Skarven! Den tar mina sutare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarven! Den tar mina sutare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skarven! Den tar mina sutare?

brukar sitta i ett litet dämme och fiska lite sutare och karp, men nu är det så att
    karpen är kvar men sutaren är som bortblåst. Innan fans det miljontals sutare kändes som det iaf då det högg hela tiden.
    Men igår och ett par gånger tidigare så har det varit helt stendött.

Nu undrar jag hur snabb skarven gör skada på en liten dam som du ganska lätt kastar rakt över. skulle tippa på att det rör sig om minst fem olika individer.(skarvar)

Börjar det bli dax att ta med slangbellen och stenkulorna eller e det inget att bry sig om ????????
    www.rixman.se
    http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
    http://www.miekofishing.se

Jag har läst om undesökningar gjorda i England på skarvens påverkan på små dammar och liknande. Såvitt jag minns kunde X antal skarvar i stort sett tömma en damm på fisk under en mycket kort period - säg några månader. Jag minns dock inte hur många skarvar som krävdes, om det var 5 eller 50 , eller exakt hur lång tid det tog. Kanske kan du hitta mer info på engelska fiske siter.

Kommentera

Skarven hör inte hemma i en liten damm, jag hade tagit med mig Slangbellan. :-)
      Jaha! då nappar det igen.

Kommentera

Skjut den inte med slangbella.. Det krävs minst en 22:a eller hagelgevär.

Kommentera

Döda dom du vore nog det bästa. Men var diskret ;D

Kommentera

Skarven största fienden...

När det gäller kustnära fisk och insjö så tror jag att skarven är vårt största hot. Arten skall ju inte finnas här egentligen, men någon byråkrat i EU har bestämt att den är skyddsvärd enligt EU fågeldirektiv, så man får visst inte panga på den.
            Helst skulle ja se att deras spöklika kolonier eldades upp eller något.
            Problemet ligger i att dom är rysligt effektiva jägare som enligt uppgift kan svälja upp till 30 cm stora byten.
            Ett ex på deras effektivitet kan vara hur dom används i Asien, här används dom för att fånga fick åt fiskare med en ring runt halsen så att dom inte sväljer fisken.

Jag tycker skarv och bristen på sötvattensfisk i östersjön är synonymt. Det finns ju stora områden i t ex skärgården, Gotland och kalmarsund som är helt tomma på gädda, där det för inte helt länge sen fanns hur mycket som helst.

Kan bara säga att när vi ser dom där jag håller till och någon har med sig t ex en studsare så...

Hoppas att EU eller helst sverige löser problemet och tillåter jakt på dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rixman
              brukar sitta i ett litet dämme och fiska lite sutare och karp, men nu är det så att
              karpen är kvar men sutaren är som bortblåst. Innan fans det miljontals sutare kändes som det iaf då det högg hela tiden.
              Men igår och ett par gånger tidigare så har det varit helt stendött.

Nu undrar jag hur snabb skarven gör skada på en liten dam som du ganska lätt kastar rakt över. skulle tippa på att det rör sig om minst fem olika individer.(skarvar)

Börjar det bli dax att ta med slangbellen och stenkulorna eller e det inget att bry sig om ????????
              Hade ndu sagt en skarv hade man kanske funderat men 5st, FRAM MED DOM hårdaste boilisen du hittar och dunka skiten ur fåglarna !!!!
              sigpic

Kommentera

Du borde skaffa en pistol och skjuta dem med. tror inte en slangbella hjälper ett dugg.
                /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
                  Du borde skaffa en pistol och skjuta dem med. tror inte en slangbella hjälper ett dugg.
                  slangbellan borde störa dom så de stickar iallafall om du är ihärdig. men gevär är bättre. !
                  Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
                    Kanske inte det mest diskreta sättet? Om man laddar med stålkulor borde det väl göra ordentlig skada iaf?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 234 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art