Vem vet, kanske blir det rusning till Rällsjön nu.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Storgädda fångad i ryssja .
Collapse
X
-
Inget att gå i taket över. En man av den äldre skolan helt enkelt. Låt Helge glädjas åt sin storgädda, den har garanterat hunnit sprida sina gener många gånger i Rällsjön. Sluta babbla om ekonomiska förluster och ditten och datten, C&R-maffian är fan i mig helt rabiata... Det gör varken till eller från att en gammgubbe plockar upp en gädda här och där. Snart finns det inga gubbar kvar från den äldre generation så detta är snart inte ett "problem" längre.
Sansa er lite för fan.
Kommentera
-
Hej!
Är själv för C&R, MEN man kan inte packa på alla människor det tänket! Jag glädjs åt den äldre herren och hans fångst! Oavsett metod en mycket hedervärd bedrift, men självfallet inte att han dödade fisken!
Vidare ser man ofta i trådar såsom denna uttalanden om att stora gäddor har mer/bättre rom och bättre gener!? Finns det verkligen en faktamässig grund till det eller är det lösa spekulationer? Om jag själv skulle spekulera och om jag inte missminner mig, tror jag mig läst att mindre eller medelstora gäddor producerar den bästa avkomman? Är det någon lärd som VET?
Många av oss sportfiskare skulle förmodligen kunna lära oss massor om fiske av Helge! Brukar själv försöka få följa med de äldre vid "min" sjö på gäddfiske, när de "norsar" eller metar abborre. Jag respekterar givetvis deras fiskesätt som de utövat hela livet, sen omvandlar jag kunskapen till något eget! Min verklighet, trots att jag fiskat med många "bonkare" (som oftast äter fisken), är att fisk man inte tar till vara på skall släppas tillbaka!
Som ett sista tillskott till debatten, råder jag er att hitta en "Gubbe" som kan visa hur man fiskade förr, så ni lär er hur man ska fiska i framtiden!Senast ändrad av Grävlingen; 2014-04-15, 07:40.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Det har sagts förr och tål att sägas igen. Och ni kan ju ta er en funderare ni som säger att det är en välgärning för öringen att ta upp en stor gädda.
Stora gäddor äter många mindre gäddor. Dessa mindre gäddor jagar också öring. Dessutom äter alla gäddor mört brax osv. Det leder till mer djurplankton och mindre växtplankton och klarare vatten. Och detta gynnar säkerligen öringen.
Stora rovfiskar är väldigt nyttiga och skall bevaras.Senast ändrad av Cobrak; 2014-04-15, 08:23.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggHåller på det stor hela taget med Grävlingen utom beträffande det hedervärda i att lägga ryssjor under eller alldeles innan gäddleken. Sådant har jag alltid betraktat som ett rent oskick. Oavsett vem som gör det.
Hrmm, håller väll inte helt med mig själv heller i just den punkten , men om ni väljer att läsa det inte helt så ordagrant tror jag ni förstår vad jag menar!Senast ändrad av Grävlingen; 2014-04-15, 08:56.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Gäddor i ädelfiskevatten kan väl inte ha bättre gener än andra gäddor.Finns otaliga tillfällen då jättegäddor fångats i små putandtake-vatten och som ätit sig stora på inplanterade regnbågar. Och "Det är bra för gäddor äter andra gäddor"? Varför då? Då kanske det bästa vore om det fanns vatten där det bara finns gäddor.Men det existerar nog inte.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
igår, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 990 visningar
1 gilla
|