Hur filéar man gös?? (har redan mosat en) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur filéar man gös?? (har redan mosat en)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur filéar man gös?? (har redan mosat en)

Finns det någon här inne som kan tipsa om en länk med bilder/film om hur man filéar en gös? Har tittat på nätet men hittar bara beskrivning i text. Skulle filéa min första gös och det blev inte alls bra. Använde mig iochförsig inte utav en filékniv utan en ganska smal ikea kniv. Jag vet att kniven är a och o så det kanske var det som var felet. Sedan tycker jag det är svårt att få instruktioner i text, mycket bättre med en film/bilder så att man ser hur man gör.

När ni filéar era gösar blir filén helt benfri då? Tycker att det sitter några ben kvar, men kan inte pilla bort dom.

Tacksam för svar, så jag slipper mosa fler gösar på detta vis.

Ursprungligen postat av Nikolai Gädda
    Finns det någon här inne som kan tipsa om en länk med bilder/film om hur man filéar en gös? Har tittat på nätet men hittar bara beskrivning i text. Skulle filéa min första gös och det blev inte alls bra. Använde mig iochförsig inte utav en filékniv utan en ganska smal ikea kniv. Jag vet att kniven är a och o så det kanske var det som var felet. Sedan tycker jag det är svårt att få instruktioner i text, mycket bättre med en film/bilder så att man ser hur man gör.

När ni filéar era gösar blir filén helt benfri då? Tycker att det sitter några ben kvar, men kan inte pilla bort dom.

Tacksam för svar, så jag slipper mosa fler gösar på detta vis.

Jag TROR att de visar hur man file'ar gös i "Svenskt fiske Gös". Om jag kommer ihåg rätt så gör de det.

Kommentera

Den där "svenskt fiske gös" Vad är det för något?? Är det en film man måste köpa?? eller finns den här på forumet att laddda hem?

Kommentera

Här finns mycket info om fisk, styckning, filéning m.m.:

Kommentera

Och du kan utgå lite från filéa abborre när du ska filéa gös. Väldigt lika i sättet att göra det på.

Kommentera

Filé instruktioner inkl filmer

Kolla in http://www.fishontario.com/articles/...fish/pike.html

(obs! täcker både gädda, gös, abborre mm)

Bra bilder och filmer, tycker jag!

Lycka till!

Kommentera

Tack för alla svar!!! Tänkte att jag skulle åka ut ikväll igen och prova på göstrollningen. Tog med mig dottern som satt och spelade gameboy medans jag fiskade. Efter ca en halvtimme ryckte det till i spöt och jag började veva in. Trodde först att det var en liten gös men när den väl skulle över bord kändes den jävligt stor. Mörkt var det också så jag såg inte så bra. Det slutade med denna 4 kilos gös!!! Betänk att detta är mitt livs andra gös, så man är minst sagt lite salig för tillfället. Vobblern som jag använde har jag haft i 15 år och aldrig fått någon fisk på, förutom mina två gösar igår och idag. Den stora gösen orsakade tyvärr en stor spricka i vobblern, men det var det alla gånger värt.

Tack igen!!!
              Bifogade filer

Kommentera

Grattis !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar