Projekt Id 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt Id 2014

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lite av min erfarenhet från idfisket på kusen. http://silvret.silverbums.com/pansar...-solnedgangen/
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Är det någon som har provat att flugfiska id/mört? Vad är det för flugor som funkar bra?

Kommentera

Ursprungligen postat av jiggmaster Visa inlägg
        Är det någon som har provat att flugfiska id/mört? Vad är det för flugor som funkar bra?
        Du kunde ju börja med att klicka på länken i inlägget alldeles ovan ditt eget.

Kommentera

Kul tråd
          Stod häromdagen vid Gådeå och provade lite olika flugor, fick mört, abborre och löja. När tre stora skuggor av id simmar förbi under flugan. Har sedan dess försökt med olika flugor för att locka dem att hugga men hittills har de nonchalerat mina flugor. Hittade denna tråden när jag sökte på idfiske och uppskattar tipsen och berättelserna om fisket. Fick en gång för längesedan id på mete då jag och svärfar var och fiskade. Vi provade att laga till varsin och svärfar gjorde någon ungsvariant som inte var speciellt god och full av ben. Själv tog jag det säkra före det osäkra och lagade till en fiskpudding vilken vart hel ok. Så mitt mattips om jag får upp en är nog C&R alternativ fiskpudding eller norska fiskkakor.

Det skulle vara roligt och höra om hur det går med idfisket för er andra.
          PerN
          Senast ändrad av PerN; 2014-06-22, 10:46.

Kommentera

Skärgårds idarna runt åland jag fått har inte varigt små i maten som man tror dom är.

Fick en på 18 grams skeddrag vid inriktat örings fiske på våren utanför jomala senast.

Och så har min pappa tagit med mig till en insjö på kumlinge där dom dikat upp för att fisken ska slippa in där o leka från havet. Då tog dom på 15 grams vipp liknande spinnare.

På vårarna när jag växte upp i saltvik, kvarnbo stod jag allt som oftast hela våren vid ett dike som rinner från ett träsk genom skogen ca 3 km o ut i kvarnbovikens båt o badplats.
            Där har jag fångat idar med håv, plockat gäddor med händerna när dom stått i gropar o lurat, fångat norsen med håv samt att jag fått braxen på mete vid utmynningen ochså.

Kommentera

Önskar er lycka till med id-fighten. Hade antagit utmaningen om jag inte redan satt upp andra mål för i år.

Fått en del id när jag fiskat annat, och de har alltid fightats rejält. Oftast små-id i stim som går i små kanaler utanför grynnor där jag fiskat spinnare efter abborre, eller gått på gädda som jagar matfisk varma sommarkvällar (kan mycket väl tänka mig att jag kört stenhårt Mörrum-spinnare då). Id är en fisk jag gärna får på chans när jag är ute efter annat, kul fisk.

Om ni lyckas hitta något schysst recept på den så lovar jag att jag skall pusha för att styvfarsan och jag skall ta en id-middag nästa gång vi drar upp en. Än så länge har vi undvikit att ens testa just pga dåligt rykte. :P

..och nu när vi är på ljugarbänken så kan jag passa på att säga att farsan har en halvt osannolik id-historia från förra sommaren. Han står och dänger lite nere vid lokala badet, när han är där med syrran och hennes lillgrabb. Pang säger det, och farsan lyckas få in en rejäl id som dock lyckas sprattla sig av draget precis vid/under bryggan. Fisken är så utmattad dock att den bara ligger där och flämtar, långsamt glidandes nedåt mot botten. Syrran hoppar prompt i och försöker hugga tag i stjärten innan den försvinner, men den är hal och långt ner och lyckas slinka iväg. De svär på att den var i 5-kilosklassen!

Aldrig hört talas om id som är större än ett par kilo, de flesta jag fått är 1-2, med någon enstaka 2-3. Men det finns kanske monster-id där ute? Den som farsan tappade var i Mälaren, någon mil från Strängnäs.
              Senast ändrad av mymh; 2014-06-22, 14:16.

Kommentera

Vet inte riktigt hur det kommer sig att jag ens hamnade i den här tråden, men, tyckte den var grymt underhållande!

och, ptja, ja, jag vet... nu är det 2015 (och snart även det året till ända) men, tänkte ändå att jag kunde bidra med nåt rörande hur jag har fiskat id av och till genom åren... mitt favvo-sätt kom till mig då jag fick id som nån slags bifångst (om det nu kan vara en bifångst då jag inte egentligen hade nån specifik fisk-art i huvudet när jag stod och kastade den gången) och det är att köra spinn med en sizmic toad melon frog, helt enkelt gummigroda me typ vitaktig buk och grönaktig rygg...

Jag har kört den på lite olika sätt men i princip alltid sjukt framgångsrikt på just id, antingen typ nästan o-viktad (me offsetkrok) söligt hemtagen eller med jiggskalle söligt hemtagen/bonkandes botten.
                Slår sällan eller aldrig fel i mitt tycke om man vill ha id! då har jag dock huvudsakligen fiskat i rätt grunda partier av älvar relativt nära havet, inte sällan man ser iden gå in och lalla runt vilket gör fisket lite extra kul!

Kan ju dock i ärlighetens namn säga att jag nog aldrig åkt ut i just syftet att fiska id, men, jag är lite av en gädda i det avseendet, skiter egentligen i vad jag fiskar efter utan jag åker ut och sen fiskar jag... efter...nåt? oftast är väl min tanke nästan alltid gädda (60% of the time all the time) men, ser jag att det rör sig en massa id, eller, för den delen, den där lilla grodan brukar funka fint även på gädda som sörjar runt inne i gräs å grunda områden, så är det inte ovanligt att jag kör med grodan å ser vad jag får helt enkelt...

Mvh
                /peter

EDIT: har heller (helt ärligt inte för att på nåt som helst skryta, hey, jantelagen norrlänning och allt det dära) aldrig fått en id under uppskattningsvis 1.5kg... men, sen så får jag väl återigen i ärlighetens namn då tillägga att jag inte fått fler id'ar än att jag nog kan räkna dem på mina fingrar +kanske nån tå som extrahjälp...sen har jag ju då aldrig heller som sagt åkt ut just för id-fiskets skull nånsin...
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2015-12-18, 11:16.
                https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Fräckt med en Id tråd.

Jag har lagt rätt mycket tid på iden, först o främst för att lyckas med storfiskregg på arten vilket jag greja ifjol.
                  Storfiskregistreringen har 2,7 kg som reggvikt.

Jag har 2,890gram som pb på id tagen på bottenmete i Dalälven.
                  Har också 'många' fiskar runt 2,3-2,5kg.
                  Tagna på både botten o flötmete!

Har också fått flera idar på flugspö när jag egentligen fiskar efter gädda.
                  Med större flash-streamers, idarna klipper flugan stenhårt o fightar bra.

Flugidarna är tagna i sagån på gränsen mellan Uppland-västmanland.

Lycka till med iden ��

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 296 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art