Ursprungligen postat av KG?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 +
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av SturgeonInte om man har special edition av Gerber med förlängd käft. Når alltid. En djupt krokad fisk har inte hänt på länge för mig. En bra krokad fisk sitter i yttre delarna av munnen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Hur styr man det när man fiskar med exempelvis jerkbait eller trollar? En stor gädda kan på rätt humör bita över rätt mycket.
En stor gädda har stor mun = lätt att komma åt i munnen.
Helt ärligt så var det faktiskt väldigt länge sedan något avkrokningsproblem uppkom för mig.
Självklart har jag alltid med mig en arsenal av tänger, men än så länge inte behövt använda dem, tack och lov.
Ps. Till och med Byggare Bob skulle vara imponerad om han såg min arsenal med verktyg.Senast ändrad av Sturgeon; 2005-09-03, 09:52.sigpic
Kommentera
-
Förr hade jag inte kunnat svara på frågan men nu får jag 5-kilos titt som tätt. Men jag kör mest trolling och då sitter krokarna lite hur som helst. Tång är ett måste, av den långsmala typen. Jag återutsätter så gott som alla fiskar även om dom verkar vara lite skadade. Det viktigaste är att hålla fisken på rätt köl - alltså så att den inte hamnar upp-och-ner - tills den simmar iväg av sig själv. I extrema fall kan det ta 5-10 minuter. Hellre det än Rex-Hunt-metoden som går ut på att pussa på fisken och sen kasta ner den i vattnet. Det är lite svårt att få grepp om en stor gädda när den tycks vilja ligga upp-och-ner. Håll om stjärtspolen och låt den få kraft i simläge. Rätt vad det är plaskar det till (ofta får man kallt vatten rakt i ansiktet) och gäddan simmar ner mot botten. Glöm inte att blöta händerna innan du börjar kroka av gäddan och fotografera eller vad du nu vill göra. Men avliva en 5kg+? Om du nu -måste- så är en klubba i skallen mer effektivt än en kniv t.ex.. MEN jag är övertygad om att det går att återutsätta även rejält skadade fiskar så länge man håller dem på rätt köl och väntar tills de simmar av egen kraft.Senast ändrad av timo; 2005-09-03, 08:49.
Kommentera
-
Jag tror inte att du behöver fundera över om man skall ta ut draget genom gälen eller munnen. Du kommer att se när det verkar bäst att ta ut det genom gälen :-).
Skulle tro att du kommer att ta några fina gäddor med PA, titta på hur han gör och i synnerhet hur han håller i gäddorna när han plockar ur krokarna.
/D
Kommentera
-
cath
Tack så mycket :=)
Det verkar inte vara så ofta som ni behöver avliva fisken : Hoppas att jag inte behöver det .Tänk vad ni lär mig mycket Jag är jätte glad för det !
Glöm inte att blöta händerna innan du börjar kroka av gäddan och fotografera eller vad du nu vill göra.
Skulle tro att du kommer att ta några fina gäddor med PA, titta på hur han gör och i synnerhet hur han håller i gäddorna när han plockar ur krokarna.
Nu är det bara gäddan som saknas hoppas jag får den i morgon
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 084 visningar
1 gilla
|