P&T - Era tycken, tankar och tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P&T - Era tycken, tankar och tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• P&T - Era tycken, tankar och tips

Tja, vad tycker ni om P&T fisket? P&T-fiskar ni?

Detta är kanske inte det ädlaste av fiskerier men gott något att pröva på om man har ett bra vatten med skickliga odlare som håller klass i närheten, tycker jag.

Vill börja med att säga att man verkligen ser skillnader mellan feta pelletsbågar och de som blivit halvförvildade.

Igår tex. var jag ute vid ett ställe som inte har så hög omsättning och aldrig har fiskare, där det emellanåt tar fisk med fina fenor, när någon väl fiskar där. Tyder på att här har fiskar fått gå i fred ett tag och, ja, förvildat sig eller?
    Ett exempel, jag fick 3 fiskar igår vilket är ett bra resultat för mig på en tur på 6 timmar +. De är mycket mer svårlurade där än vid andra vatten.

Jaja, de första två gjorde kanske en-två rusningar, vartefter de vart slöa och liksom gav upp fighten. Direkt fina var de inte och hade inte lagat fenorna än. runt 7hgs-klassen.
    Sedan fick jag en fisk som efter mothugg tjurade med stor skillnad mot de andra, jag trodde den var av storlek när jag plötsligt såg att det plaska långt ute på sjön och den flög upp i ett litet språng, vilket avslöjade dess storlek, runt 1,2 kg. Den småtjurade på vägen tillbaks och var helvild vid håvning. En tydlig skillnad. Och när jag fick upp den var det mycket vacker också, smalare, mycket större fenor och prickar ända till nosen till skillnad från de andra.

Är detta ett fall av vad som kallas "semiförvildning"?
    Har sett att en viss flodebanan har pratar mycket om detta?

Jag brukar leta efter stora sjöar omgjorda till P&T, är detta rätt? Jag har fått för mig att dessa har större chans att hålla fin fisk..

Så, fiskar ni också i några fina vatten med bra odlare?

Kanske tackel/betestips?

Jag metar, flöt och botten, och agnar med mask, räka, och powerbait.
    Det gäller regnbåge alltså. I endel tjärnar finns även öring, fast jag har aldrig fått någon, eller sett någon få någon, vad gillar dessa fiskar för beten?

Har ni något tips för att hitta fina vatten med fina fiskar? Tycker att lyckan är störst när man fått en riktig fettfena i håven

Jag är inte emot det i princip, bara lite tråkigt att det alltid är regnbåge.
    T.ex tiger muskie skulle vara jätte-roligt att få prova på...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag tycker det e riktigt skoj att fiska på dom semiförvildade bågarna, speciellt vintertid som lite omväxling. Tittar du i fotoalbumet ser du vilka fiskar detär jag menar...

Jag gillar EJ pelletsgrisar...(Disskussionen har varit uppe för så varför ta den igen? Bara folk som stressar upp sig, säger massa dumma saker och avslutar sin tid här med ett personangrepp.)
      sigpic

Kommentera

Öring

För min del brukar det fungera att flötmeta nära botten med mask för att lyckas med öringarna. Powerbait har jag dock lyckats fånga någon öring på.
        Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Jag tycker det e riktigt skoj att fiska på dom semiförvildade bågarna, speciellt vintertid som lite omväxling. Tittar du i fotoalbumet ser du vilka fiskar detär jag menar...

Jag gillar EJ pelletsgrisar...(Disskussionen har varit uppe för så varför ta den igen? Bara folk som stressar upp sig, säger massa dumma saker och avslutar sin tid här med ett personangrepp.)
          Hehe, nog har man sett lite diskussioner om regnbåge hit och dit, men jag måste hålla med, det är faktisk mycket stor skillnad på pelletsbåge och en anpassad.

http://www.fiskesnack.com/fotogaller...ils/8208-m.jpg - vilket exemplar Det är sånna man är ute efter

Jo, till vintern tänkte jag pröva på att ismeta efter dem, pimplar du med mormyshka eller? Något bete på kroken?

Tc_telge: Jo, har hört att folk får öring på mask, ska nog testa detta...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          14 997 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art