Vad skulle den kosta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad skulle den kosta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad skulle den kosta?

I går satt jag och fixade med min gamla ABU 506:a. Den fick litet välbehövlig smörjning och ny lina. Den här rullen tillverkades i Sverige för över 40 år sedan. Nu säljs det liknande rullar under samma varumärke - ABU - men de rullarna är ihopsatta i något låglöneland i assien. Materialen är också billigare. Stativet är av plast (eller grafit som det brukar heta i reklamen även om jag är rätt övertygad om att det består av avsevärt mycket mer plast än kol). Jag har inte öppnat någon av de nyare rullarna men det skulle förvåna mig om huvuddrevet är av mässing.

En ny rulle kostar runt 7-800 spänn. Jag vill minnas att jag fick punga ut med en 3-400 när jag köpte min någon gång på sjuttiotalet. Hur som helst lever den fortfarande så per år blir det inte mycket pengar att tala om.

Undrar vad det skulle kosta att bygga en 506:a idag? I Svängsta. Vad skulle priset till konsument bli? De runda Ambassaeurrullarna byggs efter vad jag förstår fortfarande i Sverige och den sådan får man för runt 1.500 (och uppåt). En sådan rulle var, vill jag minnas, dyrare än en 506:a när jag köpte min. Kanske skulle en svenskbyggd 506:a, byggd enligt den gamla ritningen, gå loss på tunsenlappen jämnt? Vore det verkligen en helt urkass idé? Är det verkligen bara "kinaskit" som efterfrågas nuförtiden? Eller har vi inte längre produktionskapaciteten och kompetensen kvar?

edit. Eller handlar det helt enkelt om att ABU får större marginal på att klistra sitt namn på en "made in China" och sälja den för nästan lika mycket som de kunnat ta ut om det skruvat ihop rullen själva?
    Senast ändrad av lausvik; 2014-03-26, 11:47.

Det är väl i ägandet det är problem..
    Vi äger ju ingenting längre i det här landet.
    Sådana beslut tas någon annanstans helt enkelt.
    Se bara på de nya snikambisarna från kina,knappast något som Svängsta tjatat fram.

Kommentera

Efter att ha investerat (tungt) i moderna rullar och nu ha jämfört dem med mina gamla trotjänare känner jag mig litet lurad. I fortsättningen blir det nog begagnatmarknaden.

Kommentera

Jag kan förstå dig..Nu är jag inte drabbad då jag nästan uteslutande
        använder mig av Svängsta ambisar

Kommentera

Har en känsla av att den skulle bli rätt dyr för de skulle gissningsvis behöva införskaffa flera nya maskiner för att göra denna rullen. Tror dessutom marknaden för dyrare/exklussivare inkapslade haspelrullar är ganska liten så det skulle nog helt enkelt bli rätt svårt.

Kommentera

Intressant i samma diskussion kan vara att fundera på hur mycket pengar var det? Tar man som ett grovt exempel så skulle 350:- 1975 vara värt nästan 1750:- år 2010.

Kommentera

Nå, det är bara en tidsfråga. Snart börjar även kineserna vilja ha en vettig lön. Då blir det plötsligt intressant igen att göra grejor här hemma. Fast vi kanske får dra ner vår konsumtion till, typ, sjuttiotalsnivå. Det gick att leva ganska gott då med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Har en känsla av att den skulle bli rätt dyr för de skulle gissningsvis behöva införskaffa flera nya maskiner för att göra denna rullen. Tror dessutom marknaden för dyrare/exklussivare inkapslade haspelrullar är ganska liten så det skulle nog helt enkelt bli rätt svårt.
                Nja, det står ganska många uråldriga maskiner kvar på golvet i Svängsta, så det handlar nog mest om produktionsbeslut och efterfrågan.
                Någonstans är det väl ändå så att produktionen av många rullar hamnat I Kina för att vi inte vill betala vad det kostar att bygga dem i Sverige. En modern haspel fullmatad med kullager går för tusenlappen på nätet, ABU skyltar med 1700 i Napp & Nytt, undrar vad prislappen på en sån Kinarulle skulle bli om den skulle plockats ihop i Svängsta??

Kommentera

Rätta mig men "Suverän" var ingen direkt lyckoträff för ABU? Så dom har väl försökt. Skulle gissa på att marknaden för haspel är för liten i kombination med att dom inte ligger i marknadstoppen.
                  sigpic

Kommentera

Har jag helt fel om jag påstår att det står ”Product of Sweden” på din 506?
                    Om jag har rätt så är rullen konstruerad i Sverige men tillverkad utomlands, vilket på den tiden vanligen var Japan, Taiwan eller Singapore.

Redan föregångarna 503 och 505 sattes ihop utomlands och bar därför märkningen ”Product of Sweden” under foten.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 208 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art