ja vet faktiskt inte, men polisen anser säkert att du inte kan ta den, men ja har fan funderat på att "sno" en båt länge nu, för ja har fiskt i den sjön i många år, men den har bara legat på land, finns ju inte en möjlighet att dom skulle sakna den, men man vill ju inte sno en båt iofs,:P lägga en lapp borde funka, svarar dom inte så e d bara o sno skiten
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur få tag i en billig eka?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jay-Jayja vet faktiskt inte, men polisen anser säkert att du inte kan ta den, men ja har fan funderat på att "sno" en båt länge nu, för ja har fiskt i den sjön i många år, men den har bara legat på land, finns ju inte en möjlighet att dom skulle sakna den, men man vill ju inte sno en båt iofs,:P lägga en lapp borde funka, svarar dom inte så e d bara o sno skiten
"Sno skiten"? Det är just den inställningen som är en orsak till varför jag knappt vågar ha båt liggandes vid mina vatten längre. Vill du ha en båt? Köp en. Har du inga pengar? Jobba. Kan du inte jobba? Meta från en brygga. Har du ingen brygga? Vi har allemansrätt här i landet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalven76"Sno skiten"? Det är just den inställningen som är en orsak till varför jag knappt vågar ha båt liggandes vid mina vatten längre. Vill du ha en båt? Köp en. Har du inga pengar? Jobba. Kan du inte jobba? Meta från en brygga. Har du ingen brygga? Vi har allemansrätt här i landet.
Kommentera
-
Förstår vad Jay-Jay menar. Visst ligger det båtar år från år olåsta med mossa på. Att nån till slut tar den. Man tycker åtminstone att om man är rädd om sin båt att man låser den med nåt skitlås. Många båtar är helt enkelt övergivna av sina tidigare ägare. Många har flyttat och tyckt att båtskrället bara är i vägen. Många har också dött. Och ingen visste att den personen ägde nån båt. Att då tro att polisen ska bry sig om det. Eller att nån annan på nåt sätt trollar fram ägaren. Har själv hittat några av dessa vrak. Som legat halvt ruttna. Men lagt ner massa tid och pengar för att dom skall gå att använda. Är en jäkla skillnad att gå runt med bultsax och kapa helt friska båtar. Eller när det syns att nån vårdar båten. Ett eget och klart omdöme fodras ju. Flera jag känner har tagit upp båtar som legat på botten. Och restaurerat dom med massa slit. Att få ett vrak att leva igen. Är bara det till glädje. Titta på båten Alba. Som varit utställd på Älvsjömässan. Den låg på botten. Men restuarerades till nyskick. Vart ägaransvar utgår är svårt. Har ringt polis otal gånger om båtar som varit misstänkt stulna eller övergivna. Dom har inte ens brytt sig. En gång ringde dom en månad efter. Och sa att dom hade tid. Men då var ju den stulna båten borta. Och då var det inte ens en mossbåt. Nu menar jag inte att man skall springa runt och leta mossbåtar. Utan eget huvud måste råda. Har en båt legat på land olåst under en längre tid. 5-10 år utan att den rörts. Då är det inte stor chans att den är aktiv. Gör gärna en polisanmälan och testa. Oftast försvinner den av någon annan med samma tankar. Och nu menar jag små roddbåtar eller liknande. Nu har det för min del gällt nån enstaka under många år. Så man behöver ju inte ha så dåligt samvete om en sjunken båt eller mossbåt får ett nytt liv.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalven76"Sno skiten"? Det är just den inställningen som är en orsak till varför jag knappt vågar ha båt liggandes vid mina vatten längre. Vill du ha en båt? Köp en. Har du inga pengar? Jobba. Kan du inte jobba? Meta från en brygga. Har du ingen brygga? Vi har allemansrätt här i landet.No Pain No Gain
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalven76Exakt. Så glöm den tanken...
Givetvis ska man kontakta markägaren som enligt vad jag förstår är ägare till föremål som övergivits på hans mark. En båt är inget hittegods om det inte finns misstankar om att den är stulen eller borttappad men en båt tappar man inte bort så lätt.
Kommentera
-
Precis. Kontakta markägaren och/eller gör en polisanmälan. Har man passerat dessa instanser så kan man kanske få sig en båt billigt eller gratis. Orsaken till att jag reagerar är att jag har hört talas om fall där båten legat obrukad i sisådär ett år och när ägaren senare ska nyttja den är den borta. I ett fall fanns den i samma sjö och killen som "tagit hand" om båten var nästintill våldsam när den skulle återtas.
Har man pratat med folk i trakten eller markägaren själv så brukar man oftast få veta vem som äger båten. Har man tur kan man få låna den, men om du vill ha en båt så föreslår jag att du köper en själv. Precis som någon tipsade om så brukar det finnas en uppsjö på blocket och liknande annonsplatser. Knyck aldrig en båt, aldrig någonsin!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalven76Precis. Kontakta markägaren och/eller gör en polisanmälan. Har man passerat dessa instanser så kan man kanske få sig en båt billigt eller gratis. Orsaken till att jag reagerar är att jag har hört talas om fall där båten legat obrukad i sisådär ett år och när ägaren senare ska nyttja den är den borta. I ett fall fanns den i samma sjö och killen som "tagit hand" om båten var nästintill våldsam när den skulle återtas.
Har man pratat med folk i trakten eller markägaren själv så brukar man oftast få veta vem som äger båten. Har man tur kan man få låna den, men om du vill ha en båt så föreslår jag att du köper en själv. Precis som någon tipsade om så brukar det finnas en uppsjö på blocket och liknande annonsplatser. Knyck aldrig en båt, aldrig någonsin!
Det var därför jag startade tråden för att finna en alternativ lösning, hade jag velat sno en båt hade det var dumt att ropa ut det här eller?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 132 visningar
1 gilla
|