Krokstorlek till regnbåge? Matnyttiga tips till gödgrisarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokstorlek till regnbåge? Matnyttiga tips till gödgrisarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokstorlek till regnbåge? Matnyttiga tips till gödgrisarna?

Ska för första gången utverka ett dagsfiske pelletspung.(regnbåge)
    Må den man med störst hög gödgris vinna!

Vilken krokstorlek bör jag använda mig av om jag metar med mask eller powerbait? Jag behärskar inte krokstorleken i nummer typ 1, 2, 1/2 osv så jag vill ha ett möjligt svar i typ centimeter eller bild.

Sedan kanske det finns några matnyttiga tips för tjockbågarna? Det skall bli soligt/växlande och det är sommar så det kanske inte är ideala förhållanden.
    Kommer köra flöte och bottenmete..

Håll bara med om att mitt uttryck, pelletspung, för övermatad sönderodlad regnbåge var det bästa någon kommit på.

Om du ska fika regnbåge spelar kroken inte så stor roll. Det viktigaste är att den är böjd, men en rak kan fungera det också.

Använd gärna bete, men inte heller det är nödvändigt.

Nej åkejdå, lite mer seriöst. Bara kroken passar bra till betet finkar det ju, och regnbågen är ju inte värst petig.

Är det varmt i vattnet (vilket jag antar att det är i början av augusti) så bottenmeta med powerbait på det djupaste möjliga stället i sjön, där är det antagligen kallast. Se till att powerbaitkulan flyter innan du kastar ut, lätt att kolla vid strandkanten.

Och för din egen skull, lär dig krokstorlekarna. Eller det är ju egentligen inget att lära sig? Säger någon att en storlek fyra passar perfekt till en skalad räka, så köp dig ett paket kamasaankrokar i storlek fyra och använd dem helt enkelt? det står ju liksom på paketet hur stora de är

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
      Om du ska fika regnbåge spelar kroken inte så stor roll. Det viktigaste är att den är böjd, men en rak kan fungera det också.

Använd gärna bete, men inte heller det är nödvändigt.

Nej åkejdå, lite mer seriöst. Bara kroken passar bra till betet finkar det ju, och regnbågen är ju inte värst petig.

Är det varmt i vattnet (vilket jag antar att det är i början av augusti) så bottenmeta med powerbait på det djupaste möjliga stället i sjön, där är det antagligen kallast. Se till att powerbaitkulan flyter innan du kastar ut, lätt att kolla vid strandkanten.

Och för din egen skull, lär dig krokstorlekarna. Eller det är ju egentligen inget att lära sig? Säger någon att en storlek fyra passar perfekt till en skalad räka, så köp dig ett paket kamasaankrokar i storlek fyra och använd dem helt enkelt? det står ju liksom på paketet hur stora de är
      Egentligen behövs nog inget bete, möjligen ett hästpellet men mer behöver man nog inte slösa på broilerbågar.

Nåja, ja, jag tänkte bottenmeta med powerbait på djupet men kommer även köra en flötmetad mask/powerbait kombination samt ett maskbottenmete och en kastkula med fluga på. Tur att man kan lägga upp en stretegi med hjälp av djupkartan.

Nåja, jag har en helvetes jäkla massa krokar liggande och jag kan som sagt inte storlekarna på handen...

Men är det "småkrok" som gäller då, som till typ abborrmete? Eftersom att betet är ungefär lika. Kör väll på det.

Kommentera

storlekarna är ju att 16 är skitsmå, typ till löja och sånt
        typ regnbågsmete brukar jag köra typ storlek 6..

Kommentera

Och typ hur långa är dom i centimeter?

Kommentera

vet ja faktiskt inte..men typ 3 cm.. men det skiljer inte så mycket mellan typ 6-8..men åk in till en fiskeaffär och kolla där... man brukar ju inte direkt veta hur stor en krok är cm viss

Kommentera

Nä det förstås. Aja, inte har det någon större betydelsa.

Kommentera

Storleken på en krok anger inte hur "lång" den är i utan hur stor den är i krokgapet (om jag inte minns fel).

Så med andra ord kan du köpa en krok i storlek 10 som är längre än en krok i storlek 8.

Krokstorleken väljer du efter betet, den ska hålla betet men ändå kunna kroka fisken så funderar på hur stora powerbaitbollar du ska fiska med o leta upp en krok som verkar lagom till dem o sen ska du nog se att det funkar.

En krok med långt skaft men med litet krokgap och en stor powerbaitboll kan göra att du inte kan kroka fisken eftersom betet kommer i vägen för krokspetsen.
                Tight lines.
                /Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av greyscale
                  En krok med långt skaft men med litet krokgap och en stor powerbaitboll kan göra att du inte kan kroka fisken eftersom betet kommer i vägen för krokspetsen.
                  Precis! Kör med Kamasan B983 strl. 6 eller nån annan krok med stort krokgap.

Kommentera

Hehe, ok, alla jag har sett har iaf varit längre ju större krokgap de haft.. men det är ju bara att välja efter hur stora agnen blir.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 050 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art