Abborre 600+ Mälaren!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre 600+ Mälaren!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fishmaster 2000

Fishmaster 2000

Du verkar inte vara någon rolig typ alls, klart som fan man ska väga fisken. Och inget bullshit om hur synd det är om fisken då...bättre det än uppäten av en gädda. Jag behöver inte väga min kärrings fisk för att kompensera för något annat nej. Min egen fisk väger jag endast om det finns chans till ett nytt PB, och det precis som många andra faktorer gör fisket mer spännande. Tack vare att vi väger fisk flitigt runtom i sverige så "hjälper" alla naturvårdverket och andra instanser att kunna följa fisken utv.

Så Fishmaster 2000 Du är inte normal, var så säker!
    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet
      Fishmaster 2000

Du verkar inte vara någon rolig typ alls, klart som fan man ska väga fisken. Och inget bullshit om hur synd det är om fisken då...bättre det än uppäten av en gädda. Jag behöver inte väga min kärrings fisk för att kompensera för något annat nej. Min egen fisk väger jag endast om det finns chans till ett nytt PB, och det precis som många andra faktorer gör fisket mer spännande. Tack vare att vi väger fisk flitigt runtom i sverige så "hjälper" alla naturvårdverket och andra instanser att kunna följa fisken utv.

Så Fishmaster 2000 Du är inte normal, var så säker!

Med stor lättnad kan jag konstatera att "jag nog inte är normal".
      Bara av nyfikenhet, tror du på allvar att du hjälper naturvårdsverket genom att stå och fumla med en våg när du får en fisk av storlek?
      Men visst du har helt ut förstått vad fiske handlar om....storleken!

Kommentera

Ursprungligen postat av FishMaster 2000
        Eller så kan man skippa den menlösa och för fisken otäcka vågprocessen. Hela grejen med att väga fisken är enligt mitt tycke någon slags komplex, kanske ett försök att kompensera någonting som man önskar vore större?

Nej, om du får en stor fisk så kan du nöja dig med det faktum att....du fick en stor fisk. Att väga den skulle vara för att? Vad är poängen? Vem bryr sig? Du? Fisken? Någon annan?

Alla vet ju att sportfiskare ALLTID ljuger i vilket fall, eller? (ljuger jag)

Lycka till med fisket i höst och kom ihåg, "lämna vågen hemma" (bredvid vakumpumpen)
        Håller nog med dig lite där. Om jag skulle väga fisken ihuvudtaget så skulle den fisken nog aldrig mer se soljuset glittra genom vattenytan.

/cobol

Kommentera

Ursprungligen postat av FishMaster 2000
          Eller så kan man skippa den menlösa och för fisken otäcka vågprocessen. Hela grejen med att väga fisken är enligt mitt tycke någon slags komplex, kanske ett försök att kompensera någonting som man önskar vore större?

Nej, om du får en stor fisk så kan du nöja dig med det faktum att....du fick en stor fisk. Att väga den skulle vara för att? Vad är poängen? Vem bryr sig? Du? Fisken? Någon annan?

Lycka till med fisket i höst och kom ihåg, "lämna vågen hemma" (bredvid vakumpumpen)
          Kan bara hålla med.
          Chicka Chicka Fresh!!!

Kommentera

Jaaa

Okej då ger jag mig
            Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet
              Okej då ger jag mig
              Nej gör inte det!

Självklart så är det kul att försöka lura större och smartare exemplar av fiskarna. Sen är det upp till var och än hur mycket värde man lägger i att veta exakt hur stor fisken är. Själv så vill jag veta ganska exakt hur stor den är (blir även ett samtalsämne bland de fiskeintresserade bekanta som man har).

De personer som tycker att detta är dumt och kanske t o m tycker att man är omogen i sitt sportfiske för att man fortfarande vill lura större fiskar att hugga, tycker antagligen också att våra största sportfiskeprofiler som David Lundkvist (eller Danne här på fiskesnack) m fl är omogna som fortfarande är intresserade att fånga stora rekordfiskar. (kommentarer om detta - utan att nämna t ex ovanstående vid namn - har skrivits tidigare.)

Nej, köp en riktig våg (om du är intresserad av att dokumentera dina storfiskar riktigt), undertecknad gör det i alla fall.

/D

Kommentera

"Originally Posted by FishMaster 2000

Lycka till med fisket i höst och kom ihåg, "lämna vågen hemma" (bredvid vakumpumpen)"

Om killar framhäver ”något” har dom storleks komplex då ? låter som diskussionerna i tjej gänget .
                Vet du , sätt dig ner och andas lite och ta det lugnt och försök att förstår en liten del av sport_ fisket istället .Du kanske springer i väg och köper en våg själv ? Döm inte andra som inte går i dina fotspår !
                Hur skall man annars måla ut en bild av fisken ? längd ,vikt och foto säger en del eller hur ?
                Fortsätt väga , det är jätte kul att läsa hur stora fiskar ni fått.

Ps
                Hm,vakuumpump har man det till fisket ?*L*

Kommentera

Fast om man inte vill väga så är det ingen som tvingar en. Räcker ju att väga de fiskar som betyder något för en. Blir lite upprörd när någon fått gäddor på 10,2 7,43 6,98 5,21 4,22 3,1 2,4 på en dag.. Varför väga fler än den eller de största?!
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Om killar framhäver ”något” har dom storleks komplex då ? låter som diskussionerna i tjej gänget .
                    Vet du , sätt dig ner och andas lite och ta det lugnt och försök att förstår en liten del av sport_ fisket istället .Du kanske springer i väg och köper en våg själv ? Döm inte andra som inte går i dina fotspår !
                    Hur skall man annars måla ut en bild av fisken ? längd ,vikt och foto säger en del eller hur ?
                    Fortsätt väga , det är jätte kul att läsa hur stora fiskar ni fått.

Ps
                    Hm,vakuumpump har man det till fisket ?*L*[/QUOTE]

Jag är tyvärr inte insatt i hur diskussionerna i tjejgänget som du umgås i brukar låta.
                    Ett bra sätt som jag brukar använda mig av när jag fått stor fisk är att jag tar en bild och sedan låter fisken gå tillbaka.
                    Annars av bara nyfikenhet, vem ska du visa dina data om fiskar du fångat för och vem bryr sig? Fiske är för mig någonting mellan mig och naturen. Om jag vill berätta för någon om fiskar jag fått så känner jag inte att jag behöver ha "bevis" som backar upp min story.
                    Vad gäller att rent forskarmässigt följa hur fiskar i en sjö mår och utvecklas är en helt annan sak. Någonting som sportfiskare i väldigt liten utsträckning sysslar med. Låt de som har detta som yrke sköta provfisket i våra sjöar.

Självklart har mina inlägg varit med glimten i ögat och nej, jag tror inte alla som väger sina rekordfiskar har komplex. Jag ville bara slå ett slag för ett fiske utan prestige, ett fiske som för mig är mer på naturens vilkor.
                    Ett fiske där ett bompass inte behöver vara ett stort nederlag.

Tidigare har jag haft våg och även använt denna flitigt men för fyra år sedan fick jag en havsöring. En havsöring som var stor, utan tvekan min största som jag fått. Jag var ensam när jag fiskade, vädret var perfekt och kolckan var mycket. När jag såg fisken ligga framför mig i vattnet helt stilla insåg jag att detta var en riktig drömfisk!
                    Det kändes fel eller snarare respektlöst att börja slita upp denna fisk för att mäta, väga och fotografera. Så jag lossade kroken och håll i fisken en kort stund och sedan simmade den iväg.

Känslan som jag fick efter det var helt obeskrivlig. det dröjde säkert en vecka innan jag berättade om fisken för någon. Det var som om någonting övernaturligt hade hänt.
                    sedan dess har jag lämnat vågen hemma och mitt fiske har förändrats mycket.

Jag ber om ursäkt om jag upprört någon av er!

Skitfiske på er!

Kommentera

Jag som tänkte ”vilket fjollinlägg ” (bara skoja)*skratt* men vad bra skrivet och jag förstår nu vad du menar . Huvudsaken är att vi respekterar varandras olikheter.
                      Håller med dig ang fiske utan prestige ,men för mig är det ett vist underhållnings värde att läsa om stora fiskar och se bilder , vikt osv…
                      Eftersom fisken endast är ”pricken över i ” för mig är inget pass ett nederlag .
                      Respekt för allt levande och jag hoppas att man behandlar fiskarna väl under vägning osv
                      Kul att du upplevt din dröm havsöring och att du höjde pulsen på mig …nu kan jag jobba

Ha en bra dag CATH

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 116 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art