multe på österlen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multe på österlen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• multe på österlen

multe på österlen? nej?
    Jag har fångat mycket öring,id,mört,torsk,plattifisk kring kivik och ser ofta id beta på tången vid hamnar. aldrig multe. nu träffade jag ett par öringfiskare (mitt i sommaren på dagen 17 grader i vattnet) som fiskade på sträckan mellan kivik och vitemölla. de sa att de under förra turen haft en multe på kroken men tappat den. Id trodde jag men nej de sa att de trodde att det var multe. dessutom sa de att de kände en som enbart fiskade efter havsöring OCH MULTE på österlen att han fångat flera multar på mete.de påstod sig kunna skilja på id och multe. är det möjligt? en multe som hugger på drag kan väll inte varit annat en en id?
    nån som vet? kan man fiska multe på österlen?
    Det är dagens härliga sanning!

säg någon fiskart som inte skulle kunna klippa ett drag i ren reflex, alla hugg som sker oavsett metoder och vad man är ute efter för arter kommer knappast enbart för fisken är ute efter födointag, avgörande faktorn kan lika gärna vara nyfikenhet eller varför inte revirhävdande.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

mm multe har jag fiskat och små multe är jo aggressiva. de högg tilloch med efter jerkbait. men id hugger mycket ofta på drag. dessutom mycket vanilg där. multe fiskar jag senare när jag är i lund åker jag till lomma.

Kommentera

ingen som tror på multe på österlen? hur långt upp går dom?

Kommentera

Tror säkert det kan finnas några här och där, de går säkert så långt upp. De är ju värmeälskande fiskar, och vissa tror att de finns på västkusten p.g.a Barsebäcks värmeutsläpp. Kan nog ligga en del sanning i det, men de kan nog klara sig ändå. Men för att sammanfatta tycker jag att du ska fiska på ställen där det finns många, och det vet du var det är

Kommentera

multe på drag/österlen

Jag har kompisar som haft multe på drag, dock inte på ostkusten. Jag har letat efter multe flera gånger på sydkusten, och ostkusten runt simris, men aldrig sett någon eller några tecken på multe. Ute på stränderna är multen nästan omöjlig att se, man ser i regel bara tecken på att dom är där (grumligt vatten, svallvågor). Ibland ser man att fenorna sticker upp. Och ibland när det är vindstilla kan man se stimmen kryssa i ytan. Id och braxen är mörkare på ryggen och lättare att upptäcka, eller om dom bara är långsammare och inte hinner flytta sig. Min teori är att det är för kallt vatten på ostkusten för multen. Å andra sidan har det ju fångats svärdfisk i nät i Öresund så inget är ju omöjligt. Skall du fiska efter dom rekommenderar jag västkusten, det är svårt så det räcker ändå!
            Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Mårten
              Jag har kompisar som haft multe på drag, dock inte på ostkusten. Jag har letat efter multe flera gånger på sydkusten, och ostkusten runt simris, men aldrig sett någon eller några tecken på multe. Ute på stränderna är multen nästan omöjlig att se, man ser i regel bara tecken på att dom är där (grumligt vatten, svallvågor). Ibland ser man att fenorna sticker upp. Och ibland när det är vindstilla kan man se stimmen kryssa i ytan. Id och braxen är mörkare på ryggen och lättare att upptäcka, eller om dom bara är långsammare och inte hinner flytta sig. Min teori är att det är för kallt vatten på ostkusten för multen. Å andra sidan har det ju fångats svärdfisk i nät i Öresund så inget är ju omöjligt. Skall du fiska efter dom rekommenderar jag västkusten, det är svårt så det räcker ändå!
              säker på att det var multe?

Kommentera

"Häromåret drogs det även multar vid Stenshuvud på skånska Österlenkusten."

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 209 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art