än korken, för då är det bara att tejpa lite på korken tills det passar bra. Nytt grepp men ett spö helt i orginalutförande.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Far hittade ett 15-55 spö som han gillade, problemet var att de är ett jerkspö från början. Så för att pumpa upp torskar fick man ha rullen inne i bröstet o knappt kunna veva för att samtidigt ha "armhåls" änden under armen.

Så han förlängde den med 10cm, han hade dock ett kork handtag.

Sågade av änden, tryckte in en mindre spöklinga, tog en större spöklinga som han tog utan på den intryckta spöklingan. Sen kork utan på de. Han limmade allt med epoxy.

Både han och jag har fiskat med de, han har haft de så nu i över 6år. De syns på korken, men inget annat.

De är egentligen inte viktigt att få en bra klinga så långt bak då de inte ska röra sig så långt bak på spöet, speciellt när de är den vikten.

Man kan se den svarta linjen nere på spöet, de är där korken blev ihop limmad.
      Bifogade filer
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Hej
        Det låter som ett litet roligt uppdrag som jag kan ta hand om såvida du inte vill göra det själv.
        Foam borde finnas på HiLevel. Känns som om du ändå har lite erfarenhet av spöbyggnad?

MVH
        Stefan
        http://uniquerods.se/
        Besök gärna min Facebook
        eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Hej Stefan,

Kollade på din sida, riktigt snygga spön du byggt eller ?

Blir väldigt sugen på en glasfiberklinga när jag ser sådana bilder Jag har ingen erfarenhet av spöbyggnad, det jag "vet" är rent teoretiskt läst en del mest för att det är en dröm jag ska fullfölja en vacker dag att bygga mitt eget glasfiberspö, med baby blå klinga Slut på OT och åter till DAM spöet

Vad räknar du med att priset för ett sådant bygge skulle bli ? Och hur pass integrerat tror du att det går att få ? Helst skulle jag önska att det inte syns utan att det är som så spöet är tänkt att vara

Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
          Hej
          Det låter som ett litet roligt uppdrag som jag kan ta hand om såvida du inte vill göra det själv.
          Foam borde finnas på HiLevel. Känns som om du ändå har lite erfarenhet av spöbyggnad?

MVH
          Stefan

Kommentera

Hej Ja det är jag som har byggt dem så jag tackar för det 😄
            Jag skulle ta bort butten och köra någon form av spigotholk som du sa. Sen kör jag fram och svarvar till det som du vill ha det. Det kommer att se ut som det gör nu men med längre bakre del då. Det kommer inte att synas att man har förlängt det.
            Besök gärna min Facebook

Kommentera

[QUOTE=RullTrassel;923521]Hej Stefan,

Blir väldigt sugen på en glasfiberklinga när jag ser sådana bilder Jag har ingen erfarenhet av spöbyggnad, det jag "vet" är rent teoretiskt läst en del mest för att det är en dröm jag ska fullfölja en vacker dag att bygga mitt eget glasfiberspö, med baby blå klinga

Det är lite dåligt med bilder på Hemsidan bara... Men kolla gärna in facebooksidan där finns det lite mer bilder även om den just är nystartad
              Baby blå alltså, det samma som Blue Halo?
              Besök gärna min Facebook

Kommentera

[QUOTE=Rev;923531]
                Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
                Hej Stefan,

Blir väldigt sugen på en glasfiberklinga när jag ser sådana bilder Jag har ingen erfarenhet av spöbyggnad, det jag "vet" är rent teoretiskt läst en del mest för att det är en dröm jag ska fullfölja en vacker dag att bygga mitt eget glasfiberspö, med baby blå klinga

Det är lite dåligt med bilder på Hemsidan bara... Men kolla gärna in facebooksidan där finns det lite mer bilder även om den just är nystartad
                Baby blå alltså, det samma som Blue Halo?
                Ohh ja kollade precis blue halo blanks och det ser onekligen ut som den kulören jag tänker mig Väldigt "sexiga" om man kan säga så !

Kommentera

Hehe ja om du tycker så så var så god 😄
                  Bygga spön är verkligen kul och aningen beroendeframmkallande. Det är lite av en ädel konst som jag tycker fler borde få chansen och råd att komponera ihop sitt spö helt efter ens egna önskemål. Det är det som gör det kul som spöbyggare. 👍
                  Besök gärna min Facebook

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 271 visningar