ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 + - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 +

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ähh "hov" är överskattat, (sorry mosse)
    använd gälgrepp funkar toppen i alla lägen när det gäller gädda. håven tar bara massa plats. jag kör en långskaftad peang, funkar toppen för mig.
    Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ha gärna ett gäng olika tänger. Alla funkar olika bra i olika situationer. Allt från en smidig liten peang till stor polygrip. polygripen används ganska ofta. Du bör åtmionståne ha en tång som är grov och stark som du verkligen kan ta i med.

Kommentera

är man inte van att landa gäddor och inte vill förstöra fingrarna så är nog en lip grip det bästa.
        Tube for life

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne
          Ha gärna ett gäng olika tänger. Alla funkar olika bra i olika situationer. Allt från en smidig liten peang till stor polygrip. polygripen används ganska ofta. Du bör åtmionståne ha en tång som är grov och stark som du verkligen kan ta i med.
          vad använder du en polygrip till ?

Kommentera

Coolt att ni kan uppföra er grabbar...
            Hade det varit en "man" som antytt att han tänkte döda en gädda på 5 - 10 kilo så hade det blivit ramaskri.

Kommentera

Tack jag ska kolla på biltema , ett bra pris sen sticker jag till IKEA sen till en fiskebutik för en lipgrip

Jag ska testa det som KG skrev att man kan klämma in hullingarn , kanske man slipper grejsi mojsa för mycket med fisken
              Jag måste få lite fiskar så jag kan träna ..har svart bälte i att kroka av små fisk
              men när min dröm fisk kommer på kroken så vill jag inte skada den pga nybörjar slarv .

Ett tips som kan användas ibland är att föra ut draget genom gälen och haka av betet och dra ut tafsen "vanliga" vägen.
              Jag förstår inte ..betet sitter fast i gäddans mun ska jag dra ut betet genom gälen och sedan kroka loss den och dra ut hela betet osv genom munnen ….?
              skadar man inte fisken då ?

En sak du inte skall köpa som kroklossare till stor fisk är en peang, den har öglor som man sätter in fingrarna i och om en större gädda börjar kasta med huvudet när man låst fast peangen över kroken (och dom är STARKA), så kommer fingrarna att ligga illa till . Peang till mindre fisk som borre o d tycker jag däremot är alldeles utmärkt...
              Tack ! Jag höll på att köpa en peang kan se framför mig vad du menar

Tänk vad mycket klokare jag blir med er hjälp
              TUSEN TACK alla snälla

Ps . jag vill absolut inte döda någon fisk men jag vill veta hur jag ska bete mig om olyckan är framme för fisken skull …har ingen lust att ta fisken under armen och promenera runt tills jag hittar någon som kan fixa det… .någon djurplågare är jag inte .
              Senast ändrad av Guest; 2005-09-01, 19:36.

Kommentera

Använder Rappala's kroklossare . . . Suverän!

Kommentera

Ta död på en gädda? Oavsett storlek är det väll bara att köra ner kniven i nacken, aldrig fått något problem med det. Vill du göra det lätt för dig så köp en liten lång smal sylvass skalpell eller något, den går som smör genom huvudet på gäddan.
                  Eller nackbrytning funkar ju med

Och ang gälvägen menar han nog att du ska lossa draget från svalget eller var det nu sitter, och sedan dra ut det genom gälarna, så att linan med draget går genom käften och ut genom gälarna så att draget hänger utanför. Nu krokar du bara av draget från tafsen och drar sedan ut tafsen via munnen. Om du förstår?

Förresten har jag också en fråga, en lipgrip, är det något att använda vid c&r eller skadar det gäddan? Gälgreppet borde väll vara säkrast, men en lipgrip kanske också går att använda?
                  Senast ändrad av Syn; 2005-09-01, 19:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
                    vad använder du en polygrip till ?
                    Ytligt krokade fiskar där jag behöver ordentlig kraft. En peang kommer man inte långt med. Sitter fisken djupare så passar en robust platt tång bra. Piller med avkrokningska ske så snabbt som möjligt. Hellre extra tid för fotograferande än krångla med avkrokning.

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
                      Tack jag ska kolla på biltema , ett bra pris sen sticker jag till IKEA sen till en fiskebutik för en lipgrip

Jag ska testa det som KG skrev att man kan klämma in hullingarn , kanske man slipper grejsi mojsa för mycket med fisken
                      Jag måste få lite fiskar så jag kan träna ..har svart bälte i att kroka av små fisk
                      men när min dröm fisk kommer på kroken så vill jag inte skada den pga nybörjar slarv .

Jag förstår inte ..betet sitter fast i gäddans mun ska jag dra ut betet genom gälen och sedan kroka loss den och dra ut hela betet osv genom munnen ….?
                      skadar man inte fisken då ?

Tack ! Jag höll på att köpa en peang kan se framför mig vad du menar

Tänk vad mycket klokare jag blir med er hjälp
                      TUSEN TACK alla snälla

Ps . jag vill absolut inte döda någon fisk men jag vill veta hur jag ska bete mig om olyckan är framme för fisken skull …har ingen lust att ta fisken under armen och promenera runt tills jag hittar någon som kan fixa det… .någon djurplågare är jag inte .

Det dom menade var att, du skulle trä ut betet genom gälarna, och knäppa loss det från beteslåset, och sedan dra ut tafsen+beteslåset genom munnen=samma väg som draget kom in:-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art