Gäller svenskt förarbevis på båt i Norge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäller svenskt förarbevis på båt i Norge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäller svenskt förarbevis på båt i Norge?

Hej alla båtägare/hyrare!

Slösurfade i går och snubblade över en gammal artikel i Fiskejournalen.
    Förarbevis på båt för de som är födda efter 1980. Gäller båtar större än 25hk eller 8 meter,
    hur kan jag missat detta? http://www.nordnatur.se/PDF/Regler_N...forarbevis.pdf

Vet inte hur många gånger jag varit över till Norge och kört båtar med 50hk.
    Jag har aldrig blivit informerad om det! Är det nåt som dom ser mellanfingrarna eller är böterna dryga?

Kontaktade http://www.e-navigation.se/ som håller i kurser för förarbevis i Sverige.

Ställde frågan om vårt svenska förarbevis gäller i Norge?
    Dom kunde inte svara på detta, osäkert säger dom!?

Dom vidarebefordrade frågan till Magnus Kyllenbeck på "Nämden för båtlivsutbilning"
    Väntar på svar, kommer uppdatera när jag vet mer!

Ska till Norge den 8 maj för lite torskfiske, vi bokade en 6 meters fiskebåt med en 50hk.
    Tur nog har vi en gammal gubbe som kommer få ratta skutan! (Född -76)

Är det nån som vet mer i den här frågan?
    Fishingbros

Här kommer svaret!

Hej

Ofta när det gäller olika länders behörigheter brukar den springande punkten vara var någonstans fartyget är registrerat. Svenska bestämmelser gäller normalt sett på svenskregistrerade fartyg. Utlandsregistrerade fartyg så är det bestämmelserna i det landet som gäller. DOCK, olika länder kan ha olika särbestämmelser som gäller på respektive lands inre vatten oavsett vad det är för flaggning på fartyget. För att vara på den säkra sidan skall man alltid kontrollera vad som gäller i det land man skall åka båt i. Det är m a o inte självklart att man kan åka i annat land med det svenska intyget även om det är OK i Sverige.

För att var på den säkra sidan bör man kontrollera med den norska myndigheten att du kan (eller inte kan) färdas på norskt vatten med ditt svenska intyg.

Med vänliga hälsningar

Magnus Kyllenbeck
    Fishingbros

Kommentera

Frågan är nu ställd till Norska Sjøfartsdirektorate, väntar på svar.
      Fishingbros

Kommentera

Hittade den här sidan under mitt sökande:

Fishingbros

Kommentera

För att slippa köra 30 knop åt motsatt håll nästa gång man ser norska kustbevakningen på fisketurerna och riskera att bli nekad att hyra båt utan att ha med sig äldre folk så tänkte jag se till att ha detta löst.

Är inbokad på kurs i förarintyg för båt (är nog nyttigt oavsett), är det någon som lyckas googla bättre än jag eller råkar ha riktig kunskap som kan bekräfta TS fråga?
          Kommer detta duga?

Kommentera

Råkar jobba som båtlivsutbildare på flertal olika behörigheter och den blå intygsboken man får vid avlagd examen är en värdehandling som är personlig och giltig utomlands om man vill hyra båt eller köra båt i andra länder.

De Svenska Nautiska intygen Förarintyg och Kustskeppare är när De är införda i Din intygsbok giltiga i de flesta länder i världen och våra nautiska utbildningar har gott anseende runt om i världen så det brukar inte vara några problem med att hyra båtar utomlands, definitivt inte inom Skandinavien och knappast inom EU heller.

Det man ska tänka på är att båda dessa behörigheter är Icke kommersiella så man får bara köra fritidsbåt INTE yrkesmässigt som att guida andra eller köra passagerare, det gäller även inom Sverige.

Kommentera

Tack Rospiggen!
              Här får man svar på en timme!

Om någon annan nyfiken läser så hittade jag en hjälpsam länk om vilka olika intyg som krävs i olika länder

Bara att bli kustskepapre sen kan man ta med tjejen och hyra båt i Spanien eller något roligt.

Kommentera

Norske regler i korthet.

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller
                b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW.

Fører skal ha Båtførerbevis dersom fritidsbåten:
                a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller
                b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,
                skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.

Krav om Båtførerbevis gjelder personer født ETTER 1. januar 1980. Så jeg som er født i -78 kan kjøre uten Båtførerbevis.

Vedrørende utenlands båtførerbevis:
                Båtførerbevis eller annet kvalifikasjonsbevis utstedt i annen EØS-stat, er gyldig i samsvar med bevisets innhold.

Internasjonalt båtførersertifikat («International Certificate for Operators of Pleasure Craft») utstedt i henhold til resolusjon 16. oktober 1998 nr. 40 fra de Forente Nasjoners Økonomiske Kommisjon for Europa, Transport Committee, Working Party on Inland Water Transport skal omfatte kystnavigasjon for å være gyldig i Norge.

Utenlandsk båtførerbevis som ikke faller inn under første og annet ledd, er gyldig dersom det i det vesentligste tilfredsstiller kravene til det norske båtførerbeviset og er utstedt på et skandinavisk språk eller engelsk.

Du kan med andre ord bruke svenske papirer i Norge.

For de som måtte ønske å lese forskriften selv så finner dere den her:
                Team Colibri

Kommentera

Jag och frun gick utbildningen Förarbevis hos e-navigation inför en båthyra i Norge för några år sedan av just den här anledningen och det var riktigt bra, även om vi aldrig behövt visa upp bevisen vare i sig i Norge eller här hemma. Vi lärde oss mycket, kan verkligen rekommendera alla som kör bland prickar och farleder att gå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Freddo80 Visa inlägg
                    Vet inte hur många gånger jag varit över till Norge och kört båtar med 50hk.
                    Jag har aldrig blivit informerad om det! Är det nåt som dom ser mellanfingrarna eller är böterna dryga?
                    Tror inte många fiske-camper hade överlevt om dom brytt sig om det, aldrig hört/varit med om någon fiske-camp som krävt det. Inga problem att hyra som du säger. Det vet jag även själv av egen erfarenhet. Kontrollerna på havet här jag håller till är även obefintliga för sportfiskare. Misstänker att både camp-ägare samt kustbevakningen helt enkelt ser mellan fingrarna/skiter i det. Kustbevakningen har definitivt viktigare saker för sig än att kolla upp än sportfiskare med tanke på resurserna dom har.

Har man ingen född innan 1980 i gruppen kanske man kan dubbelkolla med campen innan man åker dit.
                    www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art