Hjälp med mäsken! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med mäsken!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med mäsken!

Hellu!

Jag tänkte idag testa att mäska för första gången då jag fiskar, de har ni fått in dynamite baits mäsk på lokala butiken men de har ingen melass för att binda samman mäsken, jag gissar att utan denna så kommer mäsken bara att bli till ett moln så fort det träffar vattnet och driva iväg nerströms.

Vad kan jag använda istället för melass för att binda samman mäsken? Sirap? Majsolja? Tips mottages varmt!

Du kan få mäsket att binda ihop med vanligt vatten.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Precis. Mäskblandningar är gjorda för att blandas med vatten. Ta inte för mkt bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av Robbin Öberg Visa inlägg
        Hellu!

Jag tänkte idag testa att mäska för första gången då jag fiskar, de har ni fått in dynamite baits mäsk på lokala butiken men de har ingen melass för att binda samman mäsken, jag gissar att utan denna så kommer mäsken bara att bli till ett moln så fort det träffar vattnet och driva iväg nerströms.

Vad kan jag använda istället för melass för att binda samman mäsken? Sirap? Majsolja? Tips mottages varmt!
        Alla mäsk går att binda dem ännu mer än med bara vatten. Men i vanliga fall behöver man inte. Man ska ALDRIG mäska med mäsk som inte var fuktat i förväg om det är inte speciell mäsk som kanske är redan fuktat med vatten eller olja (i fall att man vill köra med PVA-bag). Detta är för att fiskarna kan dö när mäsket sväljer i deras magar. Jag har sett flera gånger fiskar som åt som galningar och hade magen full med mäsk. Mäsket behöver dra i ca 20-30 min. När man hittar rätt konsistens (man kramar bollar i mandarin-storlek och låter dem slå i marken från ca halv meter höjd: om dem inte spricker har dem rätt konsistens) håller mäsket bra ihop.

Även när jag tillsätter mellas gör jag det inte för att mäsket skulle binda mer (även om det blir så som bieffekt). Det huvudsakliga skället (för min del) är smaken och att attrahera fisken. Annars finns det flera bindande tillsatser för att binda mäsket men jag brukar göra så: blöter mäsket lite mer än vanligt, kramar mäskbollarna jätte, jätte hårt och sista gången när jag kramar bollarna (jag gör det i omgångar då när jag vill grundmäska, som man gör i början och med cirka 5-10 bollar) gör jag det med fuktade händer. Detta leder till att bollarna är så hårda att dem knappt spricker när dem slår i botten. Men så småningom vattnet gör att bollarna spricker en stund senare.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Lex, Sg och CDan har tagit upp det mesta. Trots att jag inte riktigt köper biten om att mäsk sväller i magen på fisken.

Det finns dock olika sätt att mäska i strömmande vatten. Detta beror lite på fiskarter man är ute efter.
          Mäsk sköljs ur i strömmande vatten. Det kan vara en idé att kasta i mäskbollarna 5 meter längre uppströms än platsen man ska fiska på.

Sedan är det skillnad på hårt bundet mäsk och tungt mäsk. Man kan ha i lera (speciellt framtagen till mäskning) som gör att mäsket blir tungt och håller sig mer på exakt det stället man kastar till.

Det är en hel vetenskap.

Jag gör det lite lätt för mig ibland och fiskar med mäsk i pelletform som jag kastar i en bit längre uppströms. Just den sorten jag har börjar att lösas upp efter 1 minut.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-05-01, 22:21.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Precis! Men jag håller fortfarande vid att om man inte fuktar väl mäsket får fisken problem. Alltså om man mäskar med torr mäsk. Och jag menar inte alls att blöta med mycket vatten, jag menar att låta mäsket dra. Alla tävlingsfiskare rekommenderar att fukta mäsket i god tid förre användningen. Jag personligen gör detta först av allt när jag kommer till fiskeplatsen. Efter 5-10 min kollar jag om det behövs mer vatten och tillsätter om så är fallet. Jag fuktar mer efter 15-20 min. Emellanåt förbereder jag resten av utrusningen. Jag börjar kramar mäskbollar efter minst 30 min. Det som kan bli problem med är om man ”återanvänder” gammalt fuktat mäsk: det kan hända att det vill inte binda. Då tillsätter jag torrt mäskt och blandar kraftigt, och jag fuktar igen vid behov.

Jag ser varje gång när jag förbereder mäsket att det sväljer i volym mer än det torra mäsket och vattnet som man använder hade från början. Alltså 1 liter mäsk och vatten (sammanlagt) blir mer än 1 liter efter att mäsket få dra. Utöver det brukar man fluffa upp mäsket för att binda och spricka bättre. Mäsk som har klumpar binder och spricker dåligt och det går inte att använda när man kör med feeder.

Man kan göra mäsket tungt med andra ”tillsatser” inte bara lera. T.ex. små sten (nåt typ av grus speciellt framtaget för fiske) eller jord (när jag använder jord använder jag vanlig jord som jag tar upp där på plats eller blomjord). Man använder grus speciellt i snabbt rinnande vatten.

Och ja, att mäska korrekt är en hel vetenskap!
            Senast ändrad av CDan; 2014-05-13, 21:16.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 017 visningar