ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 + - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 +

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KG?
    Gerbern är bra men för kort.
    Hook-Outen är helt okej, men den kan vara svår att få kraft i.
    Rapalas kroklossare är bra men för kort.
    Jag har provat det mesta men gillar Biltema-tången bäst. Men det är ju förstås en smaksak.
    Inte om man har special edition av Gerber med förlängd käft. Når alltid. En djupt krokad fisk har inte hänt på länge för mig. En bra krokad fisk sitter i yttre delarna av munnen.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
      Inte om man har special edition av Gerber med förlängd käft. Når alltid. En djupt krokad fisk har inte hänt på länge för mig. En bra krokad fisk sitter i yttre delarna av munnen.
      Hur styr man det när man fiskar med exempelvis jerkbait eller trollar? En stor gädda kan på rätt humör bita över rätt mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
        Hur styr man det när man fiskar med exempelvis jerkbait eller trollar? En stor gädda kan på rätt humör bita över rätt mycket.
        Rätt svar för mig är att jag inte jerkbaitfiskar och när jag trollar så sitter det bara en främre krok.

En stor gädda har stor mun = lätt att komma åt i munnen.

Helt ärligt så var det faktiskt väldigt länge sedan något avkrokningsproblem uppkom för mig.

Självklart har jag alltid med mig en arsenal av tänger, men än så länge inte behövt använda dem, tack och lov.

Ps. Till och med Byggare Bob skulle vara imponerad om han såg min arsenal med verktyg.
        Senast ändrad av Sturgeon; 2005-09-03, 09:52.
        sigpic

Kommentera

Förr hade jag inte kunnat svara på frågan men nu får jag 5-kilos titt som tätt. Men jag kör mest trolling och då sitter krokarna lite hur som helst. Tång är ett måste, av den långsmala typen. Jag återutsätter så gott som alla fiskar även om dom verkar vara lite skadade. Det viktigaste är att hålla fisken på rätt köl - alltså så att den inte hamnar upp-och-ner - tills den simmar iväg av sig själv. I extrema fall kan det ta 5-10 minuter. Hellre det än Rex-Hunt-metoden som går ut på att pussa på fisken och sen kasta ner den i vattnet. Det är lite svårt att få grepp om en stor gädda när den tycks vilja ligga upp-och-ner. Håll om stjärtspolen och låt den få kraft i simläge. Rätt vad det är plaskar det till (ofta får man kallt vatten rakt i ansiktet) och gäddan simmar ner mot botten. Glöm inte att blöta händerna innan du börjar kroka av gäddan och fotografera eller vad du nu vill göra. Men avliva en 5kg+? Om du nu -måste- så är en klubba i skallen mer effektivt än en kniv t.ex.. MEN jag är övertygad om att det går att återutsätta även rejält skadade fiskar så länge man håller dem på rätt köl och väntar tills de simmar av egen kraft.
          Senast ändrad av timo; 2005-09-03, 08:49.

Kommentera

Jag tror inte att du behöver fundera över om man skall ta ut draget genom gälen eller munnen. Du kommer att se när det verkar bäst att ta ut det genom gälen :-).

Skulle tro att du kommer att ta några fina gäddor med PA, titta på hur han gör och i synnerhet hur han håller i gäddorna när han plockar ur krokarna.

/D

Kommentera

Hookout tången ultimata ;D

Kommentera

Tack så mycket :=)
                Det verkar inte vara så ofta som ni behöver avliva fisken : Hoppas att jag inte behöver det .Tänk vad ni lär mig mycket Jag är jätte glad för det !
                Glöm inte att blöta händerna innan du börjar kroka av gäddan och fotografera eller vad du nu vill göra.
                för att inte skada gäddan eller varför ska jag blöta händerna ?

Skulle tro att du kommer att ta några fina gäddor med PA, titta på hur han gör och i synnerhet hur han håller i gäddorna när han plockar ur krokarna.
                Å tack Danne 67 ,PA försöker lära mig hur man krokar av, kroknar eller nått ….
                Nu är det bara gäddan som saknas hoppas jag får den i morgon

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
                  !

för att inte skada gäddan eller varför ska jag blöta händerna ?

för att inte skada slem skiktet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 084 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art