Jerktips - undvik onödig utgift! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerktips - undvik onödig utgift!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerktips - undvik onödig utgift!

Jag vet inte om detta är ett ovanligt "fall" men jag tänker inte göra om samma misstag igen och ev varna er andra från att göra om samma sak.
    Det blir rätt dyrt i längden!

Jag fick alltså en liten flisa av epoxylacken bortslagen, troligen av en sten under vattnet. Jag märkte inte det förrän det var dax att byta jerkbete. Inget märkvärdigt egentligen och inget jag reagerade över då.

Till saken hör att betet är av trä (vilket jag inte visste då och även om jag hade visst det så hade jag nog inte handlat annorlunda)
    Ja ni som kan era jerkbeten ser ju på bilderna att det är en Gene`s Wideglide.

Några dagar senare är det dags för nästa jerktur och jag går igenom betesboxen för att kolla krokar osv på betena och hittar till min stora förvåning Widegliden spräckt längs med kroppen 12-13 cm och 2mm brett på ena sidan och 8-9 cm på den andra sidan kroppen.

Om man tittar noga ner i sprickorna ser man att epoxycoatingen tagit med sig grundfärgen och lämnat trärena ytor!

Det är alltså helt enkelt så att vatten trängt in och träet har svällt och därmed "sprängt" jerkbetet.

jaha, 200:- åt pipan. ( Det kanske går att laga?)

Detta kan väl också ses som ett inlägg i debatten om linoljans vara eller inte vara när man gör egna beten. Det spelar ingen roll hur fina beten man gör eller vad man grundar med, finns inte någon slags träimpregnering så kommer betet förr eller senare att ge vika. Detta är i alla fall min personliga åsikt.

Kunde vara roligt att höra er andras åsikter.
    Bifogade filer
    Buster L och jag är polare!

Tråkigt ! Jag har en Cobbs där jag har en trä-ren yta på ca 1x1 cm (dängde upp den på en klippa) som jag inte orkat/kommit ihåg att försegla på flera fisketurer nu...ingentig har hänt med den...
    12 hours
    1,440 casts
    2 followers
    1 strike
    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cisco Kid
      Tråkigt ! Jag har en Cobbs där jag har en trä-ren yta på ca 1x1 cm (dängde upp den på en klippa) som jag inte orkat/kommit ihåg att försegla på flera fisketurer nu...ingentig har hänt med den...
      Jag har också en Cobbs som är rejält misshandlad (och till skillnad mot CKs av fisk ) men den har klarat sig från sprickor. Nu har jag epoxilagat den för att vara säker. Kanske är bättre träslag i Cobbsbetena? Eller bra behandlat? Eller så är det bara tur?

Kommentera

Hahaha...den var bra KG !
        12 hours
        1,440 casts
        2 followers
        1 strike
        DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Vet i tusan vad det är för träslag i Widegliden?
          Det är ett väldigt ljust träslag i alla fall, abacci, amerikansk lind ?
          Buster L och jag är polare!

Kommentera

En rätt enkel grej är att se över träbetena då och då och bättra på lacken vid dom värsta bitmärkena. Är det stora områden som ska lackas kanske expoxi behövs, annars brukar jag pensla på lite klar nagellack vilket har fungerat kanon för mig.

Kommentera

Som EP Skriver så kan det vara bra att gå över sina beten för att kolla så att inte coatingen är sprucken. I vissa beten så är trät mättat så ifall själva trät kommer i kontakt med vatten så sväller det inte. Det flesta träbeten är dock inte så välgjorda. Tråkigt med ditt bete. Wydeglyde fångar ju bra med fisk annars.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 295 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art