Uppfräschning av haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppfräschning av haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppfräschning av haspelrulle?

Hejsan.. Har en Quantom Qrypton Micro 700 IT jag kört lite hårt med en sommar. Vill fräscha upp den rent allmänt, den känns liksom som att den behöver det.
    Veven, spolen, bygeln osv sitter lite löst, den är lite skitig och kärvar lite granna osv. Behöver kanske smörja, tvätta, fixa lite med den.
    Hur ska jag göra?

Sedan en fråga om något helt annat jag bara undrar, till abborrmetet, är det viktigt att flötet är mycket nerblyat så att aborren känner det mindre(?) eller är det inte så viktigt?

Ursprungligen postat av Borrul
    Hejsan.. Har en Quantom Qrypton Micro 700 IT jag kört lite hårt med en sommar. Vill fräscha upp den rent allmänt, den känns liksom som att den behöver det.
    Veven, spolen, bygeln osv sitter lite löst, den är lite skitig och kärvar lite granna osv. Behöver kanske smörja, tvätta, fixa lite med den.
    Hur ska jag göra?

Sedan en fråga om något helt annat jag bara undrar, till abborrmetet, är det viktigt att flötet är mycket nerblyat så att aborren känner det mindre(?) eller är det inte så viktigt?
    Det beror på på betet du skall använda(desto mindre bete desto mera bly kan du ösa på, men några g under typ 8g på ett 11g har fungerat ok för mig.
    sigpic

Kommentera

Har ett darts 10g. Tänkt till lite lätta beten.
      Har alternativen 8 eller 10 gram, med 8:an står den någon cm högre i vattnet, men med 10:an blir det kanske inte lika mycket känsla, det känns klumpigare, tyngre, kanske går fel i drill osv. Men kanske bara jag yrar.

Nåja, haspelrullesfräschning någon?

Kommentera

hjälp

Jag har en haspel rulle som slirbromsen ibland kan sluta funka på..asså linan går ut men det blir inget ljud och spolen snurrar inte.
        Men ibland kan sliret komma tillbaka en stund!
        Jag har iförsig fiskat ganska mkt med den och alldrig servat den..(1år)

Är det så att ja måste smörja den eller är det kanske min fireline som är sliten på nått sätt..det e dem 2 orsakerna ja kom att tänka på!

Hjälp tack

Kommentera

Ursprungligen postat av MosSe-
          Jag har en haspel rulle som slirbromsen ibland kan sluta funka på..asså linan går ut men det blir inget ljud och spolen snurrar inte.
          Men ibland kan sliret komma tillbaka en stund!
          Jag har iförsig fiskat ganska mkt med den och alldrig servat den..(1år)

Är det så att ja måste smörja den eller är det kanske min fireline som är sliten på nått sätt..det e dem 2 orsakerna ja kom att tänka på!

Hjälp tack
          Låter som att du inte har lagt nylon under flätlinan och därför snurrar flätlinan runt spolen, är detta fallet så är det bara att spola av linan och lägga lite nylon i botten och sedan spola på den igen. Är detta inte så har jag ingen aning

Kommentera

ahaa okej.. har nylon under min amba men visste inte riktigt meningen med det!
            Tack för svaret!

Kommentera

Haspelrullar brukar inte vara särskilt servicevänliga. De innehåller en jäklans massa drev, fjädrar och annat skrot av högst tvivelaktig kvalitet. Det är bättre att satsa på en multirulle av kvalitetsmodell. Den är både lättare att hålla i bra skick och utklassar dessutom haspeln vid allt spinnfiske!

Jaja, nog klagat på haspelrullarna, prova att öppna rullen lite försiktigt och se om du kan rengöra den. Kolla också att linföraren snurrar bra. Men som sagt, ta det försiktigt, haspelrullen innehåller 100 små delar som kan vara krångliga att få på plats igen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
                Haspelrullar brukar inte vara särskilt servicevänliga. De innehåller en jäklans massa drev, fjädrar och annat skrot av högst tvivelaktig kvalitet. Det är bättre att satsa på en multirulle av kvalitetsmodell. Den är både lättare att hålla i bra skick och utklassar dessutom haspeln vid allt spinnfiske!

Jaja, nog klagat på haspelrullarna, prova att öppna rullen lite försiktigt och se om du kan rengöra den. Kolla också att linföraren snurrar bra. Men som sagt, ta det försiktigt, haspelrullen innehåller 100 små delar som kan vara krångliga att få på plats igen!
                Eller så köper man en Shimanomodell med S-system. En skruv, en droppe olja... samt en droppe i lintrissan... klart! Hur mycket enklare blir det med Multi

/D

Kommentera

Nja, multirulle i all ära men till lätt fiske är det inte det mest praktiska skulle jag tro?

Hmm.. Ska försöka mig på att skruva lite på den. Mycket försiktigt

Kommentera

När en fiskerulle är slut. Skicka den och köp en ny. Idag är dom så billiga. Köpte en Okuma med 7 kullager för under 300 kr på HS-Sport. När den pajar är den ett minne blott. Visst min Daiwa Capricorn får ju nån extra chans. Man kan antingen tjacka nedsatta typ Okumer, Daiwer, eller Shimanos som kommit från nåt konkursbo. Eller några år på nacken, men fungerar lika bra som årets. Då är det ju bara slit och släng som gäller. En här skrev om sin haspelrulle som slirbroms var kaputt. Kasta skrotet och leta upp en ny men billig rulle. Kolla att den nya rullen inte är glapp i spolhus, vevparti, att slirbroms inte har nåt startmotstånd och att den inte hugger eller går ojämt. Bryt och bänd på rullen. Känns den glapp lite för mycket. Titta då på en annan modell. En bakbromsad rulle duger. Om den är bra på det mesta. Viktigt att efter fiske släppa på bromsen. Då slipper den bli utsliten. Också viktigt vid bygelfällning att den lätt slår tillbaks utan nåt speciellt tvång från vevhandtaget. Viktigt också att den lägger på jämt på spolen. Den gör dom flesta kända rullmärken idag. Inte rullar för 100-200 precis. Om dom då inte kostat 400-500 innan. Då är det ju skillnad. Köp bara inte rullar som man aldrig hört talas om. Om det nu inte är en rulle som verkar helt kanon. Och då priset är okey.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art