Utrensning av predatorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrensning av predatorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av savbrink
    Ja, för varg vill ju alla ha. Jag är glad för att det inte finns någon varg runt omkring där jag bor inte för att jag rädd men jag vet vad som händer med hundar och tamboskap. Det kan inte vara roligt att behöva nödslakta 20-30 får bara för vargen har varit framme, eller att plocka ihop sin hund i svart soppåse.
    Vi kanske ska passa på att låta Älgstammen slå i taket nu också efter stormen?

Det är bara att inse at vi är en del av naturen och vi har lika mycket skyldighet och rätt att hålla naturen i balans som resterande djur. Vare sig det gäller fiske eller jakt.
    Bara en som hoppade på det där med vargen.
    Undermeningen är; varför ska vi människor utplåna sådant som är lite obehagligt och konkurenskraftigt mot oss. Vissa vargar tar den mat som är lättast att fånga. Om vi hägnar in smarriga kottletter så tar en del för sig, jag kan tucka det är rätt att plocka bort en individ som sätter det i system, men för det vill jag inte utplåna hela vargstammen som vissa vill. Visst, en å annan hund stryker med, men det är enligt mig inte mkt värre än den skada all vilt som dör på vägarna lixom de gulliga hundar som blir överkörda, vilka är mångt fler än det fåtal som dödas av vargen. Vi har lixom större ekologiska problem än ett fåtal vargar som käkar vad vi människor serverar den. Sen där vi har mark i Filipstad gnällde de på att vargen var i området och deras marker var tomma på älg, de var helt tomt på varg, jag var själv ut å tittade efter älg flera kvällar....men det berodde på att älgen flytt området och på gandra sidan bergen/kullen en mil bort hade de mer älg än de sett på flera år!
    Sen har vi helt klart en skyldighet att hålla koll på den ekologiska balansen, men döda vargen för att du och jag ska få skjute lite fler älgar är inte "vårt sätt att hålla koll på balansen" det är bara en egoistisk handling för att få skjuta och äta älgen ist. för de djur som faktiskt lever av viltet i skogen.
    Människan vill ha en egen balans i skogen, där vi styr vårt eget uttag av maten. Därför är vargen så hemsk när den tar våra ögonstenar framför nosen på oss...när vi i själva verket har oss själva att skylla då vi "bjuder" vargen på smörgåsbord!
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Om en bilskärm är tillräckligt rostig även under den till synes fina lackytan, så blir hålen när man fösöker svetsa den synliga rosten bara större och större.
      Och ju mer man försöker, ju större problem får man.
      Alltså hjälper bara att byta hela skärmen.

Om ett vatten är i obalans artmässigt enligt det vi människor "tycker", kan man låta det vara ifred några år, så brukar naturen ställa saken tillrätta självt om det inte gått för långt. Börjar man pula med egna idéer om att den arten ska bort tillförmån för den arten och dona och hålla på, så är det bara som med rostiga bilskärmen. Det är lätt att hålet blir större.

Detsamma gäller t.ex vargen.
      Om vargen har ett bra naturligt habitat, så håller den sig naturligt långt ifrån människan. Har vi skjutit bort vargens naturliga föda, så söker den sig självklart till tamdjuren som är lätta att ta.

Allt handlar bara om att se och förstå och använda vanligt sunt förnuft.

Och tycker du att ditt vatten är förstört av mink och gädda eller fans mormor..Fiska någon annanstans så länge till allt återhämtat sig.
      De vatten som betraktades som "förstörda" för några decennier sedan, som t.ex Vojmån, Dammån, Ljungan m.fl ställen för att nämna ett par stycken, lämnades ifred då de var "förstörda" och man inte fick någon fisk där.
      Idag är de bland de grymmaste vatten som finns efter vilan och återhämtningen.

Men det är klart. Väldigt många har inte förmågan att se längre än näsan räcker eller utanför staketet i sin egen lilla värld eller se den stora helheten i världen.

Kommentera

Tror nog att det är ganska svårt att fiska bort gäddan, många put and take vatten rensar ju bort all fisk på kemisk väg men efter ett tag finns dom där änndå, så ska man rensa bort predatorer får man nog viga sitt liv åt det.Men visst sticker det i ögonen när man får en gädda i ett öring vatten,men å andra sida så bjuder ju även en gädda på en riktig dans när man råkar få den på fluga :-).

Kommentera

->Sturgeon
          Gränsen går just efter dina exempel
          Typ när du petar ner frön i långa rader för att slippa ränna skogen runt för att hitta föda.

->P A
          Gott skrivet...men exemplet med minken var väl lite olyckligt då dessa djur inte har något här att göra, och där sådana finns så syns det verkligen att allt inte är som det ska. Visst ordnar sej naturen förr eller senare för att även minken ska få sin plats, men det tråkiga är att våra inhemska djur får lida så mycket på vägen.

Bra diskussion det här, skoj att även andra har liknande åsikter som mej för en gångs skull
          Life suck's, then you die....

Kommentera

Apropå varg och andra predatorer. Läste för några år sedan älgstatistik från värmland län.Ett år. Jägarna tog 20.000 st, bilisterna 1000 st och vargarna 20 st...

Kommentera

:/

Hur vet ni vad som är bäst för gäddan? Ja menar inte att ni har fel med det ni säger eftersom det låter rätt trovärdigt men det betyder inte att det är rätt i alla lägen..
              Sen har ja läst många olika åsikter om att det e bra och dåligt att stor gädda fiskas upp, att tex så kommer mkt mer små gäddor vilket kanske är bra eller dåligt.
              Sen det där med öring och annan laxartad fisk så är ju många ställen som har inplanterad fisk vilket inte har med "naturens gång" att göra, och har ett syfte att tjäna pengar på fisket vilket innebär att en stor tillgång på gädda inte kanske är en bra ide.

Alla vatten håller stora och små gäddor och det kommer alltid vara så oavsett hur mkt vissa försöker utrota den, finns miljoner sjöar där gäddan lever vissa med större och vissa med mindre bestånd men dem finns alltid där, och det kan alldrig ändras av det få människor som fiskar i sverige.
              Tänk om sverige hade 1.3-1.5 miljader människor som i kina då kan man börja snacka om gäddans tillstånd och vad som är bäst och att låta naturen sköta sitt.

Jag själv tänker inte så mkt på sånt här om "vad som e bäst" utan släpper fisken för att jag inte ser nån mening med att döda den och därmed bidrar till ett bättre fiske.

Kommentera

Återutsättning - för eller emot?

Var ute och fiskade i ett hårt belastat vatten och såg två äldre herrar lägga ett långt nät tvärs över ett inlopp. Funderade ett tag över vad jag skulle göra. Hur gör ni?
                Återutsätter ni nätfiskare eller slår ni ihjäl dem och kastar upp dem på land? Hur påverkas ekosystemet om man inte återutsätter nätfiskarna? Har det någonsin varit så att man varit tvungen att stödutsätta nätfiskare? Vad tycker ni om fiske på lek-nätfiskare? Borde man låta dem hållas eller kan man fiska på dem då?

Jag är lite osäker. Det vanliga är ju att man slår ihjäl dem och säljer köttet till minkfarmar; äta det går ju inte. Men det kanske är en förlegad tanke?

Jag skulle aldrig slå ihjäl vare sig gädda eller vitfisk för beståndets skull, men borde jag slå ihjäl nätfiskare?

Kommentera

hehe

klockrent inlägg död åt alla nätfiskare.. JAG SÄGER INGE MER

Kommentera

-> MoSsE
                    Det jag iaf vill ha fram är kort och gott...naturen sköter sej bäst själv, och att allt vi människor gör med den orsakar förr eller senare skada, hur gott vi än tänker.
                    Det enda vi faktiskt lyckas med när vi rotar i naturen....det är att återställa våra misstag till ursprungligt skick, exvis flottledsrestaurering, dammrivningar, våtmarksåterställning o.s.v

Så äre faktiskt, och tänker man på det sättet så behöver man inte grubbla över olika situationer/scenarier om vad som händer ifall vi dräper storgäddor, sätter in små goda pestsmittade kräftor, rotedondödar sjöar för att stoppa in odlade missväxta regnbågar utan fenor o.s.v...sånt går alltid åt helvete.

m.v.h
                    Den jävla naturromantikern
                    Life suck's, then you die....

Kommentera

Om vi ska sluta att hålla djur, inte fiska med nät och släppa tillbaka all fisk vad ska vi äta då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 132 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art