Storgädda fångad i ryssja . - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storgädda fångad i ryssja .

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vem vet, kanske blir det rusning till Rällsjön nu.

Kommentera

Jag äter gärna gädda, och tar hem 10-15 stycken per år - men stora gäddor får leva vidare sådan är det bara De gör nytta i vattnet

Kommentera

Inget att gå i taket över. En man av den äldre skolan helt enkelt. Låt Helge glädjas åt sin storgädda, den har garanterat hunnit sprida sina gener många gånger i Rällsjön. Sluta babbla om ekonomiska förluster och ditten och datten, C&R-maffian är fan i mig helt rabiata... Det gör varken till eller från att en gammgubbe plockar upp en gädda här och där. Snart finns det inga gubbar kvar från den äldre generation så detta är snart inte ett "problem" längre.

Sansa er lite för fan.

Kommentera

Jag gör som janjoh (fast inte lika ofta). Tänker man inte äta en fisk släpper man naturligtvis tillbaka den. Eller ger attan i att dr upp den. En insjögädda på över 17 kilo hade jag gärna haft på spöet men knappast på matbordet.

Kommentera

Hej!

Är själv för C&R, MEN man kan inte packa på alla människor det tänket! Jag glädjs åt den äldre herren och hans fångst! Oavsett metod en mycket hedervärd bedrift, men självfallet inte att han dödade fisken!

Vidare ser man ofta i trådar såsom denna uttalanden om att stora gäddor har mer/bättre rom och bättre gener!? Finns det verkligen en faktamässig grund till det eller är det lösa spekulationer? Om jag själv skulle spekulera och om jag inte missminner mig, tror jag mig läst att mindre eller medelstora gäddor producerar den bästa avkomman? Är det någon lärd som VET?

Många av oss sportfiskare skulle förmodligen kunna lära oss massor om fiske av Helge! Brukar själv försöka få följa med de äldre vid "min" sjö på gäddfiske, när de "norsar" eller metar abborre. Jag respekterar givetvis deras fiskesätt som de utövat hela livet, sen omvandlar jag kunskapen till något eget! Min verklighet, trots att jag fiskat med många "bonkare" (som oftast äter fisken), är att fisk man inte tar till vara på skall släppas tillbaka!

Som ett sista tillskott till debatten, råder jag er att hitta en "Gubbe" som kan visa hur man fiskade förr, så ni lär er hur man ska fiska i framtiden!
            Senast ändrad av Grävlingen; 2014-04-15, 07:40.
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Att släppa tillbaka gäddan i en sjö där 99% av sportfiskarna som är där vill fånga öring/röding hade ju varit att begå socialt självmord. Ungefär lika kontroversiellt som att klubba en 17-kilos i Lödde kan jag tänka mig.

Kommentera

Håller på det stor hela taget med Grävlingen utom beträffande det hedervärda i att lägga ryssjor under eller alldeles innan gäddleken. Sådant har jag alltid betraktat som ett rent oskick. Oavsett vem som gör det.

Kommentera

Det har sagts förr och tål att sägas igen. Och ni kan ju ta er en funderare ni som säger att det är en välgärning för öringen att ta upp en stor gädda.

Stora gäddor äter många mindre gäddor. Dessa mindre gäddor jagar också öring. Dessutom äter alla gäddor mört brax osv. Det leder till mer djurplankton och mindre växtplankton och klarare vatten. Och detta gynnar säkerligen öringen.

Stora rovfiskar är väldigt nyttiga och skall bevaras.
                  Senast ändrad av Cobrak; 2014-04-15, 08:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Håller på det stor hela taget med Grävlingen utom beträffande det hedervärda i att lägga ryssjor under eller alldeles innan gäddleken. Sådant har jag alltid betraktat som ett rent oskick. Oavsett vem som gör det.
                    Var väll kanske något "kortfattad" i mitt uttalande. Men rent generellt bryr jag mig inte så mycket om hur gäddan fångades bara den kan släppas tillbaka på ett hyffsat humant sätt. Att någon skulle fånga en gädda i ryssja för att släppa tillbaka den är väll i och för sig högst osannolikt.

Hrmm, håller väll inte helt med mig själv heller i just den punkten , men om ni väljer att läsa det inte helt så ordagrant tror jag ni förstår vad jag menar!
                    Senast ändrad av Grävlingen; 2014-04-15, 08:56.
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Gäddor i ädelfiskevatten kan väl inte ha bättre gener än andra gäddor.Finns otaliga tillfällen då jättegäddor fångats i små putandtake-vatten och som ätit sig stora på inplanterade regnbågar. Och "Det är bra för gäddor äter andra gäddor"? Varför då? Då kanske det bästa vore om det fanns vatten där det bara finns gäddor.Men det existerar nog inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 990 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art