Rätt eller fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt eller fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rätt eller fel?

Finns det egentligen nåt rätt eller fel sätt ang. te.x. mete? Jag metar enbart med UL *även spinn* o gör som så att ja enbart sätter på krok med bete o nån tyngd o bara kastar ut i vattnet o låter linan ligga på vattenytan men enligt vissa människor som ja stött på e alltså detta sättet "fel" att fiska på. Ja kan int se felet i att göra som ja gör. Grejen med d hela e att ja bara kan göra d när d e nåt så när vindstilla eftersom linan då som sagt ligger på ytan slappt så ja kan se huruvida där e rörelse kring kroken eller ej eftersom linan åker ner under vattnet då. Gör även detta vid bottenmete.
    Men som sagt, e d rätt lr fel?
    [FONT=Lucida Console]Fiskerekord för mig[/FONT]
    Aborre: 0,8 kg
    Gädda: 14,7 kg
    Röding: 0,3 kg
    Örring: 2 kg
    Regnbåge: 3,1 kg
    Braxen: 2 kg
    Sarv: 0,5 kg
    Löja: ett tusentals stycken
    Mört: 0,6 kg

.....................Rätt !
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Jag fiskar ibland med glidande bottenmete, där jag kollar på linan när det nappar ser inget fel i det.

Kommentera

Mete, stationärt fiske med lina och krok, vid vilket fiskaren aktivt övervakar redskapen.
        Källa: Nationalencyklopedin.

Kommentera

Enklaste formen av mete innehåller 3 komponenter. Lina, krok och agn. Agn och krok tillsammans utgör kastvikt. Krok och agn dalar sakta genom vattnet. Linans rörelse är nappindikator och den hålls i hand eller är fastsatt på spö under fisket.

Nästa grad av komlicering innebär att utöver krok och så fästs ett sänke till linan. Krok och agn dyker nu kvickt ner till botten och stannar där. Linans rörelse är nappindikator och den hålls i hand eller är fastsatt på spö under fisket.

Ytterligare komplicerat blir det om man därtill placerar ett flöte på linan. Krok och agn kommer med sänkets hjälp att kvick dyka men hindras av flötet att nå botten. Fiskaren kan nu lätt reglera fiskedjupet. Nappindikator är flötet.

Så långt är metemetoden ett traditionellt allmogefiske. Sedan har entusiaster förfinat utrustningens alla komponenter i en mängd avseenden och överlämnat nappindikationen till elektronik eller moderna tävlingsflöten vilka mera är att betrakta som vetenskapliga precisionsinstrument. Sänken finns i en uppsjö modeller och varianter och sista linstumpen närmast kroken är numera en illistig anordning, vars krok och agn överträffar det mest försåtliga mänskligt intellekt frambringat.

Men av någon anledning bryr jag mig smått i dessa omänskliga finurligheter och trivs bäst när jag går med ett spö, lina och maskagnad krok längs en öringbäck och söker en duglig matfisk. Och krokens form är en av de mest ursprungliga: Jag har en cirkelkrok.

Om du får fisk på ditt sätt och tycker att metoden passar dig så är den rätt! Svårare än så behöver det inte vara eller som ett av våra meteäss brukar säja: Klydda inte till det!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen