Trolling med jigg.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling med jigg..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling med jigg..

Tänkte kolla om här är någon med erfarenhet av detta? Gädda, gös.

Vilka jiggar är att föredra?(märke, storlek, färg som gett mest)

Hur tacklar ni de? vikt på huvud? stingerkrok?

Övriga tips och trix..

tacksam för svar

Läs senaste numren av våra svenske fisketidningar samt senaste numret av fisheco magasinet.
    Trolla med Gummi är hett som faen !
    Årets trend kommer vara stora gummibeten, både på släp och via vanligt spinnfiske.

Största Real Eel, Mangeboys Azkikr, Bulldawg Magnum på kort släp bakom paravan är den hetaste trollingmetoden just nu !

Kommentera

Har trollat lite med jigg efter abborre, hade dock bara vanliga skallar så gick lite väl djupt mellan varven.
      Dock skönt att slippa fnurr på linan som man får med spinnare.
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

Kommentera

Titta på bild på första sidan "reggfisk". Gös på jiggtrolling

Typ av jigg, storlek, färg mm är beroende på dina vatten och årstid. men jag kör mest naturliga färger. Vikt på huvud eller inget huvud alls bara skruvögla är också lite beroende på vatten och det djup du ska fiska på. Jag brukar ha 5 gram/m djup som riktmärke. Men djupgåendet kan skilja lite beroende på jigg-typ, vikt, lingrovlek, tafstyp, utlägg, stingerkrokar mm.

Skippa paravaner till en början å kör handhållet kan vara en stor fördel många gånger när gäddan bara går å nafsar, det är då ett litet släpp plötsligt triggar hugget. Men va beredd på att det ryker mycket stjärtar och det blir mycket limma jigg, och dom billiga fiskar lika bra kanske tom bättre än många svindyra Azkikr å bulldawg å allt va dom heter.

Tips är vanskligt att ge, och ta alla tips du får med en nypa salt, (även mina). För gör si eller så är beroende på så mycket annat som just dina vatten, vilken betesfisk som finns där, tid på året, väder och gäddans jakt för dagen mm mm mm. Ibland får man bara hugg på det som stryker botten och ibland jagar gäddan lite högre upp.

Men va inte rädd att köra stora jiggar 25-35 cm likaså att prova små på endast 12-15 cm. Alla jiggar går inte bra i alla farter. Söderjiggen och SG Herring är riktigt bra slow-speed jiggar. Vid lite högre fart är Storm R.I.P. Shad en riktig killer.

Kör alltid dubbla stinger, storlek 1 eller 2 men 1/0 och 2/0 funkar också men jag kör hellre mindre än större stinger.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har kört en del med gummibete/jigg när jag trollat efter gädda nu i höst. När man behöver köra riktigt långsamt så tycker jag faktiskt det funkar bättre än med wobbler. Jiggen behåller en vettig rörelse längre ner i fartregistret så att säga. Har mest kört med Söderjiggen och SG Herring shad 19 cm och jag har provat riggning med både vanliga skallar 15-30 gram och BFT Flexhead. Stinger också naturligtvis på såpass stora jiggar. Enda som inte funkat så bra är riktigt lätta skallar, < 10 gram. Då hänger jiggen mest och "flärpar" i vattnet trots att jag då monterat stingerkrokarna på undersidan betet.

Vilka färger som som funkar beror naturligtvis på vattnets färg i aktuellt fiskevatten, om det är mulet/klart och en hoper med andra faktorer. I min hemmasjö funkar oftast blå/silver eller riktigt skrikiga färker typ lime/gult/orange bra.

Kommentera

Tackar ödmjukast, då har jag fått lite mer inblick i detta. Fler tips och mottages gärna.

vill ut och fiska nuuuu!!

Kommentera

Nu tänker jag dra en fuling och återuppliva en gammtråd. En grej jag testat lite då och då vid jiggtrolling är att använda ett flöte(av modell ihålig plastkula)och flötesstopp för att kunna ställa in ett maxdjup(givetvis avgörs betets djup inte av var jag sätter flötesstoppet, utan på jiggkroppen, jiggskallen och hur fort jag kör, men avståndet mellan flöte och bete blir alltså det djup den hamnar på när båten står still). Det blir lite som flötestrolling, fast med jigg istället för äkta vara. Jag tycker själv att det ibland kan vara lite knepigt att hålla sig undan från botten vid jiggtrolling(att jag saknar ekolod gör det såklart inte lättare), på relativt grunt vatten kommer jag knappt bakom båten med betet förrän den tar i botten och blir full av sallad.

Jag har själv aldrig fått hugg med den metoden, men, jag har inte gett den särskilt mycket tid, och det har inte gått bättre för mig när jag jiggtrollat utan flöte heller.
              All you need is Lubb.

Kommentera

I sommras körde jag dragrodd med jigg efter abborre. Det var efektivt och jag fick bra med fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                  Nu tänker jag dra en fuling och återuppliva en gammtråd. En grej jag testat lite då och då vid jiggtrolling är att använda ett flöte(av modell ihålig plastkula)och flötesstopp för att kunna ställa in ett maxdjup(givetvis avgörs betets djup inte av var jag sätter flötesstoppet, utan på jiggkroppen, jiggskallen och hur fort jag kör, men avståndet mellan flöte och bete blir alltså det djup den hamnar på när båten står still). Det blir lite som flötestrolling, fast med jigg istället för äkta vara. Jag tycker själv att det ibland kan vara lite knepigt att hålla sig undan från botten vid jiggtrolling(att jag saknar ekolod gör det såklart inte lättare), på relativt grunt vatten kommer jag knappt bakom båten med betet förrän den tar i botten och blir full av sallad.

Jag har själv aldrig fått hugg med den metoden, men, jag har inte gett den särskilt mycket tid, och det har inte gått bättre för mig när jag jiggtrollat utan flöte heller.

Jag låg och funderade på nästan precis samma sak!

Fast inte med trolling då utan för barnen. De kan ju köra lite poppers och annat flytande kraffs men jiggar ligger ju mest på botten när de fiskar.

Om man då kränger dit ett litet flöte så bör ju allt bli hur bra som helst.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Vill man inte köra flöte kan man ju bara köra sidoparavan så får man också fördelen av att kunna fiska bredare åt båda sidor. Den bestämmer också hur djupt ett sjunkande bete fiskar (typ jigg)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen