ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 + - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 +

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 +

Hej
    Undrar en sak , ni som fått stora gäddor mellan 5- 10 + .

Vilka avkroknings tång rekommenderar ni ?
    Om man måste avliva fisken hur gör man då när den är så stor …?
    Läst att det finns krokar utan hullingar (?) det måste väl vara lättare att kroka av
    men är det också svårare att hålla dem kvar på kroken ?
    Tacksam för svar
    Hälsningar CATH

Den här tången är billig och bland det bästa jag provat: http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=80889 Den rostar lite men det gör inget. En avbitartång är också bra att ha med om kroken skulle sitta konstigt på något vis.Lär man sig gälgreppet så gapar gäddan fint och draget blir lätt att plocka ut.

Jag klämmer in hullingarna på större krokar och har inte tappat någon fisk på grund av det så vitt jag vet. Skaffa en sån där blå IKEA-kasse att väga fisken i och en Samsonvåg upp till 20 kilo. Man vill ju gärna kunna väga sin drömfisk när den väl sitter där. Och det gör den förr eller senare...
    Det ska nog mycket till om en stor gädda behöver avlivas om man har rätt saker med sig. Skulle du vara tvungen så får du slå något hårt i nacken på gäddan. Flera gånger...

Kommentera

Fishbonker tar hand om biffen!!
      (om du nu måste avliva den)

Kommentera

Finns också en "tång" som heter Hookout och som sälj i sportfiskebutiker. Den tycker jag är klart bäst, men som sagt, smaken är olika. (Köper du den så se till att du får modellen som är i rostfritt - tror inte att seriösa sportfiskebutiker säljer den andra modellen, men man vet ju aldrig.

En sak du inte skall köpa som kroklossare till stor fisk är en peang, den har öglor som man sätter in fingrarna i och om en större gädda börjar kasta med huvudet när man låst fast peangen över kroken (och dom är STARKA), så kommer fingrarna att ligga illa till . Peang till mindre fisk som borre o d tycker jag däremot är alldeles utmärkt...

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
          Finns också en "tång" som heter Hookout och som sälj i sportfiskebutiker. Den tycker jag är klart bäst, men som sagt, smaken är olika. (Köper du den så se till att du får modellen som är i rostfritt - tror inte att seriösa sportfiskebutiker säljer den andra modellen, men man vet ju aldrig.

En sak du inte skall köpa som kroklossare till stor fisk är en peang, den har öglor som man sätter in fingrarna i och om en större gädda börjar kasta med huvudet när man låst fast peangen över kroken (och dom är STARKA), så kommer fingrarna att ligga illa till . Peang till mindre fisk som borre o d tycker jag däremot är alldeles utmärkt...

/D
          Hookout (Orginalet) är skitbra !! Hullingsfria krokar går jättebra, har inte tappat någon firre än p.g.a krokarna. Det gäller bara att inte ge ngn slaklina... Sedan blir ju faktiskt krokarna lite lättare att driva in utan hullingar med. Supersmidigt vid avkrokningen både från kläder och bilar(som det ofta blir vid ismetet med 10spön i ett baksäte ) och givetvis fiskarna. Det e bara att klämma in dom med en tång så smäller dom snart av. KRama inte för hårt så du förstör kroken bara.

M.V.H Markus
          sigpic

Kommentera

har "biltema" tången fast den raka modellen och haft en sådan i många år nu, funkar kanonbra och då får bra kraft i den, vet att Ron Thompson säljer en precis likadan tång för ca 80 kr så en sådan borde du kunna hitta i nån fiskebutik

Kommentera

Biltema tången har många anhängare, jag gillar personligen att hålla upp käften med en lipgrip (underkäken) och använda tång.
              Ett tips som kan användas ibland är att föra ut draget genom gälen och haka av betet och dra ut tafsen "vanliga" vägen.
              Hullinglöst säljer tyvärr inte så bra i Sverige, så man får klämma själv eller beställa utomlands...
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67

/D
                Japp, jag har också en hookout, å den är suverän!

Kommentera

Fox tång är kanonbra. Har en avbitardel också om man måste klippa ståltafsen.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

:/

Huvudsaken är att du HAR en tång när det behövs.. onödigt med nån special för flera hundra, en tång är alltid en tång.

Cath sen när du har en 5-10 + och ska landa den skulle jag rekommendera en hov, däremot kan du träna gäl greppet på lite mindre fiskar. För när den "stora" sitter där så ska du inte tappa den pga av det.

Att en stor fisk ska behöva avlivas behövs mkt till, tex att en trekrok satt sig i ögat
                    Men om den ändå ska avlivas ta en åra eller en stor sten o slå den hårt flera ggr i nacken

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 070 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art