Följare, följare, följare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Följare, följare, följare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Följare, följare, följare...

Ja dessa eviga följare, vissa dagar är det hopplöst. 10 gäddor vid kanten på båten men ingen som hugger. Hur kommer detta sig och är det någon som har en lösning dessa dagar?

Jag tänker lite såhär, eftersom att de följer betet som måste de vara lite intresserade men något gör man fel.
    Mina resonemang:

Storlek
    Är betet för stort? Ja kanske, gäddan följer betet men känner att den inte klarar av att ta det.
    Är betet för litet? Knappast, om det inte hade varit värt energin att jaga det för att det är för få kalorier så borde inte gäddan följt efter från första början

Hastighet
    Fiskar man för fort? Nja, hade det varit för fort fiskat så borde gäddan inte följa efter heller för att det inte är värt mödan.
    Fiskar man för långsamt? Ja kanske, gäddan får för lång tid på sig att granska betet och genomskådar det. Alternativt tappar intresset. Fast varför, ett långsamt byte borde vara ett enkelt byte.

Färg
    Fel färg på betet? Ja, varför inte kanske genomskådar gäddan betet för att något inte stämmer. Är det inte tillräckligt likt dess naturliga föda. Eller skall man kanske byta till något skrikigare för att trigga till ett argsint hugg.

Teknik
    Är det hemtagningstekniken som är för tråkig, skall man göra fler knyckar eller längre spinnstopp för att gäddan skall bestämma sig för att slå till.

Hur tänker ni andra kring detta, har ni någon metod som brukar funka? Byta hastighet, färg, bete m.m.
    Eller någon annan radikal metod som brukar gå hem?

Är de efter fram till båtkanten så har man ju i alla fall hittat dem, kan vara nog så svårt vissa dagar. Men retligt när man bara har lyckats lösa halva pusslet.

Att dom följer utan att hugga har jag upplevt flera gånger och helst kring leken.

Generellt när det inte går som man tänkt sig så försöker jag alltid med motsatser. Har en naturlig färg inte funkat så testa en skrikig. Har lugn gång inte funkat så kan en hetsigare etc etc. Ibland är det bara inte att logiken stämmer men också det som gör nöjet med att fiska.

Även under fiskeperioder som funkar så växlar jag ofta mellan två eller fler spön som är färdigtacklade med olika alternativ.

Kommentera

Jag och grabben var i Lake St. Clair och fiskade bland annat Musky, (topp på 10) och då lärde jag mig något nytt. När man får in draget invid båten ska man fortsätta med, figure 8, ner med spötoppen i vattnet och kör ett antal åttor. Enligt guiden fångade det mer fisk än vanligt inspinnande. Kan vara värt att testa på gäddan.

Kommentera

Doftmedel är väl värt att testa ifall de följer länge? Binda en puffig gäddfluga av sista 3-kroken och smeta in med doftmedel. Sen ett par ryckiga spinnstopp.

Kommentera

Brukar gå ned i storlek på betet om de bara följer, brukar även ändra tempo.
          Funkar för det mesta.
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

Kommentera