Trollingmotor MinnKota frontmonterad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingmotor MinnKota frontmonterad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingmotor MinnKota frontmonterad

Hej!

Jag funderar på att köpa en frontmonterad trollingmotor, men blir inte klok på vilken styrka jag ska ta. Jag har fått lika många svar som frågor jag ställt. Eftersom jag inte har haft elmotor innan så är jag helt grön på vad som behövs. Den modellen jag siktat in mig på är MinnKota Riptide SP 55 eller 70 i ett första läge.

Min båt är en Ryds 510 GTI. Alltså 5,1 meter lång. 2,2 meter bred. Vikten vill jag minnas ligger på 490kg utan motor och 600kg med motor.
    Tanken är mest att ha den till insjö och till trolling och driftfiske, men någon fin sommarkväll kan det absolut bli fiske efter havsöring i havet också.

Vissa säger att det lätt räcker med en 55lb och någon att man absolut ska köpa en 80lb.

Finns det någon vänlig själ som har en liknande båt som har elmotor på den och kan ge lite tips om man ska ha 55lb, 70lb eller 80lb? Det är självklart en kostnadsfråga men jag känner inte för att lägga pengar och inse efter 5 fisketurer att den är för klen.

Tack på förhand

Tror nog att du behöver minst en 70 pundare. Mest för att du ska ha det långa 60" skaftet så du kommer ner i vattnet ordentligt med motorn.
    www.kamikazefishing.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av stuntmartin Visa inlägg
      Hej!

Jag funderar på att köpa en frontmonterad trollingmotor, men blir inte klok på vilken styrka jag ska ta. Jag har fått lika många svar som frågor jag ställt. Eftersom jag inte har haft elmotor innan så är jag helt grön på vad som behövs. Den modellen jag siktat in mig på är MinnKota Riptide SP 55 eller 70 i ett första läge.

Min båt är en Ryds 510 GTI. Alltså 5,1 meter lång. 2,2 meter bred. Vikten vill jag minnas ligger på 490kg utan motor och 600kg med motor.
      Tanken är mest att ha den till insjö och till trolling och driftfiske, men någon fin sommarkväll kan det absolut bli fiske efter havsöring i havet också.

Vissa säger att det lätt räcker med en 55lb och någon att man absolut ska köpa en 80lb.

Finns det någon vänlig själ som har en liknande båt som har elmotor på den och kan ge lite tips om man ska ha 55lb, 70lb eller 80lb? Det är självklart en kostnadsfråga men jag känner inte för att lägga pengar och inse efter 5 fisketurer att den är för klen.

Tack på förhand
      Hej Martin Jönsson;

Eftersom du väljer mellan två MINN KOTA Riptide "saltvattensmodeller" föreslår jag att du väljer den starkare modellen. Vind, vågor och underströmmar klarar din båt bättre då...

Welcome to the Silent World... a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand

Kommentera

undrar om man kan köpa för stor egentligen......men tänk på att de inte längre håller 12 volt då....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          undrar om man kan köpa för stor egentligen......men tänk på att de inte längre håller 12 volt då....
          Hej Byggarn;

24-volts elmotorerna är betydligt starkare och snabbare än 12-voltsmodellerna. Någon 36-voltsmodell har jag aldrig sett eller haft i båten ännu....

Har man båten på trailer spelar ett eller två batterier ingen roll viktsmässigt. Ska man bära marinbatterier under längre sträckor, vilket jag själv har praktiserat under cirka 30 år nere vid Mörkö, då är det en klar fördel att bära två batterier i stället för ett. Med två batterier får man bättre jämvikt under promenaden mellan bil och båt. Framför min gamla Minn Kota 75-motor här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm .. ser du två 75 Ah Tudor Marin-batterier.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Hej!

Tack för alla tips och råd. Får nog bli den större varianten. Att man har två batteri spelar mig ingen roll. Det är funktionen som är den viktiga.

@Old Firehand

Hoppas att din gamle fiskevän som är/var boende i Halmstad kontaktade dig efter att du och jag pratades vid i höstas

Kommentera

Inte 55 iaf så länge du inte har en lätt fyrameters.

Har 80 på min femmeters och inte under det skulle jag köra.

Du har ju minst 2 batterier till motorn så 24V blir inget problem . Passar det bra med 3 batterier så är ju 101 poundare på 36V ett alternativ.

Ingen större prisskillnad så köp inte för klent bara.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Hej!

Jag har en Watersnake 55lb på just en Ryds 510 GT. Dock en aktermonterad, kan inte uttala mig om den dra mer om den är frontmonterad... Troligtvis inte...

Kan säga att vid perfekta förhållande så kan jag köra i max 2.3 knop.
                Vid motvindhastighet på några m/s så blir det genast svårare, kommer kanske upp i 1-1.4knop. Vilket jag tycker är för låg hastighet, så det blir att jag kör på bensinaren ändå.

Däremot så är den bra när jag pimplar/jiggar abborre, första växeln bakåt mot vinden .

Men i ditt läge skulle jag inte tveka en sekund att gå upp i styrka, du kommer inte ångra dig! (Det hade jag gjort om jag hade fått välja igen). Nu var ju inte min Watersnake så dyr som modellerna du tittar på, vet inte vad det är för prisskillnad på minnkota 55lb och 70lb men jag tror du kommer bli besviken om du köper en sådan dyr "leksak" som inte klarar att prestera!

Mvh
                Dennis

Kommentera

Ursprungligen postat av stuntmartin Visa inlägg
                  Hej!

Tack för alla tips och råd. Får nog bli den större varianten. Att man har två batteri spelar mig ingen roll. Det är funktionen som är den viktiga.

@Old Firehand

Hoppas att din gamle fiskevän som är/var boende i Halmstad kontaktade dig efter att du och jag pratades vid i höstas

Hej Martin Jönsson;

Christer Johansson i Halmstad var inte bara en riktigt god vän till mig. Han var mycket skicklig fotograf och fiskeskribent i FiskeJournalen och även i någon spansk fisketidning..

Lev väl!

Old Firehand

Kommentera

@ Oldsberg Firehand.
                    Ja, vi hade en trevlig pratstund. Christer bor inte kvar i Halmstad utan har flyttat c:à 4 mil söderut till sitt föräldrahem om jag inte minns fel. Ha det bra
                    Senast ändrad av stuntmartin; 2014-02-05, 22:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 024 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art