ål tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ål tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ål tips

vad är bästa väder, vatten tempratur, för ål? lönar det sig att mäska när isåfall? hur lång tid i för väg? detta ska gälla för havet i en hamn (inlopp) ca 2-4 m djup. ska jag sätta lysstav framför betet? hur ska jag fiska egentligen. har fått ål på mete med räka efter plattfisk där innan och sett ål under avkrokning av torsk. österlen
    Det är dagens härliga sanning!

Ursprungligen postat av theoneandonly
    vad är bästa väder, vatten tempratur, för ål? lönar det sig att mäska när isåfall? hur lång tid i för väg? detta ska gälla för havet i en hamn (inlopp) ca 2-4 m djup. ska jag sätta lysstav framför betet? hur ska jag fiska egentligen. har fått ål på mete med räka efter plattfisk där innan och sett ål under avkrokning av torsk. österlen
    Tror inte en lystav är någon höjdare eftersom ålen skyr ljus har jag hört och läst...Men jag kan ha fel...
    sigpic

Kommentera

Nu var det några år sedan men jag körde med glidande bottenmetetackel med mask, liten fisk eller räka. Spände upp linan och använde ett mynt gillrat ovanför en plåtburk eller annan enkel nappindikator beroende på blåst och ström.

Jag testade med mäsk några gånger (fisk- och räkrens + malet bröd + sand fruset i bollar) och tyckte nog att det gjorde skillnad. Mäskade då upp platsen några timmar innan fisket.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Tror inte en lystav är någon höjdare eftersom ålen skyr ljus har jag hört och läst...Men jag kan ha fel...

det tror inte jag heller är så bra! men till lake fungerar det kanon

Kommentera

Ursprungligen postat av theoneandonly
          Du bor i ett område som har en stort fiske efter ål. Det sker främst under senhösten på vandringsålarna. Okt-december.
          Men dessa kan vara svåra för dig att komma åt.
          Förmodligen lite lättare i insjöar med kontakt med havet.
          Mäska med räkdofter, fiskrens, kattmat eller liknandeprodukter.
          Ålen är nu rödlistad så egentligen ska du inte fiska efter den.
          Senast ändrad av Guest; 2006-10-27, 21:31.

Kommentera

hmm jaha. men tempraturen i vattnet? jag vet att där är ål har förra året fått ål vid den här tiden och detta året sett en del ål däromkring. det är i havet i ett hamninlopp på österlen som det står överst. tror ej att det gör nån skilnad om jag tar upp ålen eller ej då yrkesfiskarna lägger sina åla hommor längs helakusten från stranden o en km ut. bland annat lägger de en 50 m söder om mitt tänkta ål ställe. tragiskt men sant.
            Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 073 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art