vad är bästa väder, vatten tempratur, för ål? lönar det sig att mäska när isåfall? hur lång tid i för väg? detta ska gälla för havet i en hamn (inlopp) ca 2-4 m djup. ska jag sätta lysstav framför betet? hur ska jag fiska egentligen. har fått ål på mete med räka efter plattfisk där innan och sett ål under avkrokning av torsk. österlen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ål tips
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av theoneandonlyvad är bästa väder, vatten tempratur, för ål? lönar det sig att mäska när isåfall? hur lång tid i för väg? detta ska gälla för havet i en hamn (inlopp) ca 2-4 m djup. ska jag sätta lysstav framför betet? hur ska jag fiska egentligen. har fått ål på mete med räka efter plattfisk där innan och sett ål under avkrokning av torsk. österlensigpic
-
Nu var det några år sedan men jag körde med glidande bottenmetetackel med mask, liten fisk eller räka. Spände upp linan och använde ett mynt gillrat ovanför en plåtburk eller annan enkel nappindikator beroende på blåst och ström.
Jag testade med mäsk några gånger (fisk- och räkrens + malet bröd + sand fruset i bollar) och tyckte nog att det gjorde skillnad. Mäskade då upp platsen några timmar innan fisket.
Lycka till!
Kommentera
-
Linålen
Ursprungligen postat av theoneandonlyvad är bästa väder, vatten tempratur, för ål? lönar det sig att mäska när isåfall? hur lång tid i för väg? detta ska gälla för havet i en hamn (inlopp) ca 2-4 m djup. ska jag sätta lysstav framför betet? hur ska jag fiska egentligen. har fått ål på mete med räka efter plattfisk där innan och sett ål under avkrokning av torsk. österlen
Men dessa kan vara svåra för dig att komma åt.
Förmodligen lite lättare i insjöar med kontakt med havet.
Mäska med räkdofter, fiskrens, kattmat eller liknandeprodukter.
Ålen är nu rödlistad så egentligen ska du inte fiska efter den.Senast ändrad av Guest; 2006-10-27, 21:31.
Kommentera
-
hmm jaha. men tempraturen i vattnet? jag vet att där är ål har förra året fått ål vid den här tiden och detta året sett en del ål däromkring. det är i havet i ett hamninlopp på österlen som det står överst. tror ej att det gör nån skilnad om jag tar upp ålen eller ej då yrkesfiskarna lägger sina åla hommor längs helakusten från stranden o en km ut. bland annat lägger de en 50 m söder om mitt tänkta ål ställe. tragiskt men sant.Det är dagens härliga sanning!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 073 visningar
1 gilla
|