fiske, en dyr hobby och livsstil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske, en dyr hobby och livsstil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lausvik
    replied
    Jag gillar krizz inställning (även om jag tycker att en särbo bosatt vid attraktiva fiskevatten och med oregelbundna arbetstider är en bättre lösning). Fiske behöver inte var en prylsport eller särskilt dyrt. Att fiska är i vårt land på många ställen alldeles gratis. Det är något vi har anledning att vara tacksamma över och ta vara på. En användbar fiskeutrustning kostar inte särskilt mycket. I går, tex, såg jag några fullt nvändbara rullar som såldes för 125 kr/st. Det skulle gå lika bra att fånga fisk med någon av de rullarna som med, tex, en Shimano Stella för mer än trettio gånger så mycket. Man väljer själv (efter intresse, plånbok och de övriga prioriteringar man måste göra) hur dyr ens hobby ska vara. Jag vill påstå att det, om man äter fisk, fortfarande är möjligt att få fisket att gå med plus rent ekonomiskt (om man är hyfsat duktig och inte räknar den nedlagda tiden som en kostnad). Fisk är ju rätt dyr man numera. Att man sedan utan problem kan ruinera sig på fisket eller bränna tiotusentals kronor i månaden är en helt annan sak. Det kan man ju på i princip vilket intresse som helst om man ger sig tusan på det.

    Lämna en kommentar:


  • Leon
    replied
    Har kommit till insikt att det blir inte roligare med fler prylar därför gör jag mig av med lite grejer, går tillbaka till det stadiet där man hade färre prylar och försökte bli bättre på att använda dem istället för 78 olika tekniker.

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
    Ett tips är att skaffa hästtjej. Det bästa för fisket är ju självklart att inte ha tjej alls men k..en ska ju ha sitt som Frank Andersson så fint uttryckte det för några år sen
    Hushållsekonomin blir ju inte den bästa Men med lite planering och smarta köp som Micke så klokt uttryckte det ovan får man det att gå ihop. Det viktiga är att få loss tiden till sin kära hobby och själavård. Med hästtjej är detta absolut inga problem då du knappt ser röken av henne. Å andra sidan får man bra kvalitetstid när man väl ses och man sliter inte lika hårt på förhållandet. Ser hur mina andra fiskevänner plågas när dom måste förhandla till sig tid och måste skramla ihop timmar till fiskekontot. Ofta pga att sambon inte har något eget fritidsintresse. Så mitt tips är att skaffa en livskamrat med ett brinnande intresse för sin hobby som bör kosta lite. Sen är det inga problem att motivera sina inköp samt hitta tid att åka ut.

    En annan viktig aspekt för mig är att alltid ha medett miljötänk i mina inköp samt resor. Vill ju göra så liten negativ påverkan som det går på miljön. Här tycker jag fler av våra fiskebröder borde tänka till lite mer. Köra på alkylatbensin så mkt ekonomin tillåter. Ro båten eller köra elmotor kortare transportsträckor. Rannsaka sig själv om man verkligen behöver köpa 10 beten till eller skaffa det senaste spöt för att få 7% mer känsla. Köpa svensk utrustning/båtar i den mån det går. Svårt idag när nästan alla har sina fabriker utomlands. Sist men inte minst borde fler folk utforska sina sjöar i närområdet. Finns fortfarande guldkorn att upptäcka och man måste inte gå över ån efter vatten. För mig är det mkt mer värt att fånga storfisken i hemmavattnet än att fånga en fisk som kanske är lite större men som jag åkt runt halva landet för att fånga. Lev väl och ut och fiska miljömedvetet mina vänner så vi kan lämna efter oss denna hobby till nästkommande generationer.
    Varför inte en tjej som gillar att fiska..?

    Lämna en kommentar:


  • anders@gäddfiske.se
    replied
    Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    För egen del handlar jag ofta för redan investerade slantar genom att sälja av & rensa ut befintlig utrustning & återinvestera i nya grejer för det jag får in. Ska väl iofs erkännas att det åker med lite färska pengar in ibland oxå.
    Det där med återinvestering måste jag lära mig, jag släpade ut rubbet i vardagsrummet för inventering som vinterpyssel, jisses vad mycket prylar som bara värmer hyllorna...

    Lämna en kommentar:


  • anders@gäddfiske.se
    replied
    Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Förresten. Är inte detta ytterligare en sån här tråd där man ska undvika att skriva ut sin adress
    Det är väl en generell regel för all aktivitet på inätet, inte bara denna tråden. Prova att googla på ditt eget namn någon gång så ser du hur lätt skumma typer har det när dom väl valt ut dig.

    Lämna en kommentar:


  • Nils Jonas
    replied
    Förresten. Är inte detta ytterligare en sån här tråd där man ska undvika att skriva ut sin adress

    Lämna en kommentar:


  • Nils Jonas
    replied
    För egen del handlar jag ofta för redan investerade slantar genom att sälja av & rensa ut befintlig utrustning & återinvestera i nya grejer för det jag får in. Ska väl iofs erkännas att det åker med lite färska pengar in ibland oxå.

    Känner igen mig i småbarnslivsresonemanget & tiden som aldrig räcker till, allra minst åt en själv. Missbruksbeteendena & abstinensen. Har oxå märkt att jag ibland försöker stilla suget, när jag är missnöjd med antalet fisketimmar, genom att hänga mer på forumet, ringa polare som varit ute eller köpa mer utrustning. Det hjälper föga...

    Lämna en kommentar:


  • Busterjohan
    replied
    Jag lägger säkert 6-9 tusen per år

    Lämna en kommentar:


  • kopyto
    replied
    Får lite ångest varje gång denna frågan kommer upp! Men tror det går i perioder. 2013 var ett år som jag tog upp fisket seriöst efter ett längre uppehåll, och behövde då uppgradera mig lite. Vi kan väl säga så här jag har lagt 25 tusen iaf på utrustning förra året. Sen 2 resor till Västervik med stuga båt osv. Och en trip till Roslagen skärgård. Detta året kommer bli garanterat mindre pengar (tror jag) men har blivit trä torsk så håller på att göra mig av med alla plastbeten så några nya fina custombeten blir det nog. Köpte en aluminiumbåt idag med som de kommer bli kastdäck och lite annat fint på nu under vintern. Men den är teamets så där delar vi på kostnaderna. Kan tillägga att jag va 17 år förra året, och studerar på heltid. Så har inte haft det glassigt!

    Lämna en kommentar:


  • anders@gäddfiske.se
    replied
    Om det är till någon tröst så är det sällan den som det är den som lägger mest pengar på sitt fiske som får flest eller störst fiskar. Då är det betydligt effektivare att prioritera att lägga mycket tid på sitt fiske.

    Som vanligt gäller det att inte låta sig luras av vad "andra" lägger på sitt fiske utan att utgå från sin egen situation och behov.

    Som i så många hobbies blir utrustningen lätt ett självändamål. Vi är rätt många "nerds" i den här hobbyn som gärna skapar behov som ursäkt för att trimma en rulle eller skaffa ett spö till. Det innebär inte att det är nödvändigt, bara att vissa av oss tycker det är kul...

    Sen har vi det där med marknadsföring som är en helt egen avart, den ger helst intrycket att alla måste fiska med dom senaste prylarna, i dom senaste kläderna från den hippaste båten. Då gäller det att komma ihåg att den finns för att få oss att bränna mer pengar...

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
66 svar
14 807 visningar
1 gilla
Senaste inlägg .art
av .art
 
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
22 svar
3 149 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Nextline  
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
9 svar
914 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
26 svar
8 305 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Kr0nbl0m  
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
12 svar
2 647 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Arbetar...
X