Artiklar om Catch & Release? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artiklar om Catch & Release?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artiklar om Catch & Release?

Tjena!

Jag letar efter artiklar (gärna vetenskapliga) där det tas upp och behandlas hur fisken påverkas av att hanteras vid drillning och återutsättning. Jag vill även ha andra artiklar där C&R diskuteras. Både för och emot! Allt är av intresse!

Ps. Jag vill inte ha någon diskussion i denna tråd, det finns ju ett par andra trådar att disskutera det i

Tack på förhand!

// Mattias Gsson

:/

mMm
    Folk snackar ju så mkt om "vad dem vet" och alla har sina egna åsikter, tex så läste ja om nån som sa att har ingenting med fiske o göra om man inte äter fisken

men skulle va intressant att veta ur vetenskaplig väg hur gäddan/abborren påvärkas av både drillning och återutsättning.

Kommentera

Jag gissar att du redan tagit del av rapporterna de seminarier i frågan som finns upplagda på Sportfiskarnas hemsida.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
        Jag gissar att du redan tagit del av rapporterna de seminarier i frågan som finns upplagda på Sportfiskarnas hemsida.
        Nej det har jag inte. Letar runt på sidan nu, men hittar inte... har du någon direktlänk? eller vad ska jag leta under?

Kommentera

Länkar finns här på FS men jag har dem inte, däremot har jag laddat ner texten. Den är ganska omfattande och för stor för ett inlägg här eller ett PM. Du kan få dem via email om du skickar ett PM med din mailadress i.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
            Hej Mattias!

Utskrivet http://www.edgeflyfishing.com/artikl...p005/p005.html om det inte fungerade ovan.

Har en mycket utförlig information om vad som händer.

MVH
            Scanner

P.s
            Vill inte förstöra tråden, men:
            (Finns ingen vetenskaplig artikel som säger att C&R på gädda har någon betydelse för arten gädda dock, tro mig jag har letat. Alla gäddkramarna har oxå letat utan att hitta något.)

Tackar! Nej jag skulle inte tro det heller =( Synd är det. Det är dock inte enbart gädda jag är ute efter. Det är mest information i största allmänhet. Jag behöver lite kött på benen för att skriva en argumentation till skolan.

Kommentera

C&R är en fråga.

Scanner du har inte svarat på mina inlägg än. Det ligger kvar på Storsloken. Ger dig chansen igen. Har C&R nån effekt på vatten där försurningen nästan tagit bort all gädda. Eller i delar av Östersjön som nästan är fisktomma på gädda. Man måste sätta in C&R i sitt rätta element. Om det är ett frisk och stort vatten är det till eller från. Bara om man är egoistisk och vill fånga ett stort exemplar igen. Det är ju en valfråga för den enskilde individen. Medans nån gör pate eller Quineller av den. Eller även hundmat. Så man kan inte bara generellt säga att det inte har nån betydelse. Då är man korkad enligt min mening. Och väldigt kortsynt. Scanner, tänk nu djupt.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 096 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art