Väderomslag i STHLM - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väderomslag i STHLM

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Väderomslag i STHLM

Öppnar en tråd för lite fritt spånande om vädrets betydelse för fisket.

Har fiskat nästan varje kväll nu i 10 dagars tid, innerskärgården (närheten av Vaxholm) samt i söndags i P&T sjö nära Norrtälje. Det har varit helt uselt fiske!!! I innerskärgården har jag metat med löja med abborre som mål men det har varit praktiskt taget dött!!! 4 borrar som precis klarade "ätbarhets gränsen" + lite mindre skit som åkte tillbaka på kanske 8 försök, det facitet säger väl allt!!! Lät även i ren desperation löjan glida utmed ett antal "säkra" gäddvassar i hopp om att någon liten snipa skulle bita till men icke. Var även och flugfiskade i söndags kväll, mycket vak mellan 21 och 23.30 men faan vet vad dom åt. Provade vått, torrt och mittimellan, inte ett hugg.

Min teori är att den långa perioden av stabilt högtryck totalt har förlamat fisken, därför är det nu spännande att se vad väderomslaget kan ha för betydelse. Vad tror ni andra? Någon som har liknande erfarenheter från senaste veckorna som mig eller kanske någon som tycker annorlunda?

För mig har det faktiskt varit bland det bättre fisket på mycket länge dom senaste 2 veckorna. Har dock inriktat mig främst på gös men även abborrarna har varit som galna. Ska dock tilläggas att jag nu sommartid enbart fokuserar på att åka ut vid 7-8 tiden på kvällen och ligger ute till en 6-7 på morgonen då det är svalast.

Ligga ute i gassande sol känns ganska meningslöst.
    Chicka Chicka Fresh!!!

Kommentera

Jag har gett mig ut vid 18-19 tiden och sen fiskat till midnatt ungefär, jobbar tyvärr så längre pass funkar inte.... Ibland får löjan fart som om de är aborre/gädda i närheten men inget hugger. De fiskar jag tagit har huggit väldigt försiktigt och helt utan den frenesi det brukar vara när borren tar löjan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Christofer
        Öppnar en tråd för lite fritt spånande om vädrets betydelse för fisket.

Har fiskat nästan varje kväll nu i 10 dagars tid, innerskärgården (närheten av Vaxholm) samt i söndags i P&T sjö nära Norrtälje. Det har varit helt uselt fiske!!! I innerskärgården har jag metat med löja med abborre som mål men det har varit praktiskt taget dött!!! 4 borrar som precis klarade "ätbarhets gränsen" + lite mindre skit som åkte tillbaka på kanske 8 försök, det facitet säger väl allt!!! Lät även i ren desperation löjan glida utmed ett antal "säkra" gäddvassar i hopp om att någon liten snipa skulle bita till men icke. Var även och flugfiskade i söndags kväll, mycket vak mellan 21 och 23.30 men faan vet vad dom åt. Provade vått, torrt och mittimellan, inte ett hugg.

Min teori är att den långa perioden av stabilt högtryck totalt har förlamat fisken, därför är det nu spännande att se vad väderomslaget kan ha för betydelse. Vad tror ni andra? Någon som har liknande erfarenheter från senaste veckorna som mig eller kanske någon som tycker annorlunda?
        Om fisken vakar(äter) så borde den ju vara rätt pigg, hittar du bara rätt imitiation så löser sig det säkert för dig:P
        sigpic

Kommentera

Det tyckte jag med. faktum var att vi var två pers med flugspö i båten den kvällen som provade det mesta.

Fisken hade en del konstigt betende för sig till en början, sporadiska höga hopp med ordentliga plask. Inte ett normalt "ätbeteende" utifrån mina erfarenheter i andra P&T sjöar. Någon med en teori som vill dela med sig?

Senarte på kvällen började den vaka mer normalt (ringar på vattnet och ibland en synlig rygg i ytan när den vände neråt), stundtals riktigt mycket vak ute på vattnet och flera inom kastavstånd. Vi placerade våra flugor så att fisken MÅSTE ha sett dem vid flera tillfällen men inga hugg.

Vi körde med allt från streamers, nymfer och myror, små små myggor och jag vet inte vad, stort, smått, vått och torrt. Vi provade det mesta i boxarna men ingenting verkade intressera fisken. Detta förbryllade oss mycket då inplanterad fisk inte brukar vara så kräsen, särskilt inte när den vakar så mycket som det gjorde den kvällen. Jag fattar fortfarande ingenting!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 061 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art