Kläder att hålla sig varm och torr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kläder att hålla sig varm och torr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kläder att hålla sig varm och torr

Hej alla,

Tror alla har olika uppfattningar och egna erfarenheter, jag själv har mina hur jag ska klä mig men ändå så känner jag att jag är i behov av råd ... kanske bekräftelse/rättfärdiga inköpet

Jag avskyr att vara blöt eller kall pågrund av kassa kläder, när jag vadar så är det simms som gäller och jag är torr och förhållandevis varm. Eftersom att jag fiskar från det att vattnet är som slushice tills den är bottenfrusen så kräver det en del i klädsel väg.

Nu funderar jag på om någon har uppfattning om Simms prodry ?

Det är trots allt närmre 10 000:- svenska riksdaler vi pratar om jag kan få ett knippe fina spön och rullar för dessa pengar, men om jag fryser finns det inget spö som håller mig varm.

Hur resonerar ni andra som utsätter er för det hemska väder som kan ställa till det?

Och har ni rekomendationer på andra mer prisvärda eller likvärdiga produkter ?

Simms är simms heter det, men ska jag hosta upp med de pengarna vill jag veta att prylarna pallar tuffa tag

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
    Hej alla,

Tror alla har olika uppfattningar och egna erfarenheter, jag själv har mina hur jag ska klä mig men ändå så känner jag att jag är i behov av råd ... kanske bekräftelse/rättfärdiga inköpet

Jag avskyr att vara blöt eller kall pågrund av kassa kläder, när jag vadar så är det simms som gäller och jag är torr och förhållandevis varm. Eftersom att jag fiskar från det att vattnet är som slushice tills den är bottenfrusen så kräver det en del i klädsel väg.

Nu funderar jag på om någon har uppfattning om Simms prodry ?

Det är trots allt närmre 10 000:- svenska riksdaler vi pratar om jag kan få ett knippe fina spön och rullar för dessa pengar, men om jag fryser finns det inget spö som håller mig varm.

Hur resonerar ni andra som utsätter er för det hemska väder som kan ställa till det?

Och har ni rekomendationer på andra mer prisvärda eller likvärdiga produkter ?

Simms är simms heter det, men ska jag hosta upp med de pengarna vill jag veta att prylarna pallar tuffa tag
    menar du denna så har jag ev sparat 4 å 5 åt dig?
    http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...ex-jacket.html
    Jag hade liknande bryderier för ett tag sedan men sg tror jag det var fick mina tankar i rätt riktning (för mig!) ...så mina fem öre blir: jag är övertygad om att du hittar en minst lika bra jacka i en bra friluftsaffär för ännu mindre pris än hos Capricorn. ...då blir det pengar över till fler spön! "special" brukar kosta.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jo men det pris jag satte var dock både byxa och jacka, så jag var lite otydlig skulle jag påstå

Kommentera

De där ytterlagren håller ju dig inte varm egentligen utan endast torr och skyddar kroppen från vindavkylning. Det är ju lagren därunder som isolerar och håller kvar värmen kring kroppen.

Rör man sig mycket när man är ute och alltså producerar svett i några mängder så är GoreTex (m fl) nog den vägen man ska gå, men om man är en lugnare typ och inte har samma behov av att kläderna andas, så finns det ju andra typer av skalplagg som är minst lika vattentäta. Ett Grundéns set i galon t ex. Byxor och jacka för typ 1500-2000:-. Då kan man lägga pengar på sköna dun- och ullager att ha under skalet.

Det beror ju lite på hur mycket man står och vevar med armarna under fisket.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ett "bra" ställ från Norröna, Haglöfs eller vad det nu må heta kostar ungefär lika mycket och använder samma material. Att det är byggt med tanke på fiske är väl förmodligen ingen nackdel i sammanhanget, men man ska väl ha i baktanke att dom stora friluftsmärkena har stor erfarenhet vad gäller uteliv överlag.
          sigpic

Kommentera

Det var förresten ett märkligt sätt att mäta vattentäthet: klassad att hålla dig torr i regn upp till 540mm/tim.

Det finns inga regn i världen som är så intensiva. Däremot finns det många andra scenarior som utsätter membranet för tryck. Tycker bara det var ett konstigt och intetsägande sätt att mäta på...
            Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2014-04-09, 16:41.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Simms Pro Dry stället är det råaste som marknaden kan uppbringa köpte de när jag hadde fått nog av att vara blöt och kall. Materialbruk + Sömmar och tejpningar och förstärkningarna är helt råa enda som finns i jämförelse på marknaden är arcteryx Alpha SV Jacket. Men simms jackan är längre och mer ampassad för båt bruk. Ska även tilläggas att ett sådant ställ inte gör sig rättvist utan riktigt bra lager under.
              Har varit borta i det mesta som marknaden har att erbjuda av diverse skal produkter och många producenter gör mkt bra kläder till skidåkning och annat vildmarksliv men Simms stället är gjort för båtbruk och det har inte snålats nån stans med tanke på vikt och annat som brukar prioriteras.

Kommentera

Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
                Simms Pro Dry stället är det råaste som marknaden kan uppbringa [...]
                Rått är kanske inte det ordet jag skulle välja för ett högteknologiskt och moderiktigt regnställ.

Det här däremot är ganska rått. Och jag tror att samtliga ställ på bilderna kan stavas Grundéns.

Kommentera

Jo jag hör vad ni säger, självklart är jag välklädd!

Min "vinterklädsel" består av följande: Merinoull ställ, ullställ, fleece ytterst skal kläder. Jag vill påstå att problemen börjar när man börjar bli blöt och vinden står på man kommer till en gräns efter en fyra timmar där det känns som att man står naken mitt i båten

Som sagt jag har inget emot att betala, men jag vill att det ska smaka

Kommentera

Jag funderade själv ett tag på att skaffa mig ett riktigt bra skalplagg av membran modell. Prövade några jag gillade mycket skarpt. Tierra och Marmot tror jag det var. Men jag backade till slut ur. Jag tycker ärligt talat inte pengarna är rimliga. 4-6000 för en jacka... Så det blir hederlig galon för min del då jag behöver vara riktigt vattentät under längre perioder.

Men smakar gör det säkert!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 116 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art