Abborrmetet går inte bra - Hur göra med vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrmetet går inte bra - Hur göra med vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Men kom ihåg att du måsta ha så små krokar/sänke/flöten till betesfisken att du lätt drar fisk under 10 cm...

    Kommentera


    • #12
      Så om du nu vill ha ett trevligt abborrmete nästgårds, får du allt ordna så du kan få det. Börja med att skaffa dig det du behöver. Beteshink med perforerat lock och en lämplig akvariehåv. Mina beteshinkar har innehållit bagerifyllning.

      Nu har du tillgång till en sjö, vilken håller tvärrandig betesfisk. Troligen har några abborrar tagit sig förbi tusenbrödraspärren och lever gott på sina småsyskons död. Det är dessa kanibaler du vill åt.

      Mask har redan visat sig ge småfisk. Småfisk är ofta detsamma som betesfisk. Mört, löja tex men även små abborrar ingår också i de störres diet. Finns ingen annan art att predera på blir det den egna avkomman som får stå för huvudingrediensen i storabborrarnas husmanskost.

      Frågan är om det finns blanka fiskar också. Meta och se vad du får. De lämpliga fiskarna stoppar du i din medhavda hink med lock! När du fått så många du behöver kan du koncentrera dig på de stora abborrarna men jag förutsätter att den första betesfisken redan simmar där ute i sjön med ditt tackel i ryggen.

      Tror du det finns gädda i sjön kan faktiskt en gäddtafs fylla en funktion. Abborrarna bryr sig ändå inte i en smidig tafs, om de är hungriga. Det säger min lilla erfarenhet.

      Svårigheten i fisket ligger i att faktiskt tro att det är så lätt som det faktiskt kan vara.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av BeBest
        Så om du nu vill ha ett trevligt abborrmete nästgårds, får du allt ordna så du kan få det. Börja med att skaffa dig det du behöver. Beteshink med perforerat lock och en lämplig akvariehåv. Mina beteshinkar har innehållit bagerifyllning.

        Nu har du tillgång till en sjö, vilken håller tvärrandig betesfisk. Troligen har några abborrar tagit sig förbi tusenbrödraspärren och lever gott på sina småsyskons död. Det är dessa kanibaler du vill åt.

        Mask har redan visat sig ge småfisk. Småfisk är ofta detsamma som betesfisk. Mört, löja tex men även små abborrar ingår också i de störres diet. Finns ingen annan art att predera på blir det den egna avkomman som får stå för huvudingrediensen i storabborrarnas husmanskost.

        Frågan är om det finns blanka fiskar också. Meta och se vad du får. De lämpliga fiskarna stoppar du i din medhavda hink med lock! När du fått så många du behöver kan du koncentrera dig på de stora abborrarna men jag förutsätter att den första betesfisken redan simmar där ute i sjön med ditt tackel i ryggen.

        Tror du det finns gädda i sjön kan faktiskt en gäddtafs fylla en funktion. Abborrarna bryr sig ändå inte i en smidig tafs, om de är hungriga. Det säger min lilla erfarenhet.

        Svårigheten i fisket ligger i att faktiskt tro att det är så lätt som det faktiskt kan vara.
        Yay, Bebest!
        Visst finns det mört i sjön, fick upp ett femtiotal några dagar sedan, det kryllar av småmört och finns i alla storlekar upp till iaf 20 cm..

        Gädda finns det med, fick ett hejdundrans gäddhugg när jag metade mört med bröd, den tog antagligen på en mört som tagit brödet... Skulle slagit mitt pb med hästlängder om jag fick upp den.. nåja..

        Så att alla har det klart för sig, , jag kan få tag i betesfisk, har tex. död mört i frysen til gäddmete, och levande kan jag väll meta upp.........


        OK, då, jag ger mig, jag tar upp min levande betesfisk och satsar på större borre!


        --------------------Nu ska jag ta nya tag-----------------


        1.

        Jag metar upp lite mört, det är nog ingen konst att få småmört, jag kan mäska med tex. hamburgerbröd som förut, så har jag ett 20tal vid mig direkt.
        Gör väll såndära deg grej med vetemjöl och vatten för att ta dem. Småkrok får jag satsa på. Jag kommer att använda mitt ulspö att typ pimpla med. Detta problemet är löst. Men hur stor betesfisk ska jag använda? Högst 10cm kanske?


        2.

        Nu behöver jag utrustning. Jag antar att mitt spö med en kastvikt på 3-15g inte kan tjänstgöra mig längre. Har ett passande med somsagt en kastvikt på 10- 30 gram. Kan det funka? Rullen får väll bli vadsomhelst, kanske en lätt multirulle.


        3.

        Tacklet, detta är väll ganska simpelt, men hur ska jag köra? Bottenmete eller flötemete tacklat hur?
        Om flöte, vilket sorts flöte?


        4.

        Vart? Nu ska jag bedriva fisket på morgonen och kvällen, men vilka ställen ska jag leta efter? Går borren jag fiskar djupt och långt ut? Vilken miljö under vattnet ska jag satsa på?


        5.

        Är detta ett trögt fiske med flera timmars väntetid? Ska jag lägga ut flötet och sedan bara låta det ligga där tills det nappar? Eller ska jag aktivt söka igenom varje vrå?


        (Ni som redan svarat på detta någonstans, gud bevare er väl!)
        Senast ändrad av Syn; 2005-07-29, 21:12.

        Kommentera


        • #14
          Be Best, har rätt..det lätta är det svåra...men har gjort många tester, en vilt simmande paniksprallig liten mört som lätt kan röra sig med avseende på tacklet kan INGEN borre oavsett storlek motstå...I klart vatten med totalt inaktiva ointresserade borrar som står och sover och inte reagerar på andra beten även om du presenterar dem framför näsan på dem ..och reaktionen lätt kan ses går hela stimmet igång på typ 5-10 sekunder..hugger vilt..Nätta grejor...

          Kommentera


          • #15
            Ingen annan som kan förklara lite mera.. *host*förståeligt*host*?
            Inget ont menat Hemi!

            Kommentera


            • #16
              För bövelen människa!!!

              Skär av toppen av en 2-liters petflaska precis innan flaskan smalnar av uppåt och gör ett litet hål i botten på flaskan.

              Fyll flaskan med sammanlagt 1-2 dl av risgryn, havregryn, vaniljsocker eller annat mums.

              Ta av korken och knyt ett snöre under "flänsen" på den avskurna toppen, stoppa in den avskurna toppen i flaskan och för snöret genom hålet och knyt fast.

              Simsalabim så har du en minimjärde som garanterat ger fångst av elritsa eller mörtglin upp till 5 cm om du lägger den i en bäck eller vass där du sett småfisk.

              Storlek på tackel och tafslängd vid bottenmete spelar inte en avgörande roll, du får pröva dig fram!
              Murphys lag gäller!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Borrul
                1.

                Jag metar upp lite mört, det är nog ingen konst att få småmört, jag kan mäska med tex. hamburgerbröd som förut, så har jag ett 20tal vid mig direkt.
                Gör väll såndära deg grej med vetemjöl och vatten för att ta dem. Småkrok får jag satsa på. Jag kommer att använda mitt ulspö att typ pimpla med. Detta problemet är löst. Men hur stor betesfisk ska jag använda? Högst 10cm kanske?
                När jag metade gädda och abborre använde jag mörtar i storlek 12cm +-2cm. De mindre tog jag speciellt till abborre de gånger jag riktade mig efter dem.

                Ursprungligen postat av Borrul
                2.

                Nu behöver jag utrustning. Jag antar att mitt spö med en kastvikt på 3-15g inte kan tjänstgöra mig längre. Har ett passande med somsagt en kastvikt på 10- 30 gram. Kan det funka? Rullen får väll bli vadsomhelst, kanske en lätt multirulle.
                Kastvikt på 10 - 30 g funkar. Haspel är bäst men multi går. Jag har använt bägge typerna.

                Ursprungligen postat av Borrul
                3.

                Tacklet, detta är väll ganska simpelt, men hur ska jag köra? Bottenmete eller flötemete tacklat hur?
                Om flöte, vilket sorts flöte?
                Jag har använt ett sånt flöte som ser ut som två med basen motsatta koner med ett genomgående plaströr med en kula i toppen. Jag målade mitt i vitt och signalgult men det iofs för att jag är rödgrönfärgblind. Flötet var inte så stort. Det bar ungefär 4-5g bly.

                Ursprungligen postat av Borrul
                4.

                Vart? Nu ska jag bedriva fisket på morgonen och kvällen, men vilka ställen ska jag leta efter? Går borren jag fiskar djupt och långt ut? Vilken miljö under vattnet ska jag satsa på?
                Jag metade på samma ställen som jag brukar spinnfiska efter dem. Betet simmade ca 1 m djupt.

                Ursprungligen postat av Borrul
                5.

                Är detta ett trögt fiske med flera timmars väntetid? Ska jag lägga ut flötet och sedan bara låta det ligga där tills det nappar? Eller ska jag aktivt söka igenom varje vrå?

                (Ni som redan svarat på detta någonstans, gud bevare er väl!)
                Det kan vara trögt men abborrarna kom relativt fort. Ca 20 min i snitt. En del gäddor väntar jag på än. Jag kastade ut och lät mörten sköta jobbet. Nåt ska väl en betesfisk också göra.
                Abborrens napp var så att flötet bara plötsligt drogs nära nog rakt ner. Gäddor brukar åka kana med flötet. Sen hölls det nere.
                En illistig abborre hade för vana att sticka ner under en sten och ankra upp tacklet där medan han hade lyckats glupa i sig mörten utan att själv krokas. Det hände tre gånger under två kvällar att jag drabbades av sådant bottennapp. Men jag överlistade den luringen också! ca 840g vägde den på hushållsvågen.

                Lämplig tid på dygnet är när abborren jagar. Morgon och kväll naturligtvis men även på dagen kan det gå. Ta med lite pickligt fika med mycket kladd på fingrarna och allmänt bök och stök för att få allt i läge. Se tilll att du är orentligt insyltad med wienerbröd och pinaler. Sånt brukar underlätta huggvilligheten hos gäddor och abborrar. Och om inte annat får det väntetiden att gå.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #18
                  Det finns inga abborrar kvar i sjön. iaf inte i saltsjön. Mörkö där jag fiskar.
                  Har bara fått en liten förra sommaren. Dom hugger inte ens på trolling längre.
                  Gösar får man inte så många heller. jag har högst fått två per tur. Saknar nog ekolod till båten? Tror ni fisket blir bättre då?
                  För ett tiotal årssen högg dom ju på allt? Varför kan dom inte förbjuda trålfiske in till skärgården? Dom snor ju all strömming. Vi måste börja protestera mot utfiskningen. Tycker det är bra att det är fiskeförbud mot gädda under leken. Men det finns det ju gott om endå. Men strömmingen då? Våra rovfiskars huvudföda..iaf större delen av året? Jaja. tyck till om vad ni tycker..*hick*
                  Skål och
                  Skitfiske..

                  Kommentera


                  • #19
                    Gästen... jag gillar inte trålare och sådana typer av fiske det jag kan sträcka mig till är ett mindre nät för att få lite matfisk om man är för lat. Börjar bli dåligt med Abborre i stora delar av vår skärgård "sorgligt" samma sak med många andra fiskarter. Vad man ska göra åt det enkelt förbjud trålare, minska utsläppen & freda vatten under vissa tider på året. Vem som ska genomföra detta mirakel är nog svårare att få tag i. Är dock villig att göra allt som står i min makt.
                    Skulle kunna tänka mig att utföra kriminella gärningar t.ex
                    Spränga trålare.
                    Slita sönder nät och kasta upp på land.
                    Mordhota och mycket mer

                    Jag säger upp till kamp emot asen som förått vårat land, Sätt fiskdödarna till gasen i alla fiskars namn.

                    Kommentera


                    • #20
                      Tack alla för svaren! Ska ut nu och testa, får se om det blir något!

                      BeBest, gudomligt svar på alla mina frågor

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      66 svar
                      14 887 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 182 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      949 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 348 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 662 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X