Utrensning av predatorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrensning av predatorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrensning av predatorer

Många okunniga sportfiskare kastar upp gäddor på land i vatten med laxartad fisk i tron om att det ska förbättra fisket som de själva är intresserade av. Självklart släpper jag tillbaks gäddor även om jag råkar få en när jag fiskar med streamer i ett "öringvatten". Men idag fick jag mig en tankeställare..

..Om exempelvis öringbeståndet hela tiden beskattas genom nätfiske eller motsvaranade samtidigt som sportfiskare tar sin beskärda del så blir gäddorna lidande av detta och en motsvarande beskattning av detta bestånd måste till för att hålla "det i ballans".

Lösningen är givetvis att plocka upp så få fiskar som möjligt och elda upp näten men det är något vi i många vatten inte kommer se på länge. Så frågan kvarstår: Ska man ta upp gädda (eller andra predatorer) för att hålla bestånden i balans?

(Nu tror jag inte de som kastar upp gäddor på land främst tänker på någon balans, utan de vill bara ha ett bättre öringfiske).

mMm

Som sagt är det väldigt svårt att påverka ett bestånd genom sportfiske..
    Men självklart så kommer gäddorna "du" tar upp klippa ett par öringar samt smolt i sina dagar vilket försämrar öringens bestånd med en grymt liten skala.

Sen om det är värt att ta bort gäddan från ditt laxartade vatten är en fråga med många olika åsikter.

Själv kör jag 100 % C&R på alla gäddor om dem inte skadad sig av fisket.. men hade jag fiskat det i ett öring vatten kanske ja hade tänkt annorlunda

Kommentera

Att fiska bort gädda ur t.ex ett strömmande öringvatten är ungefär det mest korkade man kan göra. Gäddan finns där naturligt av en anledning. Och samtliga som plockat bort mycket gädda ur öringvattnen upptäcker efter ett tag att visserligen blir det lite fler öringar..Men dom blir mindre i storlek.

Gäddan gallrar naturligt och tar de svagare eller sjuka individerna i ett öringbestånd, och samtliga vatten med bra bestånd av grov och livskraftig öring håller en bra andel gädda..Det är liksom därför naturen placerat dom där från början.

Om man inte fattar detta, så är man inte bara obetänksam och kortsynt, utan förbaskat dum i huvudet också..

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
        Att fiska bort gädda ur t.ex ett strömmande öringvatten är ungefär det mest korkade man kan göra. Gäddan finns där naturligt av en anledning. Och samtliga som plockat bort mycket gädda ur öringvattnen upptäcker efter ett tag att visserligen blir det lite fler öringar..Men dom blir mindre i storlek.

Gäddan gallrar naturligt och tar de svagare eller sjuka individerna i ett öringbestånd, och samtliga vatten med bra bestånd av grov och livskraftig öring håller en bra andel gädda..Det är liksom därför naturen placerat dom där från början.

Om man inte fattar detta, så är man inte bara obetänksam och kortsynt, utan förbaskat dum i huvudet också..
        Bra skrivet PA! väldigt intressant teori som med största sannolikhet stämmer med verkligheten.

Kommentera

Varför spara på massa gäddor? Jag slår ihjäl alla gäddor i min å för att rädda den lilla öringstam som ändå finns där, samma sak gör jag med all mink. Gädda finns i varenda pöl i Sverige men öringen är på väg bort iaf. omkring där jag bor. Och det beror inte på överfiskning utan på mink och gädda.

Hade det funnits gott om öring hade det kanske varit en helt annan sak men som det är idag finns det ju ingen anledning att skydda gäddstammen.

I ån som jag fiskar finns det knappt någon borre, ål, mört, ärling, kräfor, brax osv. men gäddor det finns det gott om.

Men till hösten kan jag nog fånga mycket mink för det har veganjävlarna sett till att släppa ut helt gäng

Kommentera

aa

mMm PA bra skrivet... men med ett litet bestånd av öring, gör gäddan samma effekt då eller blir det mer negativt av dens närvaro?

Undrar bara..för ja kör 100 % C%R ändå, men intressant att veta!

Kommentera

Innan du läser mitt svar måste du komma ihåg att jag också sätter tillbaks all gädda i såna vatten..

..Men du kanske inte läste hela mitt inlägg dock? Jag skrev nämligen när yrkesfiskare och sportfiskare redan gallrar i exempelvis ett öringbestånd.

Fråga 1. Varför behövs då gädda?
              Fråga 2. Vad händer med gäddbeståndet när vi samtidigt plockar öringar?
              ...Det finns säkert en hel del till frågor att komma på i sammanhanget.

Nu hoppas jag att du förstår min poäng?

Kommentera

Mitt svar på Fråga 1:
                Av samma anledning som tidigare...för att ta hand om de naturliga bytesdjur dom har...käka sjuka djur, käka genetiskt mindre anpassade individer som inte klarar sej lika bra som dom andra i sin naturliga miljö så att dessa inte får sprida sina degenererande gener vidare....å det fixar inte vi människor med våra slumpmässiga metoder.
                Till naturliga bytesdjur för gäddor finns alltid andra gäddor. Plocka bort storgäddorna som vi nu faktiskt får i våra nät och på våra krokar och resultatet kan bli att där blir fler gäddor som lever av öringar/andra fiskar.

Mitt svar på Fråga 2:
                Ändrar du beståndet av bytesdjur så sker det självklart en anpassning av beståndet av rovdjur...helt naturligt.
                Låt naturen sköta det här så blir det bra....går alltid åt helvete när vi människor ska dit och påverka.

/Edit
                Ändrat syftning från genetiskt svagare till genetiskt mindre anpassade då en svagare individ ibland kan vara mer anpassad än en stor och stark...*skäms*
                Senast ändrad av PisC; 2005-08-13, 13:34.
                Life suck's, then you die....

Kommentera

Ekologi! Tar vi bort en bit i bygget, blir bygget instabilt...ju fler bitar vi mixtrar med eller tar bort ju mer obalans blir det på bygget.......så enkelt, men det har fan inte våra politiker fattat och inte varg och gäddhatare ute i landet.
                  Ju mindre vi pillar ju mindre åverkan på naturens egna fantastiska balans blir det.
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av timo
                    Innan du läser mitt svar måste du komma ihåg att jag också sätter tillbaks all gädda i såna vatten..

..Men du kanske inte läste hela mitt inlägg dock? Jag skrev nämligen när yrkesfiskare och sportfiskare redan gallrar i exempelvis ett öringbestånd.

Fråga 1. Varför behövs då gädda?
                    Fråga 2. Vad händer med gäddbeståndet när vi samtidigt plockar öringar?
                    ...Det finns säkert en hel del till frågor att komma på i sammanhanget.

Nu hoppas jag att du förstår min poäng?
                    Jodå..Jag förstod din poäng. Ditt inlägg bara triggade mig att skriva mitt i allmänhet. Inte mot dig direkt..

I övrigt har redan andra svarat i mitt ställe, så jag kan somna om.. :o)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art