Gäddfisket fredagen den 19/8 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfisket fredagen den 19/8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kivi: är du bara 90:ia??:S trodde du va äldre... sen vet jag inte om dina person uppgifter stämmer men...

Kommentera

Jo jag är faktiskt bara 90a.
      Senast ändrad av Kiwi; 2005-08-22, 07:18.
      Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av RILLE90
        bra att du håller med... aa det gjorde han... eller så ska han.. han skulle aldrig ta upp en borre för skojs skull...
        Jamen, inget med det då ju. Finns ju inget fel i att ta hem och äta fisk! Vare sig det gäller gädda eller aborre. Själv tycker jag att båda är mycket goda
        Onödigt är det ju tex. när folk sitter och pimplar upp hundratals aborrar som de bara väger och slänger.

Kommentera

Borrul, där har du fel. I 9 fall av 10 gynnar dessa pimpeltävlingar abborrbeståndet i sjön, då man rensar bort tusenbröderna vilket borgar för mindre konkurrens bland övriga individer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Banjo
            Borrul, där har du fel. I 9 fall av 10 gynnar dessa pimpeltävlingar abborrbeståndet i sjön, då man rensar bort tusenbröderna vilket borgar för mindre konkurrens bland övriga individer.
            Visst har våra vatten äckligt mycket småabborre(som iofs behövs de med), och rensning av dem gör nog inte mycket precis som du säger. Men vem sade att jag pratade om småabborre?
            Farligast är när de angriper små tjärnar som knappt syns på karten, som lyckats få några fina kannibaler.

Kommentera

Ursprungligen postat av MoSsE
              Jag är en C&R fanatiker...men att ta hem fisk som ska bli mat är ju självklart rätt!
              Däremot finns det "folk" som dödar fisken för ingen mening, kan ibland se på kort tex en 5 kilos utan C&R...ja mena vem fan äter en gädda på 5-10 kg??

Tänk dig att äta en människa, vill du äta en 20 åring, eller en gammal sugga på 50 år?

Kan man få en 5-10 kg kan man få en bra matfisk på 2-3 kg..
              En släkting till mig laga till en gädda på 10 kg så smaken är nog som baken.

Kommentera

:/

Savrink du måste ja dum i huvet att du inte fattar.

Om du eller din släkting du gömmer dig bakom ska äta gädda så lovar ja dig att en 2-3 kilos är godare än en gammal 10 kg´s
                Kanske smaken för dig eller din "släkting" inte spelar nån roll?, sen kan du fortsätta döda 10 kg´s och äta om du tycker det är godare!

Finns så dumma människor som inte fattar sånt, men dem är för tröga för att förstå det. Så vad är igentligen meningen att ens diskutera med dem??

Det funderar jag på just nu..

Kommentera

Sen att om du kan få en 10 kg´s så har du inte större problem att få up en 2-3 kg.
                  Att man föredrar en 10 kg mot en 3 kg´s så beskriver du verkligen att DIN smak är som baken INTE andras!
                  Men men fortsätt döda stora fiskar och ät dem gör inte mig något men argumentera inte emot om du ska komma med massa nonsens. tack

Kommentera

Coola ner lite va? :O

För det första sa han inte att hans släkting föredrog de stora, för det andra sa han bara att de lagade till en, för det behöver de väll inte vara dumma i huvudet och tröga osv? De kanske var tvugna att avliva den, eller kanske hittade den död, fick den av någon osv osv. Dessutom att döda en tiokilos, gör kanske att man får den fisken som är stor levande, ok, men många mindre gäddor förlorade.

Att släppa tillbaks gäddor eller att inte göra det har blivit en mycket lång debatt som har gått både hit och dit, det är egentligen bara sunt förnuft som gäller, som Bergman så klokt skrev i sin signatur.

Ta hem de man tänker äta, och släpp tillbaks de andra, så har vi en naturlig cirkel. Småfisk äter kryp, gäddor äter småfisk, vi äter gäddor. Helt enkelt.

Och självklart finns det folk som äter gädda oavsett storlek. Att du tycker att en 10-kilos inte smakar bra behöver väll inte betyda att andra som gillar dem har fel på smaken?
                    I gamla dagar fanns det ju folk som levde på gädda, och då brydde man sig helsike inte ang storleken eller inte, ju större gädda, ju längre har man mat för dagen.

Kommentera

borrul förstår du inte hans inlägg? Han försöker bara göra en sak av det hela.

För att han kanske inte tänker som jag med C&R och vill därför bara argumentera mot mig.
                      Om dem förr i tiden levde på gädda..och? vi snackar om nuet när fisket blivit mer avancerat med större fångster..kasnke därför C&R har uppståt?
                      Därmed om du fångar massa gädda så sa ja att det bästa vore att ta upp fisk/ar i 2-3 kg klassen vilket smakar bättre (kan nog dem flesta hålla med om)
                      Sen sa ja om han vill ta upp 10 kg och äta dem/ no problem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 025 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art