Abborrmetet går inte bra - Hur göra med vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrmetet går inte bra - Hur göra med vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborrmetet går inte bra - Hur göra med vad?

    Har ett nytt vatten jag har fiskat lite i, har kört lite toppknutet, bottenmete, men de över hektot (!) har inte viljat visa sig?
    Har ni något tips för att få mycket och helst lite gokänd matfisk?

    Har en ide, tänkte tackla ett 10-30g spö med flötmete och agna med mörtstjärt, men hur ska jag tackla då?

  • #2
    Mörtstjärt? använd hela mörten, levande istället. löja är ännu bättre.

    Tacklet är ju precis som det du använder på toppknutet, men vill du fiska djupare bör du använda ett glidande flöte.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Foppa
      Mörtstjärt? använd hela mörten, levande istället. löja är ännu bättre.

      Tacklet är ju precis som det du använder på toppknutet, men vill du fiska djupare bör du använda ett glidande flöte.
      Hmm.. ok. Får köra glidande! Sedan är jag inte så bra på att kasta med meter lina utanför toppöglan..

      Men eftersom att det kanske bara finns skitborre kanske det är lite overkill att dra på hel mört direkt?

      Idag bottenmetade jag med mörtrygg helt utan resultat.. med och utan frigolit som pop-up... inte ett hugg.
      Andra dagar har jag fått väldigt mycket på mask men bara småskit med en topp på 3.6 hg.. bottenmete.

      Abborrfisket går bara skit helt enkelt.. de gånger jag fått fisk har jag bara låtit masken ligga på bottnen med en krok genom buken.
      Senast ändrad av Syn; 2005-07-29, 20:10.

      Kommentera


      • #4
        Det är betydligt bättre med levande bete, enligt alla mina erfarenheter. Abborrar är ofta väldigt glupska, en mört på ett hekto är inga problem för en abborre på 3-4hg.
        Är du trött på pluttborrarna så på med ett större, levande bete.
        Har svårt att tänka mig att det bara finns "skitborre"

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Borrul
          Hmm.. ok. Får köra glidande! Sedan är jag inte så bra på att kasta med meter lina utanför toppöglan..

          Men eftersom att det kanske bara finns skitborre kanske det är lite overkill att dra på hel mört direkt?

          Idag bottenmetade jag med mörtrygg helt utan resultat.. med och utan frigolit som pop-up... inte ett hugg.
          Andra dagar har jag fått väldigt mycket på mask men bara småskit med en topp på 3.6 hg.. bottenmete.

          Abborrfisket går bara skit helt enkelt.. de gånger jag fått fisk har jag bara låtit masken ligga på bottnen med en krok genom buken.
          1. Du skriver ; "Hur slipper jag de små och får de stora?"
          2. Du skriver "Skall jag verkligen köra stort bete, det finns ju endå bara små?"

          Tycker inte du att det motsäger sig lite?

          Om du vill ha stor abborre är chansen större om du gör som Foppa tipsar, kör med en levande mört eller löja(eller annan fisk i samma stoleksklass). Var inte nervös, en 3hg tar en löja hur nekelt som helst, har fått abborre på löja som varit lika långa som dom själva nästan, abborren tar större bete än du tror, jag lovar.

          Att sedan testa lite nya platser är nog inte heller fel, kan mycket möjligt vara så att det platsen du fiskar på inte håller någon större abborre.
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Foppa
            Det är betydligt bättre med levande bete, enligt alla mina erfarenheter. Abborrar är ofta väldigt glupska, en mört på ett hekto är inga problem för en abborre på 3-4hg.
            Är du trött på pluttborrarna så på med ett större, levande bete.
            Har svårt att tänka mig att det bara finns "skitborre"
            Jamen,men,men,men inte ett hugg idag ju på "stort" bete.. Sedan har jag inte tillgång till levande fisk.. Skit också!
            Om abborrar är så glupska borde jag väll få fler hugg?

            Hur lång typ är en enhektosfisk? 10cm?

            Kommentera


            • #7
              Flode, detta ställe är så nära så jag vill verkligen kunna fiska borre där!

              Jag säger inte att jag vill ha kilosfisk, bara att jag vill komma över gränsen på ett hekto... Löja kan jag absolut inte få tag på levande, möjligtvis mört, men, men, men, men, men...

              Detta är ett ganska trögt ställe, vart ska jag söka borren när jag inte finner den med den kunskap jag har? :O
              Senast ändrad av Syn; 2005-07-29, 20:31.

              Kommentera


              • #8
                Borrul, generellt är det betydligt större chans till fetborre med levande bete. Kör den fisk som är vanligast i sjön. I insjöar är småmört bra. De tar även större, men små typ 10 cm är säkrast. Om du inte har båt, meta upp dem med nätta grejor, mäska fram dem genom att kasta ut småbitar av en enkel deg vetemjöl/vatten ev. med socker/sirapstillsats. Täck bara krokspetsen/hullingen med deg.I regel lätt att ta betesfisk..

                Kommentera


                • #9
                  Flötmeta både mörten och borren, viktigt är att inte använda stora flöten..utan bara precis så att det bär betet. Vad det gäller mörtens tackling, går det att köra med avpassad krok i ryggen eller i munnen..

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, jag kan nog trots allt få fram levande småmört även om det tar en stund.
                    Men som sagt, det är inte fetborre jag är ute efter, är nöjd om jag får fisk över 2hg. Om jag ska fiska storabborre(över ett kilo) drar jag väll på helmört...

                    Tror som sagt inte att 2hektosfisken tar ett bete på 10 cm... Är inte mörtstjärt ett alternativ då?

                    Men vilket sätt ska jag fiska på då? Ska jag ta 10-30g spöet laddat med amb.rulle eller ulspöt?

                    Måste jag fiska längs bottnen för att få någe borre?

                    Kanske jag ska testa att trä på ett ej glidande flöte på ulspöt och agna ca 30cm under vattenytan? Eller är det inget att tänka på när jag fiskar borre?

                    TipsTipsTips?

                    ---


                    Jag har bara stora flöten i stort sett... feta buldokastkulor med 30grams lyft..

                    Kan ju testa ett toppknuteflöte-rödvitfrigolit iofs...

                    Eller har nog några lättare flöten på kanske 15-20g om jag tänker efter..

                    ---

                    Jäklar vad tankspridd jag är.. och desperat!

                    En hel dag utan utdelning sänker mitt humör, måste har en stenstäker teknik när jag drar ut imorrn!
                    Senast ändrad av Syn; 2005-07-29, 20:56.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 887 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 182 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    949 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 662 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X