I går satt jag och fixade med min gamla ABU 506:a. Den fick litet välbehövlig smörjning och ny lina. Den här rullen tillverkades i Sverige för över 40 år sedan. Nu säljs det liknande rullar under samma varumärke - ABU - men de rullarna är ihopsatta i något låglöneland i assien. Materialen är också billigare. Stativet är av plast (eller grafit som det brukar heta i reklamen även om jag är rätt övertygad om att det består av avsevärt mycket mer plast än kol). Jag har inte öppnat någon av de nyare rullarna men det skulle förvåna mig om huvuddrevet är av mässing.
En ny rulle kostar runt 7-800 spänn. Jag vill minnas att jag fick punga ut med en 3-400 när jag köpte min någon gång på sjuttiotalet. Hur som helst lever den fortfarande så per år blir det inte mycket pengar att tala om.
Undrar vad det skulle kosta att bygga en 506:a idag? I Svängsta. Vad skulle priset till konsument bli? De runda Ambassaeurrullarna byggs efter vad jag förstår fortfarande i Sverige och den sådan får man för runt 1.500 (och uppåt). En sådan rulle var, vill jag minnas, dyrare än en 506:a när jag köpte min. Kanske skulle en svenskbyggd 506:a, byggd enligt den gamla ritningen, gå loss på tunsenlappen jämnt? Vore det verkligen en helt urkass idé? Är det verkligen bara "kinaskit" som efterfrågas nuförtiden? Eller har vi inte längre produktionskapaciteten och kompetensen kvar?
edit. Eller handlar det helt enkelt om att ABU får större marginal på att klistra sitt namn på en "made in China" och sälja den för nästan lika mycket som de kunnat ta ut om det skruvat ihop rullen själva?
En ny rulle kostar runt 7-800 spänn. Jag vill minnas att jag fick punga ut med en 3-400 när jag köpte min någon gång på sjuttiotalet. Hur som helst lever den fortfarande så per år blir det inte mycket pengar att tala om.
Undrar vad det skulle kosta att bygga en 506:a idag? I Svängsta. Vad skulle priset till konsument bli? De runda Ambassaeurrullarna byggs efter vad jag förstår fortfarande i Sverige och den sådan får man för runt 1.500 (och uppåt). En sådan rulle var, vill jag minnas, dyrare än en 506:a när jag köpte min. Kanske skulle en svenskbyggd 506:a, byggd enligt den gamla ritningen, gå loss på tunsenlappen jämnt? Vore det verkligen en helt urkass idé? Är det verkligen bara "kinaskit" som efterfrågas nuförtiden? Eller har vi inte längre produktionskapaciteten och kompetensen kvar?
edit. Eller handlar det helt enkelt om att ABU får större marginal på att klistra sitt namn på en "made in China" och sälja den för nästan lika mycket som de kunnat ta ut om det skruvat ihop rullen själva?
Kommentera