Enklaste arten att storfiskregistrera? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enklaste arten att storfiskregistrera?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enklaste arten att storfiskregistrera?

Funderar på en sak. Säg att man skulle vilja få sin första storfisknål. Vad ska man då satsa på?

Det vill säga: Vilken svensk art skulle ni säga är enklast att storfiskregistrera? Varför? Och hur länge tror ni man måste hålla på?

Det beror nog mycket på vilka vatten du fiskar i och vilka bestånd det finns där.

Men rent generellt gissar jag på att gös (6,5 kg) är relativt enkel. Näbbgädda i Öresund i maj är nog rätt enkelt också. Sen är det möjligt att det finns vitfisk och annan "metefisk" som inte är så svår, det har jag dålig koll på.

Kommentera

Det beror väl snarast på vart man bor och hur ofta man kan fiska andra vatten än sina hemvatten?

Här i mina krokar är Lax och Gädda "enklare" och Gös precis hur svårt som helst...
      Senast ändrad av hewzter; 2014-02-13, 11:25.

Kommentera

Tillägg: Primärt västkusten men annars kan det vara var som helst!

Kommentera

Jag har dålig koll på havsfiskarna men gissar att ett par av dom säkert är relativt "enkla" om man har bra båtar eller känner folk som vet bra vrak eller liknande. Gissar dock bara.

Id är nog rätt enkelt skulle jag säga. Bottenmete på sydkusten under sommaren eller Flian/östkuståar under våren. Likaså braxen (även om jag själv inte har någon).
          Enklaste reggan i landet intalar jag mig själv är att sticka ner till Rögle Dammar och meta braxen. Någon får gärna slå pinne över fingrarna på mig om jag har fel men det känns verkligen så. Ett av de vatten jag svurit för mig själv att aldrig besöka

Kommentera

Rötsimpan är inte omöjlig. Fiska den nära pirar/stenar på lätt utrustning med flöte eller bottenmete.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det är intressant detta. Jag tycker det är svårt att bedöma. Min enklaste regga var björknan, tog bara ett pass och den nappade redan efter någon timme. Min första brax från Rögle var seg. Då hade de inte infört kvälls-/nattfiske. Men nu för tiden kan nog Rögle vara en av de enklare? Sen borde typ sillfiske på sundet på hösten kunna generera en relativt enkel regga om man kommer ut till bra platser (har aldrig försökt, så ren spekulation). Dalälven på björkna borde också vara hyfsat lättöverkomlig, eller?

Rötsimpa, sir-fish? När är det bra tid för den?
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Land: Gädda, dom blir stora, är inte skygga, finns i stora mängder över hela landet.

Hav: Torsk, som ovan. Näbbgädda också, när det är säsong här i Öresund så får man nästan inget annat, riktigt störigt ibland när man är efter HÖ.
                Senast ändrad av jiggmaster; 2014-02-13, 15:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av carlssonmagnus Visa inlägg
                  Funderar på en sak. Säg att man skulle vilja få sin första storfisknål. Vad ska man då satsa på?

Det vill säga: Vilken svensk art skulle ni säga är enklast att storfiskregistrera? Varför? Och hur länge tror ni man måste hålla på?
                  Hej Magnus Carlsson;

För att få storfisknålar och stora, egenfångade fiskar registrerade måste du fiska ofta i vatten som hyser riktigt Stora Fiskar....

Du bör rikta in dig på en eller några få fiskarter i närliggande vatten och lära dig dessa vatten ordentligt samt Var, När och Hur du hittar och fångar de Stora Fiskarna som ger dig önskade Storfisknålar....

Den viktigste faktorn är att lära dig leta rätt på Var de Stora Fiskarna finns i dina sjöar. Sedan ger sig resten av sig själv ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Väldigt inviduellt skulle jag säga. Vilka fiskesätt behärskar du riktigt bra, vilka vatten känner du? Är du en duktig abborrefiskare och bor utmed Smålandskusten blir ju svaret annorlunda gentemot om du är en duktig flugfiskare och bor i Norrland.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 952 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art