Ursprungligen postat av savbrink
Undermeningen är; varför ska vi människor utplåna sådant som är lite obehagligt och konkurenskraftigt mot oss. Vissa vargar tar den mat som är lättast att fånga. Om vi hägnar in smarriga kottletter så tar en del för sig, jag kan tucka det är rätt att plocka bort en individ som sätter det i system, men för det vill jag inte utplåna hela vargstammen som vissa vill. Visst, en å annan hund stryker med, men det är enligt mig inte mkt värre än den skada all vilt som dör på vägarna lixom de gulliga hundar som blir överkörda, vilka är mångt fler än det fåtal som dödas av vargen. Vi har lixom större ekologiska problem än ett fåtal vargar som käkar vad vi människor serverar den. Sen där vi har mark i Filipstad gnällde de på att vargen var i området och deras marker var tomma på älg, de var helt tomt på varg, jag var själv ut å tittade efter älg flera kvällar....men det berodde på att älgen flytt området och på gandra sidan bergen/kullen en mil bort hade de mer älg än de sett på flera år!
Sen har vi helt klart en skyldighet att hålla koll på den ekologiska balansen, men döda vargen för att du och jag ska få skjute lite fler älgar är inte "vårt sätt att hålla koll på balansen" det är bara en egoistisk handling för att få skjuta och äta älgen ist. för de djur som faktiskt lever av viltet i skogen.
Människan vill ha en egen balans i skogen, där vi styr vårt eget uttag av maten. Därför är vargen så hemsk när den tar våra ögonstenar framför nosen på oss...när vi i själva verket har oss själva att skylla då vi "bjuder" vargen på smörgåsbord!
Kommentera