Skillnad på flourocarbon-linor och nylån? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på flourocarbon-linor och nylån?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Johannes, hur förklarar du då kevlartafsar o flätlina? den medelmåttiga fisken bryr sig nog inte. men det finns fiskar som bryr sig, och är försiktiga
    /Lazinko

Kommentera

Flourocarbon är en lömsk lina. Mindre att lita på än nattgammal is! Lika genomskinlig men det ytterst osäkert vad den tål!

Lömskheten ligger i att linan är ”självförbrännande”. När man slår en knut på den måste detta ske mycket sakta och i etapper samt med mycket saliv som glidmedel. Anledningen till dessa försiktighetsmått är materialets förmåga att hastigt bygga upp friktionsvärme vilket leder till att linan förlorar sin styrka och elasticitet men redan hastiga tvärböjar på linan kan var tillräckligt för att knäcka den. Fluorocarbon kan alltså lätt bli skört utan att man märker det. Det kan vara den sista provdragningen av knuten som blir för mycket.

Men knutar gör man ju under kontrollerade former och man kan då undvika att det uppstår brottrisker i linan. Värre är det med backslag på multirullar. Där kan linan drabbas av hastiga tvära böjningar och dragbelastningar som momentakt orsakar enorm inre friktion i materialet. Nästa gång det brända stället utsätts för belastning brister det. Och du kan inte med känsel eller syn avgöra hur stor risken för detta är. Linan ser och känns ny och fin ut men har ställen där den är totalt rutten.

Fluorocarbon är också känslig för friktion mot spöringar. En långrusande fisk kan bränna av linan om den och spöringarna är torra. Nylon tål detta. Flätlina likaså men inte Fluorocarbon enligt min erfarenhet.

Tiden med linor av fluorocarbon i skepnad av t.ex Berkley Vanish är en tragisk epok i mitt fiskarliv som nu är förbi.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

de fina märkena har man ju inte som huvudlina, därför är det nog mindre risk att den skulle pajja. är man orolig för det BeBest sa kan man väl alltid dra till knuten under vattnet? dock tror jag det är onödigt
        /Lazinko

Kommentera

Kan väl tillägga att jag tror att i situationer där fluorocarbon får fungera som en liten osynlig linstump mellan krok och huvudlina kan den kanske fungera. Om knutarna gjorts med tålamod och skicklighet!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
            Johannes, hur förklarar du då kevlartafsar o flätlina? den medelmåttiga fisken bryr sig nog inte. men det finns fiskar som bryr sig, och är försiktiga
            Altså, det är som du säger, det beror på vilken fisk man fiskar. Om man metar t.ex. gädda tycker jag man kan ge fan i att andvända dyr fluocarbon eftersom att gäddan hugger på det mesta. Tex. 0.40 Kevlarlina och plastbeten med stora krokar. Sen vet jag att många fiskare t.ex. flugfiskare andvända fluocarbon som tafs material för att minimera saker som kan påverka att fisken inte hugger. Det kan nog vara en fördel i vissa situationer men jag har inte upplevt bättre fiske på fluocarbon tafs än nylon.

Sen att jag personligen har väldigt svårt att tänka mig en fisk som kan se 0.20 nylon men inte se 0.20 fluocarbon det är en annan sak.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 050 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art