Återfångst av gädda- Gäddan som gärna äter mört på tisdagar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återfångst av gädda- Gäddan som gärna äter mört på tisdagar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återfångst av gädda- Gäddan som gärna äter mört på tisdagar

Gjorde min isemetespremiär tisdag 11/2, d.v.s. för en vecka sedan. Efter första och enda fället, på en död mört som placerats 2m under isen över 6m djup så kunde en gädda på 91cm och 5,63kg fotograferas klockan 14:02.

Idag var jag återigen tvungen att stilla fiskeabstinensen lite grann i väntan på våren så jag gav mig ut och denna gång kom fället klockan 13:32 på en mört som placerats endast någon cm över botten på 2m djup.
    Gäddan vägdes till 5,7kg och mätte 91cm, en snabb bild och release för att springa till nästa spö som fällt.
    Bilden blev inte alls bra som jag tänkt mig eftersom kameran "föll" medans den tog bilden så att komma fram till en spottad mört var inte alls lika kul.
    Då är frågan, visst är det samma?? jag tycker då att allt ser likadant ut, kan tilläggas att hålen var ca 30m ifrån varandra.

Click image for larger version

Name:	lika som bär va, bevis.jpg
Views:	1
Size:	162,4 KB
ID:	1826519
    Senast ändrad av Cookie o0; 2014-02-18, 16:54.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Ser ut att vara samma fisk på dina bilder och det är inte så ovanligt med återfångst av gädda. Vet inte hur det är med andra arter men just gäddan sägs vara hyfsat stationär när den blir lite större och är ju också ganska enkel att identifiera mha sitt unika mönster.
    Vi har själva flera exempel på detta här hemma i sjön. Bl.a samma fisk på ismete inom 40 minuter på c:a 30 meters avstånd och själv har jag tagit samma gädda 4 ggr på mete sedan i maj förra året inom en radie på c:a 25 meter från bryggan.
    (skall se om jag hittar bilderna på dessa återfångster)

Skonsam hantering av fisken och C&R funkar mao bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
      Ser ut att vara samma fisk på dina bilder och det är inte så ovanligt med återfångst av gädda. Vet inte hur det är med andra arter men just gäddan sägs vara hyfsat stationär när den blir lite större och är ju också ganska enkel att identifiera mha sitt unika mönster.
      Vi har själva flera exempel på detta här hemma i sjön. Bl.a samma fisk på ismete inom 40 minuter på c:a 30 meters avstånd och själv har jag tagit samma gädda 4 ggr på mete sedan i maj förra året inom en radie på c:a 25 meter från bryggan.
      (skall se om jag hittar bilderna på dessa återfångster)

Skonsam hantering av fisken och C&R funkar mao bra.
      Haha ganska intressant med gäddor som tas upp med jämna mellanrum, hittat någon bild?
      KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
      Gös: 77cm 4,56kg
      Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
      Öring: 500g+
      Röding: 1,03kg 46cm
      Regnbåge: 2.5kg 53cm
      Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Japp, hittade bilderna på båda kompisarna...

Click image for larger version

Name:	Samma-2.jpg
Size:	11,6 KB
ID:	1771872Click image for larger version

Name:	samma-4.jpg
Size:	152,7 KB
ID:	1771873

Kommentera

För två veckor sedan tog vi samma gädda två gånger inom loppet av någon timme. Högg först i ett hål till vänster om oss och sedan simmade den rakt under "basecamp" och tog på spöet som var närmast till höger, ett avstånd på kanske 60m. Gäddan vägde 7,5.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Har varit med om 3 återfångster i år (som jag vet om) och då är det inte jag som fått fiskarna två gånger. Jag börjar med första gäddan. I september 2013 fick jag en gädda som vägde 11,2 kg. Det blev lite kallabalik när gäddan var i båten då den hade en gäddsax i överkäken som fastnade i håvnätet. ca 15 minuter senare var den lös och då snabbvägde vi den och medans kompisen tog fram kameran så la jag ner gäddan i vattnet för att låta den få lite syre men helt plötsligt sticker den så jag hann aldrig fota, mäta eller ta bort gäddsaxen. Ca 2-3 veckor senare lägger en kompis upp en bild på en stor gädda och i texten nämner han "- .. och gäddan är en gäddsax fattigare." så jag skrev till honom och frågade om gäddan. Det visar sig då att det är den gäddan jag fått nån vecka tidigare. Gäddan vägde nu 12,4 och jag fick veta hur lång den var
            Andra gången var då jag fiskade i en annan sjö och fick en gädda på 9,6 kg. Nån vecka senare lägger en kompis upp en gädda på 9,8 kg och eftersom gäddan såg lite ut som min och att jag vet att fångstmannen brukar fiska i den sjön så började jag jämföra mönster och det visar sig vara samma gädda.
            25e Oktober får jag mitt nuvarande pb på 13,5 kg (119cm). När jag senare är inne på en killes fiskealbum på facebook ser jag en gädda som är tagen i samma trakter som min, ser likadan ut som min och är lika lång så börjar jag jämföra mönster även denna gång och match! Samma gädda! Den var då tagen i juni samma år och vägde trots årstiden ett hekto mer!
            Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
            ......_____//____?____\______
            ----o------C & R-POLICE----@)
            -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg