Levande bete ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Levande bete ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Levande bete ?

Hur fiskar man med levande bete ?
    Jag testade men det gick inte så bra .
    Hur fäster ni fast betet ?
    Mitt bete lossnade och en mås kom störtdykande framför ögonen på mig och snodde fisken .

Under rubriken "Tackel" på http://www.metesidan.se finns det beskrivningar på flera tackel och hur man kan sätta fast betesfisken

Kommentera

Vad jag har förstått så ska man angna på betesfisken i ryggen och sedan i framkant. Så som de visar på tackeltips på metesidan.
      Man får då inte vara försiktig då man agnar för då kan man råka ut för flyende bete å då blir man inte glad!
      Självklart ska man inte misshandla fisken genom att trycka in krokarna rakt i plytet på firren heller. (Vill ju inte få djurens vänner på dig)

Å andra sidan tror jag att den stora feta måsen blev riktigt lycklig då han fick sig ett enkelt skrovmål, du uppför dig ju som en riktig naturvän.

Matar djuren å så, fina grejer.

Lycka till med metet i fortsättnigen!

Kommentera

Tack !
        Denna lilla mört fick jag av en kille som fiskade , som kom med förslag att jag skulle ha levande bete när jag stack ut . Mörten var halvdöd och skadad annars hade jag nog släppt ut den (den reagerade inte när den hamnade i vattnet) . Jag såg på mete sidan att jag fäste fisken för dåligt , gillade det inte , kommer inte köra med levande igen .

En dum fråga …..
        Varför fiskar man med levande bete , när det finns så fina wobbler på marknaden?
        C&R ni fisken som ni fått på detta bete eller används fångsten som matfisk ?

/Cath

Kommentera

Beror på vilken fisk man får på betet, men oftast C&R.
          Jag brukar personligen ,om man bortser från mete med fisk som bete, använda betesnålar och trä en eller två tafsar(beroende på fiskens storlek) genom fisken från munnen och bakåt. sen fästa trekrokar i tafsarnas beteslås. Detta gör att man får nått som liknar en wobbler. Detta kan man nyttja som en vanlig wobbler istort sett och brukar vara väldigt uppskattat av rovfisk.
          Absolut bästa brukar vara med löj för abborre, genererar oftast riktigt fin abborre.
          Skitfiske på er!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 119 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen