Dags att lägga ner kanske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att lägga ner kanske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, själv tänkte jag köra bottenmete.

F.ö är det såhär jag menar med paternostertacklet:

Någon som testat? Nackdelar med detta?

Kommentera

Bilder funkar inte för mig! Men jag gör paternosteltackel så att säg att du kör 0.20 från spolen så knyter du ett päronsänke i lagom vikt i det sen så slår du en ögla så långt upp på linan ovanför sänket som du känner att du vill ha det och lindar igenom öglan 3ggr och drar åt så om du nu mot alla odds fattat vad jag menar så ska du har en ögla ut från huvudlinan, nu är det bara att knipsa av öglan inne vid knuten så att en "stump" blir kvar som du kan knyta kroken i
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Hehe Jag förstår. så brukar jag göra som sänkesstopp mm.
        Men om man klipper linan och knuten dras ut så går väll linan av? Iofs inte så stor chans. Jäkligt smart sätt faktiskt Kommer nog köra på det de gånger jag ska köra paternoster!

Jag ska försöka förklar min ide:
        Först trär man linan igenom en krok, utan att knyta, och sedan knyter man fast sänket. Då har man ett sänke längst ner och en glidande krok. Nu knyter man fast kroken på något sätt(kanske två stoppknutar på vardera sida eller så fixar man på annat sätt så kroken sitter fast).

Nu har man en krok som sitter direkt på linan.

Får försöka mixtra ihop något här...

```o-------------------O-------------------------- <- linan
        ``| |´´´´´´´´´´´´´´´´|
        ``|_|´<-Sänke´´´´````| <- Kroken som sitter fast på linan
        ´```´´´´´´´´´´´´´|__ |

Jäkla tur att man är konstnär :O

Nu sitter ju kroken direkt på linan och jag undrar om det finns för/nackdelar med detta? Har någon testat detta? Det som är fördelen är ju att betet verkligen kommer upp, men blir det sämre krokningsegenskaper månne? Kanske ska jag satsa på kentas supertrix :> Då kan jag ju även ha hur liten kroktafs jag vill.
        Senast ändrad av Syn; 2005-08-15, 21:34.

Kommentera

Aha nu fattar jag va du menade Hmm har faktiskt aldrig tänkt tanken att göra så men varför inte, ska nog testa nån gång sen! Kan ju iof kanske bli sämre krokningsegenskaper men det ser man väl först efter man testat!! Annars skulle man ju faktiskt kunna gå vidare på din ide och fixa stimeffekt genom att trä upp flera krokar och få dessa att sitta stilla tex med två stoppknutar som du säger och sen träda upp jiggkroppar på dom
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
            Byter jag krok så blir det VMC annars orginal krok.
            Testa själv att rycka och slita i en krok med en tång eller liknande efter några minuter så böjer sig även den bästa krok. Självklart så är det ju inte bara ett litet ryck så går den av. Men för mig brukar kroken oftast bli den svagast kedjan i länken vid ett bottennapp. Jag var ute och fiskade med en kompis när en ovanligt pigg 10-kilos gädda smällde på. Det blev en jävla fight och när jag håvade den så var 2st av krokarna nästan helt raka.

Så snälla fundera i några sekunder innan du skriver

//Johannes R
            Du kanske ska fundera lite du också, på vilken typ av krok du använder. Får man en 10kg gädda som rätar krokarna bör man nog fiska nått annat med den typen av krok. Jag vill se dig räta en 2/0:a owner stinger 41 med tång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uberola
              Du kanske ska fundera lite du också, på vilken typ av krok du använder. Får man en 10kg gädda som rätar krokarna bör man nog fiska nått annat med den typen av krok. Jag vill se dig räta en 2/0:a owner stinger 41 med tång.
              Som jag sa, jag fiskar med orginal kroken på betena om dessa inte har rostat sönder, nu har jag aldrig testa den kroken men jag ska tjacka den imorgon och kolla själv, ganska övertygad om att den också går att räta.

Trevlig kväll

//Johannes R

edit: Kom och tänka på en sak, det jag menade med mitt ursprungs inlägg var inte att någon som gäddfiskare ska gå runt och slita krokar raka vid varje bottennapp, det jag försökte poängtera var att om man skaffar riktiga saker så kan (oftast) slita upp dragen från botten och man slipper att tappa dem.
              Tänkte om du möjligtvis inte förstod det för du verkar tydligen upprörd över tanken att det går att räta krok.
              Senast ändrad av Johannes R; 2005-08-15, 23:10.

Kommentera

jag har bara fångat 2 gäddor iår. de du
                /Lazinko

Kommentera

En liten parantes angående bottenmete efter sutare:

Varför envisas med att köra Pater Noster efter sutare? Spara den riggen till plattfisk och färna istället!

Jag föredrar glidande bottenmete vid fiske efter försiktiga fiskar som sutare. Det som bekymrar mig lite med Pater Noster är att man inte riktigt vet vad som händer om fisken går åt "fel håll" med betet; d.v.s mot land. Vad händer då? Känner fisken motståndet från sänket och skyggar?

Med glidande tackel vet man i.a.f att linan ALLTID kommer dras utåt, oavsett hur fisken simmar. En klar fördel när man fiskar med swingtip då man kan sänka den nästan 90 grader mot vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
                    Som jag sa, jag fiskar med orginal kroken på betena om dessa inte har rostat sönder, nu har jag aldrig testa den kroken men jag ska tjacka den imorgon och kolla själv, ganska övertygad om att den också går att räta.

Trevlig kväll

//Johannes R

edit: Kom och tänka på en sak, det jag menade med mitt ursprungs inlägg var inte att någon som gäddfiskare ska gå runt och slita krokar raka vid varje bottennapp, det jag försökte poängtera var att om man skaffar riktiga saker så kan (oftast) slita upp dragen från botten och man slipper att tappa dem.
                    Tänkte om du möjligtvis inte förstod det för du verkar tydligen upprörd över tanken att det går att räta krok.
                    Är inte upprörd, tycker bara att det är dax att byta krok om man kör med krok som rätar sig så pass lätt. Visst drar man loss betydligt fler botten napp med lite grövre flätlina, men ytterst sällan är det krokarna som rätar sig på mina beten. Många krokar rätar sig allt för lätt i synerhet orginalkrokar, detta gäller dock gäddfsiek av lite grövre typen. Om man ägnar sig åt borre fiske eller dylikt så är det ju helt klart en annan sak. Även fjäderringar och beteslås är saker som oftast är allt för klena.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uberola
                      Är inte upprörd, tycker bara att det är dax att byta krok om man kör med krok som rätar sig så pass lätt. Visst drar man loss betydligt fler botten napp med lite grövre flätlina, men ytterst sällan är det krokarna som rätar sig på mina beten. Många krokar rätar sig allt för lätt i synerhet orginalkrokar, detta gäller dock gäddfsiek av lite grövre typen. Om man ägnar sig åt borre fiske eller dylikt så är det ju helt klart en annan sak. Även fjäderringar och beteslås är saker som oftast är allt för klena.
                      Ja det stämmer helt, jag menade inte att krokar rätas vid minsta bottennapp och jag håller med om att beteslås och fjäderringar är klenare. Det var mer ett uttryck för att säga att om man har bra grejjor rakt igenom så blir kroken den svagaste länken. Men den är fortfarande väldig stark

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 096 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art