Våga vägra fluga... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Våga vägra fluga...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Våga vägra fluga...

I O M att Sturgeon nu så fint :-) föregått med gott exempel så tänkte jag starta en till lista. Ett litet upprop mot OMOTIVERAT medvetet flugfiske efter arter som inte "ska" tas på fluga. Jag har läge grynnat på varför man inte får fiska med mask efter bäcköring enligt vissa...det fukar ju skitbra...
    (visst kan jag hantera i a f tillräckligt för mina behov ett flugspö)
    I arterna jag tänkte mig på listan finns b l a : Sej (monster-sejen från förr på sjunklina var ju kul (Push-Up var det eller?) men...) torsk, ål, sutare, brax, karp, gös o dyl. Jag fattar att sik, harr, "ädelfisk" o gädda (ibland är det effektivast på dessa arter. Ibland.) lämpar sig för denna metod men ärligt talat...nu ska jag gå och jerka lite brax...jag vet att det funkar (har fått flera) men det känns lite...sådar. Är det "fajten" man vill åt så är det ju bara att tjacka ett 10 fots spagettispö & 0,20 nylon, som man kör på småfiskmetet, det blir en jäkla fajt men det går att ta stor fisk på det..bara att ev C&R blir ju lidande.
    Nyckelord: Självdistans / glädje :-) (det finns synonymordbok i "word" i datorn om någon behöver det)

ARTLISTA: förslag?

VÄGRINGS LISTA:
    1. Pålacken
    Senast ändrad av Pålacken; 2005-08-09, 14:57.
    DE È LUNGT; DE È BA Å HÅLLA SPÄNT...

Jag är på

ARTLISTA:
    Tretömmad skärlånga

VÄGRINGSLISTA:
    1. Pålacken
    2. Foppa
    Senast ändrad av Foppa; 2005-08-09, 15:01.

Kommentera

Tycker inte heller gädda ska tas på fluga. Det bara passar inte!
      Att någon vill svinga sitt harmonispö i odlingsbassängen eller efter sik, harr och dyl. får man väll acceptera. Men det är jäkligt krångligt, utrymmeskrävande och bara för naturfånar och laxfiskare i övrigt.

VÄGRINGSLISTA:
      1. Pålacken
      2. Foppa
      3. Borrul

Kommentera

vägra flyga

Jag e också med ingen fjuttfiske för mig
        Titta gärna in på min fiskeblogg
        www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

.... kan tyvär inte hålla med tycker gädda e grymmt kul på fluga , är riktigt najs när gäddan är sådär mysigt köldstel
          Senast ändrad av bäckarn; 2005-08-09, 20:56.
          Lars Ström tog en tur med sin nya elbil. Plötsligt fick han sladd, tappade kontakten och slog en volt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk kungen
            Jag e också med ingen fjuttfiske för mig
            Skriv in dig då?

Kommentera

Fluglallare.

Jag är nog med på fluglarvet. Är lite för mycket fjanterier med flugfiske. Dom skall ju alltid vara bäst naturmänniskor. Och tolka naturen rätt i alla lägen. Och då menar jag renodlade flugnissar. Inte dom som är allround i sitt fiske.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                Jag är nog med på fluglarvet. Är lite för mycket fjanterier med flugfiske. Dom skall ju alltid vara bäst naturmänniskor. Och tolka naturen rätt i alla lägen. Och då menar jag renodlade flugnissar. Inte dom som är allround i sitt fiske.
                Ja. De tror de kan någonting, lever på kottar och barr, tror de är ett med naturen,
                "Hmm, nu har vi en nord- sydvästlig vind anländande från gläntan där borta, det borde vara bra för det filosofiska underbara flugsvingandet, men eftersom att trädet där borta bryter vinden i två delar, vilket leder till att den börjar rotera och kommer att föras närmare den där grundtoppen, kommer leda till att det blir en underström som för björklöven över branten där även om granbarren ligger kvar, eftersom att de inte tar upp vind någotsånär lika bra, och detta gör att den blåprickiga rödrandiga storfläckiga bredvingade nattsländan tar skydd med hjälp av dessa björklöv. Detta borde föra bäckrodingen till just detta ställen av lukten, men det göra det inte pga. det stora djupet som uppenbarar sig framför dem, alla superba flugfiskare vet ju att bäckrödingen hatar djup vid dessa förhållanden, vilket medverkar till att den avviker och istället intresserar sig för den grönrandiga jättefluffiga stenhårda nattfjärilen som håller sig till granbarren. Jag som är så jättejättebra, kommer av den enkla anledningen jag kommit fram till igenom mitt otroliga snille, smidigt lägga ut en fluga bunden av naturmaterial som lin, bommul och tagel, föreställande den grönrandiga jättefluffiga stenhårda nattfjärilens kusin Aeroudtypthus Confermiatus Fuldaeriames Contrae ungefär tre decimeter fem centimeter och sjumillimeter framför det där gröngula granbarret."

Skriv in dig förresten, har vi fler på papper har vi större chans att knäcka deras psyke!
                Senast ändrad av Syn; 2005-08-09, 21:29.

Kommentera

Så klockrent Borrul!
                  Chicka Chicka Fresh!!!

Kommentera

Flugfiske är jäkligt kul emellanåt..Man kan ta de flesta arter på fluga. Sarv t.ex är riktigt kul att köra efter och dessutom knepiga att kroka på torrt även fast det är en "ääääädelfiiisk". Om man studerar de gamla hjältarna Lidman, Färnström, Smedman, Öste m.fl, så vet man att allt man behöver är ett par enkla mönster samt gedigen kunskap i att hitta fisken och presentera rätt, så får man dom.
                    För tjugotalet år sedan jobbade jag tillsammans med en kille som "baaara fiskade fluga" och "baaara fiskade på riktiga platser typ Eeeemååån och Mööörruuummm"..Den stackarn. Han hade ju missat hela grejjen utan att fatta det själv..
                    Folket som gräver i fiskmagar och vid strandkanten binder exakta kopior på "dagens enda mönster som kan funka eftersom det är resterna efter de insekterna som fisken har i magen" kan få hålla på bäst dom vill..Och vill dom ha de häftigaste vadarna och de dyraste spöna, linorna och rullarna och bara fiska i det och det vattnet, så får dom det om det gör dom lyckliga. Men dom har som sagt missat hela poängen. I varje fall i mina ögon.
                    Fiskekunskap och fiskelycka ligger inte i prylar eller fanatism eller näsan i vädret attityd mot andra fiskemetoder. Utan i glädjen och upplevelsen av att kunna få möjligheten att vara ute i naturen och fiska. Om det sedan är spinnfiske, flugfiske, mete med egentäljt spö av en gren och bullflöte och deg eller vad det nu är, spelar ingen roll..
                    Galenskap finns i allt och visar sig på alla möjliga sätt och vis..Men essensen är i slutändan ändå bara att fiske är en rekreation och en kul hobby, eller ett sätt att skaffa mat. Vad man sedan gör av det hela är upp till var och en.
                    Näsan i vädret, skygglappar, ren dumhet och inskränkthet går dock bort i alla lägen..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 233 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art