Fatso Crank - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fatso Crank

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fatso Crank

Jag brukar sommartrolla gädda och får en hel del fisk, fast det är sällan de riktigt stora hugger.. Det går bättre och bättre. Man lär sig hitta små sträckor som är heta. Absolut störst lycka har jag haft med Super Shad Rap och åkt kring 4-6 meter så draget ibland tar i botten. Nu har jag tänkt inhandla lite vobblers som går ännu djupare och hålla kanter kring 8-10. Bl a köpte jag två vobblers som heter SALMO Pike 16 S och som ska leta sig ner till 8 meter vid trolling, de verkar lovande. Dessutom köpte jag en FATSO CRANK men såg till min besvikelse på tillverkarens hemsida att den bara drar sig ner till 1 meter vid trolling. Fast den är ju ganska fet och borde kunna locka till sig på avstånd. Finns någon användning för den vobblern under sommartrollingen?

Jag passade på att fylla på mitt Super Shad Rap-förråd också, tack vare dom har jag inte haft ett bompass så länge jag kan minnas. Häromdagen blev det 11 gäddor med en topp på 8,5kg på en och samma Super Shad... En till fråga: Jag har fått mycket gädda (och gös) på Rapala Magnum (största modellen 18cm) med plastsked. Nu har jag köpt några med stålsked som känns tyngre. Den med plastsked går på ungefär samma djup som Super Shad Rap (något djupare kanske) men hur är det med stålskedsvarianten? Det "känns" som om den borde gå djupare? Hoppas på 6-8 meter i alla fall.

(Åker vanligtvis med 20-40 meter lina ute)

Timo
    Senast ändrad av timo; 2005-08-08, 16:06.

Kvällar och tidig morgon kan gäddorna jaga grunt som fasen även över stora djup, testa den på kvällen med andra ord.

Kommentera

Ursprungligen postat av timo
      Jag brukar sommartrolla gädda och får en hel del fisk, fast det är sällan de riktigt stora hugger.. Det går bättre och bättre. Man lär sig hitta små sträckor som är heta. Absolut störst lycka har jag haft med Super Shad Rap och åkt kring 4-6 meter så draget ibland tar i botten. Nu har jag tänkt inhandla lite vobblers som går ännu djupare och hålla kanter kring 8-10. Bl a köpte jag två vobblers som heter SALMO Pike 16 S och som ska leta sig ner till 8 meter vid trolling, de verkar lovande. Dessutom köpte jag en FATSO CRANK men såg till min besvikelse på tillverkarens hemsida att den bara drar sig ner till 1 meter vid trolling. Fast den är ju ganska fet och borde kunna locka till sig på avstånd. Finns någon användning för den vobblern under sommartrollingen?

Jag passade på att fylla på mitt Super Shad Rap-förråd också, tack vare dom har jag inte haft ett bompass så länge jag kan minnas. Häromdagen blev det 11 gäddor med en topp på 8,5kg på en och samma Super Shad... En till fråga: Jag har fått mycket gädda (och gös) på Rapala Magnum (största modellen 18cm) med plastsked. Nu har jag köpt några med stålsked som känns tyngre. Den med plastsked går på ungefär samma djup som Super Shad Rap (något djupare kanske) men hur är det med stålskedsvarianten? Det "känns" som om den borde gå djupare? Hoppas på 6-8 meter i alla fall.

(Åker vanligtvis med 20-40 meter lina ute)

Timo

Har du hört talas om bly och gummiband?

Det är ett utmärkt sätt att få ner beten djupare under trolling. Super Shad Rap;en fiskar väl inte djupare än 2-3m ? Att Magnumen kommer ner på 8m utan bly tror jag inte du ens kan hoppas på tyvärr...
      sigpic

Kommentera

Imorrn ska jag ut kl 5, så vi får se då om dom tar vid ytan eller botten... Har inte monterat spöhållarna på nya båten, så får räcka med två spön... Nordlig vind, spöregn och kallt. Sjön är stor med extremt många branter ner mot 20,30 ibland 40 meter.

Kommentera

KG? har haft flyt med vanliga Fatson, bl.a hans pb på 13å9 förra året. Varför sätta sked på ett så bra trolling wobbler?
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
            KG? har haft flyt med vanliga Fatson, bl.a hans pb på 13å9 förra året. Varför sätta sked på ett så bra trolling wobbler?
            Om jag inte har helt fel går den med sked betydligt grundare.

Kommentera

Just det och det är det som är "problemet".
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                Tror också att den utan sked är bättre trollingbete...

Vi har haft ett jäkla fiske på Salmo Fatso och Warrior. Prova kör en Fatso på 1,5-10 m släplängd med utlösaren i rigglodet och en stackad Warrior ovanför. Även Westins jätte på extremt kort lina bakom lodet har gett bra, både gös och gädda. Ett irritationsmoment(!) med Westinaren har varit att smågös på knappa kilot gillar den skarpt, men det skall till att vara väldigt uppmärksam för att upptäcka att man har en sån hängandes på...

Kommentera

Fatso Crank Fatso osv..

Fatso cranken är bäst på sommarnatten/grynnkanten. Fatso Flytande är trolitvis en av de bästa trolling/jerk wobblerna som finns. Med hjälp av en gummisnodd på linan och sänken kan du få ner den mycket djupt och köra olika hastigheter, den skär inte åt sidan och varken går upp eller ned efter sänket, så du kan lungt låta säket studas i botten utan att fatson fasnar. Fatso sjunkande är grym på lite större djup. Shad rap är crap. testa Skinnern till gäddan... eller någon sån dära dyr jerkbait med sked på...
                  DE È LUNGT; DE È BA Å HÅLLA SPÄNT...

Kommentera

Brorsan och jag gick upp kl halv fem. Vi landade 17 gäddor och 1 borre. Vi fiskar normalt sett i en stor sjö men tänkte att vi skulle prova en annan som ligger intill också - det går en väldigt kort och grund kanal mellan sjöarna. Medeldjupet i kanalen är uppskattningsvis 1 meter och klockan var väl runt sex då vi åkte igenom. Jag hade Fatso Crank:en på släp och en 9 kilos-gädda knep direkt (110cm)..Brorsan fixade sitt pb också med en gädda på 7,5kg - den föll för en Super Shap Rap fiskad över 6 meters djup. En sak till: sista grundet innan vi skulle iland fick jag en gädda på 3,8kg (Super Shad) som jag faktiskt trodde var en tioplussare. Satan vad gäddorna kämpade idag. Hösten är här!

Fatsot gick också utmärkt att blya..Körde 200g ca 1,5 meter framför i gummiband och fastnade aldrig i botten.

En fråga till: Hur djupgående är Cranken utan sked?

Timo
                    Senast ändrad av timo; 2005-08-09, 15:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art