Ögla ihop tafs och lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ögla ihop tafs och lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ögla ihop tafs och lina?

Hallå!

Satt och funderade lite om det skulle gå att ögla ihop tafsen med linan vid jearkfisket, typ som gäddflugfiskarna gör när dom öglar ihop tafsen och linan vid användning av tubfluga. Frågan är om det skulle hålla för jearkfisket, vad säger ni, någon som testat eller kanske kör så hela tiden?

Jag har testat en del till softbaits där kroköglorna ibland krånglar med beteshakarna. Det fungerar om du kör med mjukt tafsmaterial som klarar knutar bra. Men öglorna blir stora när betet ska kunna träs igenom.

Till jb är jag tillbaka på bra beteshakar och knytbar titan.

I linänden är det lekande eller allbright knuten som gäller för min del numera. Jb behöver egentligen inget lekande med det är bra om man vill kunna knyta om linan utan att korta tafsen.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tror att du missuppfattade detdär :-P
      Tänkte att man gör en ögla på slutet på linan, sen trär man genom öglan genom hålet på lekandet på tafsen och sedan drar igenom tafsen genom öglan på linan och drar åt. Känns som att det borde funka?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	548,2 KB
ID:	1772739Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	548,2 KB
ID:	1772739

Kommentera

Big game fiskare använder ofta långa monotafsar som kan vevas upp på rullen utan bulkiga knutar. Använder öglor såsom du beskriver fast utan lekande. Googla "wind on leader" så får du se. Om man ska göra efter konstens alla regler så använder man ihålig huvudlina där man splitsar en ögla i änden. Monotafsen trär man in i ihålig flätlina som också förses med splitsad ögla. Flätlinan klämmer åt runt monolinan mer och mer ju högre belastning den får.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Anledningen till att jag undrar är för att jag har skaffat tvådelat söp, och om jag ska dela spöt vid transport i spöpåsen så måste jag ta bort tafsen. tänkte om det fanns ett enklare sätt än att knyta varje gång

Kommentera

Det låter som en kort wind-on är rätt väg i så fall. Med en sådan kan man ha hur långa tafsar som helst i stort sett eftersom skarven lätt passerar genom öglorna.

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Wiberg91 Visa inlägg
                Tror att du missuppfattade detdär :-P
                Tänkte att man gör en ögla på slutet på linan, sen trär man genom öglan genom hålet på lekandet på tafsen och sedan drar igenom tafsen genom öglan på linan och drar åt. Känns som att det borde funka?
                Har du en knytbar tafs funkar det. Men du kan göra samma sak med en titantafs knuten till linan med en albright och ett staylock beteslås i änden. Brar lirka ut beteslåset ur knuten och veva upp tafsen på rullen, ta det lite försiktigt genom ringarna bara.

När du ska fiska igen så trär du tillbaka linan genom öglorna och trär ett staylock beteslås genom knuten.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 127 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen